عصر خودرو

عضو هیات مدیره خانه معدن گفت:

اکنون زمان سرمایه‌گذاری در بازار سنگ‌آهن است

عصر بازار: نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن با تشریح چشم‌انداز بازار سنگ‌آهن رکود حاکم بر این بازار را بهترین فرصت برای جذب سرمایه‌های جدید اعلام کرد.

اکنون زمان سرمایه‌گذاری در بازار سنگ‌آهن است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بهرام شکوری اظهار کرد: این روزها پیش‌بینی درباره آینده بازار سنگ‌آهن کار سخت و دشواری است. زیرا فعالان معدنی از یک طرف با بحران بازار جهانی روبه‌رو هستند و از سویی دیگر در داخل کشور با مالیات‌های مختلفی مواجه‌ می‌شوند که به دلیل کاهش درآمدهای خود قادر به پرداخت آنها نیستند.

    نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه همواره بخش معدن درگیر افراط و تفریط تصمیم‌سازان دولت‌ها بوده است، گفت: در دوره‌ای حق‌الارض گرفته نمی‌شود و در مقطعی برای اکتشاف هر کیلومتر مربع محدوده‌های معدنی حق‌الارض تعریف می‌شود. همین مسائل باعث می‌شود در نهایت بهره‌برداران از فعالیت اقتصادی خود نتیجه مثبتی به دست نیاورند و با بدهی‌ها و مشکلات مالی بسیاری روبه‌رو شوند.

    این فعال معدنی افزود: جلسات مستمر مدیران و فعالان حوزه معدن در مجلس همچنان برگزار می‌شود و با تقدیم اصلاح قانون معادن از سوی رئیس‌جمهور به مجلس احتمال بسیاری وجود دارد تا مبلغ حق‌الارض تغییر پیدا کند.

    او افزود: در این جلسات همواره بررسی‌ می‌شود که در دنیا با چه اعداد و ارقامی این مالیات‌ها وضع می‌شود سعی می‌شود محور پژوهش‌های داخل مجلس هم با توجه به تجارب کشورهای دیگر انجام شود. در واقع هم‌اکنون به نوعی مجلس متولی اصلاح قوانین بخش معدن شده و مدام مدیران کمپانی‌های صنفی این عرصه اظهارنظر خود را به کمیسیون‌ها مجلس ارائه می‌دهند و توقع این است به این همفکری‌ها اهمیت داده شود.

    شکوری با بیان اینکه باید در وضع مالیات تجربه‌های موفق کشورهای معدن‌خیز را هم ایران دنبال کند، گفت: شیلی کشور موفقی برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه معادن خود بوده و باید برای اصلاح قانون حق‌الارض متوجه شویم این کشور چه راهی را رفته و کشورهای دیگر مانند استرالیا، کانادا و برزیل چه کاری در این راستا انجام داده‌اند. حتی می‌توان وضع هر قانونی از سوی سازمان‌های محیط زیست و منابع طبیعی را با توجه به این الگوها تدوین کرد.

    او افزود: ایران هم در بخش معدن یکی از اولویت‌های اساسی‌ خود را در انتقال این اطلاعات به کشور و بومی‌سازی آنها هدفگذاری کرده است. البته این اصلاح قوانین با تغییر نگاه تمامی دست‌اندرکاران بخش معدن صورت خواهد گرفت.

    عضو هیات مدیره خانه معدن در ادامه با بیان اینکه پیش‌بینی از بازار سنگ‌آهن این روزها بسیار کار سختی است، گفت: مراجع بین‌المللی بسیاری از جمله صندوق بین المللی پول و بانک جهانی پیش‌بینی که قیمت سنگ‌آهن داشته‌اند مبنی بر این بوده که تا سال 2017 اتفاقی در روند قیمت سنگ‌آهن نخواهد افتاد و در دو سال آینده قیمت آن مقداری افزایش پیدا می‌کند اما شیب این افزایش بسیار ملایم است. در نتیجه این دو سال فرصتی است که اغلب معدنکاران به سمت فرآوری در داخل کشور بروند.

    او افزود: برای ایران بازار بزرگ مصرفی در منطقه وجود دارد، گرچه تولید 55 میلیون تن فولاد رقمی خیالی است اما با توجه به اینکه منابع انرژی و سنگ‌آهن بسیاری موجود داریم باید در جهت تحقق چنین تولیدی حرکت کنیم. نیروی انسانی و سرمایه فراوان باید برای توسعه زنجیره ارزش بکار گرفته شود و با تکامل یافتن مراحل ارزش‌افزوده سنگ‌آهن بازارهای صادراتی را در دو سال آینده تصاحب کنیم چرا که بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری الان است.

    مدیرعامل شرکت راه‌سازی و معدنی مبین با بیان اینکه در دنیا دوران رکود فعالان اقتصادی کلنگ احداث صنعتی را می‌زنند و در زمان رونق آن را بهره‌برداری می‌کنند، گفت: همیشه این امر در ایران برعکس بوده و توصیه ما به مدیران واحدهای کوچک معدنی این است که فضا را برای سرمایه‌گذاری مساعد ببینند و وارد شوند.

    شکوری در آخر افزود: تزریق سرمایه در بازار سنگ‌آهن سال 2017 رونق می‌گیرد زیرا استدلال بنده این است که همیشه قیمت مواد معدنی در صد سال گذشته سینوسی بوده و تجربه ثابت کرده که در هر حوزه‌ای رکود بوده پس از مدتی رونق حاصل شده اما معمولا با توسعه‌یافتگی کشورها و تحولات در بازارها فاصله دوره‌های رونق با هم زیاد است. به فعالان معدنی توصیه می‌کنم نگران رکود بازار سنگ‌آهن نباشند زیرا با وقفه یکی دو ساله رونق به این بازار بازمی‌گردد. در این دوره دو ساله می‌توانیم اکتشافات معدنی کشور را توسعه دهیم و سرمایه‌های جدید را وارد معادن سنگ‌آهن کرد.

    برچسب ها