عصر خودرو

ادعای ورشکستگی قریب‌الوقوع صنعت پتروشیمی در نامه به رئیس‌جمهور

عصر بازار: سهامداران پتروشیمی‌های مصرف‌کننده خوراک مایع با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور مدعی ورشکستگی قریب الوقوع این شرکت‌ها به‌عنوان دارندگان نیمی از بازار پتروشیمی کشور شدند.

ادعای ورشکستگی قریب‌الوقوع صنعت پتروشیمی در نامه به رئیس‌جمهور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، هرچند حسین عبده تبریزی اقتصاددان و دبیرکل پیشین سازمان کارگزاران بورس چندی پیش از سهامداران خواست که از عریضه نویسی به شخص رئیس جمهور به‌دلیل تعدد مشکلات صنایع مختلف خودداری کنند، اما سهامداران مدعی هستند، دولت آن‌قدر در برخورد با برخی از صنایع مهم و استراتژیک کشور همچون پتروشیمی، پالایشگاه، سنگ آهن و ... انقباضی عمل کرده است که آنها پس از مراجعه‌های بی‌اثر به سازمان‌ها و نهادهای مختلف و نامه نگاری‌های بی‌فایده با مراجع ذی‌ربط، چاره‌ای جز طرح موضوع با رئیس جمهور به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور و البته دلسوز نظام و کشور برایشان باقی نمانده است.
    بنا بر ادعای این سهامداران، پرونده صنعت سنگ آهن در حالی با کاهش دستوری قیمت گندله آهن و وضع بهره مالکانه سنگین، سهامداران خود را با سقوط 60درصدی ارزش دارائیهایشان مواجه کرده که این موضوع در دفتر معاون اول رئیس جمهوری در حال پیگیری است و معاون بیژن زنگنه نیز با اعلام قطعی بودن نرخ 13سنتی خوراک گاز پتروشیمی‌ها پس از دو سال مناقشه همه را غافلگیر کرده است و حالا سهامداران پتروشیمی‌های مصرف کننده خوراک مایع نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس دولت تدبیر و امید از برنامه جدید وزارت نفت برای کاهش تخفیف این نوع از خوراک رونمایی کرده و مدعی ورشکستگی قریب الوقوع این شرکت‌ها به‌عنوان دارندگان نیمی از بازار پتروشیمی کشور شده‌اند.
    در این نامه سرگشاده که به امضای 45 سهامدار حقیقی و حقوقی رسیده، آمده است: آقای رئیس جمهور، آیا از وضعیت کسب و کار پتروشیمی‌های مایع خبر دارید؟ آیا می‌دانید تولید فرآورده‌های مهمی همچون پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، بوتادین، پلی‌بوتادین، اسید استیک، وینیل استات، اتیلن اکساید و اتیلن گلیکول‌ها، دو اتیل‌هگزانول و بوتانل‌ها و اتانول‌آمین‌ها در کشور به خطر افتاده است؟ و با احتمال کاهش تخفیف 5درصدی خوراک مایع تحویلی به شرکت‌های تولید کننده این فرآورده‌ها 15000 نفر در خطر بیکاری قرار گرفته‌اند؟!
    این گزارش می‌افزاید: سهامداران پتروشیمی‌های مایع ماجرای کاهش قیمت خوراک را این گونه به حسن روحانی توضیح داده‌اند که در حال حاضر هزینه مواد اولیه در بهای تمام‌شده کالای فروش رفته شرکت‌های مصرف کننده خوراک مایع بسیار بالا رفته و حتی میانگین پنج سال گذشته آن بالغ بر 84 درصد است و در این میان تخفیف خوراک در حال حاضر بر اساس 5 درصد FOB خلیج فارس محاسبه و منظور می‌شود.
    همچنین کنار این موضوع افزایش نرخ ارز مبادلاتی که مبنای تسعیر ارز خوراک خریداری شده، است نیز باعث ایجاد تردید در خصوص ادامه حیات این شرکتها شده است و از نشانه‌های آن تحقق نیافتن 40 درصد سود پیش‌بینی شده بخش قابل توجهی از این صنعت در سه‌ماهه اول سال 94 با درنظر گرفتن سایر عوامل است.
    افزون بر این؛ در ادامه نامه سهامداران پتروشیمی‌های مایع آمده که با توجه به ماهیت تولید در شرکت‌های با خوراک نفتا که فرآیند آن قابل تغییر نیست و سیاست احتمالی دولت در تک‌نرخی کردن ارز، تنها مورد تأثیرگذار در جهت جلوگیری از زیان و در پی آن افزایش سود شرکت‌ها، اخذ درصد مناسب و بیشتر تخفیف خوراک است .
    ذی‌نفعان حقیقی پتروشیمی‌های مصرف کننده خوراک مایع همچنین در نامه خود به حسن روحانی خطر کاهش تخفیف خوراک را این گونه در ادامه توضیح داده‌اند که براساس محاسبات انجام شده توسط دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آذر ماه 93، در صورتی که خوراک‌های مایع با قیمت 90 و 85 درصد نسبت به فوب خلیج فارس به واحدهای پتروشیمی تحویل شود و در صورتی که این واحدها با حداکثر ظرفیت عملی خود خوراک مصرف کنند (یعنی 100 درصد ظرفیت) به‌ترتیب 363 و 763 میلیون دلار از درآمدهای دولت کاسته می‌شود.
    همچنین در صورتی که این واحدها در 75 درصد ظرفیت عملی خود خوراک مصرف کنند و قیمت خوراک مایع تحویلی به آنها 90 و 85 درصد فوب خلیج فارس باشد به‌ترتیب 259 و 572 میلیون دلار از درآمدهای دولت کاسته خواهد شد که البته با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت می‌تواند از این رقم نیز کمتر شود؛ حال آن که دارا بودن ذخایر عظیم گاز و نفت به‌علاوه موقعیت استراتژیک ایران سبب شده است که صنعت پتروشیمی به‌عنوان یکی از صنایع مهمی محسوب شود که می‌تواند موجبات افزایش صادرات غیرنفتی کشور، ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغالزایی  و بومی سازی علم و تکنولوژی روز جهان را فراهم کند، ضمن این که تکمیل زنجیره ارزش نفت خام و گاز طبیعی مربوط به این صنعت علاوه بر کاهش خام‌فروشی نفت و گاز، کاهش واردات محصولات باارزش پتروشیمی را نیز می‌تواند به‌دنبال داشته باشد. لازم به توضیح است قیمت هر بشکه نفت بر پایه برنت در زمان گزارش مزبور (93.9.10) ، 72.5 دلار و در تاریخ (94.6.15)، مبلغ 49 دلار بوده است.
    حال با این تفاسیر مشخص نیست جریانی که کاهش تخفیف خوراک را دنبال می‌کند آیا به تبعات آن فکر کرده است و آیا کار کارشناسی خاصی روی این موضوع انجام شده، نکند هدف زمینگیر کردن صنعت پتروشیمی کشور است؟!
    حقیقی‌های ذینفع در صنعت پتروشیمی در ادامه نامه خود به حسن روحانی با بیان این که تعیین نرخ خوراک، ترکیبی از قیمت جهانی بر حسب دلار و نرخ تبدیل ارز به ریال است، نوشته‌اند: تا پایان سال 86 نرخ نفتای تحویلی با احتساب 30 درصد تخفیف و از سال 87 تاکنون با احتساب 5 درصد تخفیف محاسبه شده است. از تاریخ 91.10.1 مبنای تبدیل ارز از نرخ مرجع به نرخ مبادله‌ای تغییر یافته است، لذا تأثیر آن به‌علت اختلاف زیاد نرخ مرجع و مبادله‌ای در مقطع اولیه (نرخ مرجع 12260 و نرخ مبادله‌ای 24584 ریال) و افزایش نرخ ارز مبادله‌ای تاکنون (در تاریخ 94.6.14 مبلغ 29959 ریال)، دارای اهمیت زیادی است. افزون بر این، با توجه به حذف تخفیف 30درصدی اعطایی (در نرخ ارز که از سال 81 برای آنها مقرر شده بود) به شرکت‌های پتروشیمی در تهیه نرخ خوراک آنها، از ابتدای سال 87، به‌منظور جبران هزینه‌های حمل، بارگیری، انبارداری، بازاریابی و حمایت از صنایع داخلی قرار شد تا مشابه مواد اولیه صنایع روغن سازی، خوراک تحویلی به صنایع پتروشیمی شامل خصوصی و دولتی با احتساب پنج درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس و قیمت محاسباتی در صورت عدم وجود قیمت اعلام شده، محاسبه و از شرکت‌ها دریافت شود؛ این درحالی است که در کشور عربستان دولت این کشور به‌منظور حمایت از مجتمع‌های پتروشیمی، به آنها تا 30 درصد تخفیف می‌دهد. در حال حاضر نبود چشم‌انداز روشن و شفاف از قیمت انواع خوراک در صنعت پتروشیمی، سبب بروز مشکلاتی در توسعه و جذب سرمایه گذاری در این بخش شده است.
    از سوی دیگر، سهامداران پتروشیمی‌های مایع در اهمیت فعالیت شرکت‌های پتروشیمی مایع در تولید فرآورده مهمی به‌نام اتیلن نوشته‌اند: در اُلفین‌های خوراک مایع راندمان تبدیل نفتا به اتیلن حدود 33 ــ 28 درصد و در خوراک گازی 80 ــ 75 درصد است و همچنین 45 درصد تولید جهانی تولید اتیلن از نفتا، 35 درصد از گاز اتان و 20 درصد از طریق (ذغال‌سنگ، LPG، گازوییل و ...) است. لازم به یادآوری است که هزینه سرمایه گذاری تولید اتیلن از گاز اتان و نفتا تقریباً برابر هستند، در صورتی که هزینه تولید هر تن اتیلن از نفتا حدود 8 برابر هزینه تولید هر تن اتیلن از گاز اتان است.
    همچنین در پایان این نامه از رئیس جمهور خواسته شده شخصاً به موضوع مهم تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی مایع که 15 درصد ارزش بازار سهام را در اختیار دارند و با میلیاردها تومان سرمایه گذاری برای بیش از 15000 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند، ورود پیدا کند تا با این ورود به‌موقع، تجربه تلخ اتفاقات رخ‌داده برای پتروشیمی‌های گازی در خصوص رشد عجیب خوراک گاز به 13 سنت تکرار نشود.

    برچسب ها