عصر خودرو

کرباسیان اعلام کرد

ایجاد ۶۹ هزار شغل معدنی در سال گذشته

عصر بازار: رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو از سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد دلاری در پروژه‌های منیزیم، طلا و فولاد خبر داد و اعلام کرد: در سال ۲۰۱۴ حدود ۷۰ پروژه اجرا شد که برای ۶۹ هزار نفر شغل ایجاد کرد که در سال ۲۰۲۰ نیز ۲۶ میلیارد دلار بر حجم سرمایه‌گذاری‌ها افزوده می‌شود.

ایجاد ۶۹ هزار شغل معدنی در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مهدی کرباسیان در کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد ایران که صبح امروز - سه شنبه - با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در جزیره کیش آغاز به کار کرد، گفت: ایران ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد. جست‌وجوهای زیادی در مناطق مرکزی صورت گرفته و در دو ماه آینده حوزه اکتشافات جدید 200 هزار کیلومتر مربع افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که تاکنون 100 هزار کیلومترمربع تحت اکتشاف قرار گرفته است.

    وی تاکید کرد: ایران کشوری لبریز از معادن است. زیرساخت‌های خوبی از قبیل خطوط آهن، مناطق آزاد، امنیت بالا، گازوئیل با قیمت مناسب و انرژی ارزان دارد.

    رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با تاکید بر این‌که تا سال 2030 یک میلیارد و 200 میلیون نفر شهرنشین می‌شوند و جی دی پی چین به 10 هزار دلار و هند به 2300 هزار دلار می‌رسد، گفت: در آینده افزایش مصرف فولاد را شاهد خواهیم بود؛ لذا این محصول آینده خوبی دارد و با توجه به این‌که ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه خاورمیانه از وضعیت بهتری برخوردار است، می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد.

    فولاد ایران، اصلی‌ترین بازیگر در خاورمیانه و آفریقا
    کرباسیان با تاکید بر این‌که صنعت فولاد ایران اصلی‌ترین بازیگر در خاورمیانه و آفریقاست، اظهار کرد: در سال گذشته به دلیل وضعیت نامساعد بازار نتوانستیم فولاد زیادی تولید کنیم و در ماه جولای یک میلیون و 200 هزار تن فولاد تولید شد. این در حالی است که می‌توانستیم در سال 2015 بیش از 20 میلیون تن فولاد تولید کنیم اما فعالان صنعت استیل نیز گفتند شاید به این میزان فولاد نیاز نباشد.

    وی افزود: در حال حاضر ایران رتبه چهاردهم را در تولید فولاد و سنگ‌آهن دارد. اکنون ظرفیت تولید کنسانتره 36.8 میلیون تن است که در شش ماه آینده چهار میلیون تن به آن افزوده می‌شود و در صدد هستیم ظرفیت تولید در سال 2025 به 66.2 میلیون تن برسد.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت‌های تولید ایران گفت: ظرفیت تولید گندله در حاضر حاضر 22 میلیون تن در سال است که در شش ماه آینده 2.5 میلیون تن افزایش خواهد یافت و در سال 2025 برابر با 1404 به 82.8 میلیون تن تولید گندله می‌رسیم. همچنین چشم‌انداز مصرف فولاد در کشور بیانگر مصرف 76 میلیون تن در سال است و ظرفیت تولید نیز تا 60 میلیون تن مقرر است افزایش یابد.

    به گفته وی مصرف فولاد خام در سال 2025 بیش از 46 میلیون تن می‌رسد و از کل تولید تا 55 درصد صادر خواهد شد.

    6 برابر شدن بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن در 10 سال اخیر
    کرباسیان با تاکید بر این‌که ذخایر زیادی در بخش سنگ آهن داریم، گفت: در 10 سال گذشته بهره‌برداری از معادن سنگ آهن به شش برابر رسیده است.

    وی با تاکید بر این‌که اکثر کارخانه‌ها و پرو‌ژه‌های بخش معدن و صنایع معدنی در حال خصوصی‌سازی هستند، گفت: خصوصی‌سازی برای آینده بسیار لازم است و ایمیدرو پیشگام در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایرانی و خارجی است. در حال حاضر سالانه 2.5 درصد به مصرف فولاد در جهان افزوده می‌شود و تولید فولاد در کشورمان به دلیل وجود کارگر‌های ماهر و باتجربه به دلیل سابقه طولانی کار در زمینه‌ی فولاد رقابتی است. ایران از شرایط و زیرساخت‌های خوبی برخوردار است و در شمال شرق با افغانستان هم‌مرز است؛ افغانستان دارای هزاران میلیارد دلار ذخیره معدنی است.

    کرباسیان با اشاره به این‌که ایمیدرو در سال 2011 و بعد از روی‌کار آمدن دولت جدید جست‌وجوهای بسیاری را در کشور آغاز کرده است، گفت: ایران کشوری لبریز از معادن است و برای هر شرکتی فرصت سرمایه‌گذاری وجود دارد. در خراسان در منطقه طبس معدنی 250 میلیون تن ذخیره دارد که 40 میلیون تن آن قطعی شده است. از سوی دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چابهار در جنوب شرق ایران وجود دارد و در این منطقه آزاد کارخانه تولید فولاد با ظرفیت پنج میلیون تن فعال است. در بندرعباس نیز ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد و در آینده می‌توانیم در این مناطق سنگ آهن مورد نیاز کشورهای همسایه را نیز تولید و عرضه کنیم.

    برچسب ها