عصر خودرو

مدیریت تحقیق و توسعه‌ شرکت بورس بررسی کرد:

سازوکار انتشار اوراق بهادار به پشتوانه‌ سودهای تقسیمی شرکت‌ها

عصر بازار- مدیریت تحقیق و توسعه‌ بورس اوراق بهادار تهران گزارش «بررسی سازوکار انتشار اوراق ­بهادار به پشتوانه‌ سودهای تقسیمی شرکت‌ها و الزامات اجرایی آن » را منتشر کرد.

سازوکار انتشار اوراق بهادار به پشتوانه‌ سودهای تقسیمی شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، سود تقسیمی شرکت‌ها بخش قابل توجهی از ارزش بازار و همچنین ارزش سرمایه‌گذاری سهامداران شرکت‌های بورسی را تشکیل می‌دهد. مبلغ سودهای تقسیمی شرکت‌های بورسی در ایران قابل توجه و به‌طور مثال در سال 1394 بالغ‌ بر 361 هزار میلیارد ریال و به‌ طور متوسط طی 5 سال گذشته بیش از 11 درصد از ارزش بازار بوده است. نظر به ارزش قابل توجه سودهای تقسیمی که هر ساله از بازار نقد بورس خارج می‌شود و چالش بین سهام داران و مدیران شرکت­ها در مورد میزان و زمان‌بندی پرداخت سود تقسیمی، ارائه راهکاری که منافع ذی­نفعان را تأمین کند ضروری به نظر می‌رسد.

    در این پژوهش ابتدا به مفاهیم و سازوکارهای مرتبط با اوراق بهادارسازی و صنعت فروش دین پرداخته شده سپس آمار مرتبط با مبلغ سودهای تقسیمی همه شرکت­ های بورسی و سهم 10 شرکت با بیشترین سود تقسیمی طی سال­ های 1394-1391 آورده شده است.

    در بخش تحلیل آماری، سررسیدهای مختلف پرداخت سود ده شرکت با بیشترین پرداخت سود و چگونگی پرداخت سود تقسیمی این شرکت‌ها، در سطح اصلاحیه زمان‌بندی پرداخت سود طی سال‌های 1393و1394 بررسی شده است.

    ظرفیت سودهای تقسیمی برای رشد بازار بدهی در انتهای این بخش بررسی شده است.

    این گزارش همچنین به بررسی مزایای انتشار اوراق سود تقسیمی پرداخته و ریسک‌های بالقوه انتشار اوراق سود تقسیمی را برشمرده است.

    بر اساس مطالعات انجام­ شده سازوکاری برای انتشار اوراق، طراحی و با بررسی ظرفیت‌های قانونی موجود راهکارهایی برای حفظ حقوق ذینفعان اوراق سود تقسیمی ارائه شده است.

    تأثیر انتشار اوراق سود تقسیمی بر افزایش سرمایه شرکت‌ها به تفضیل در این گزارش تحلیل و راهکار مناسب با توجه به رویه فعلی ارائه شده است. مباحث مربوط به حسابداری اوراق سود تقسیمی در سطح سندهای حسابداری بررسی و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه شده است.

    در انتها ابعاد مالیاتی سازوکار پیشنهادی با بررسی قوانین مرتبط و همچنین اوراق مشابه (از منظر مالیات بر درآمد در سررسید و مالیات خریدوفروش) تحلیل شده است.

    برای مشاهده کامل گزارش اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو