عصر خودرو

کارشناس بازار پتروشیمی مطرح کرد؛

پوشش ریسک معاملات پتروشیمی از طریق اوراق مبتنی بر کالا

عصر بازار: معاملات محصولات پتروشیمی به شیوه اوراق مبتنی بر کالا می تواند ریسک معاملات را پوشش دهد، به این ترتیب خریداران با بررسی بازار و قیمت ها موقعیت های خرید و فروش خود را تغییر می دهند.

پوشش ریسک معاملات پتروشیمی از طریق اوراق مبتنی بر کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم  با بیان این مطلب گفت: با تغییر شیوه معامله محصولات پتروشیمی از فیزیکی به آتی می توان سفته بازی در این بازار را متوقف کرد.

    وی همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر برخی از محموله های فروخته شده در خارج از بورس، توسط تاجران بازار پتروشیمی خریداری می شود و سپس دست به دست می شود و در مرحله نهایی به دست مصرف کننده می رسد، حال آنکه می توان این معاملات را در قالب اوراق به بورس وارد کرد و سفته بازی در معاملات فیزیکی جلوگیری کرد.

    مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم با اشاره به اینکه معامله محصولات پتروشیمی به صورت آتی به نفع بازار پتروشیمی خواهد بود، خاطر نشان کرد: واسطه ها به جای ورود به بازار فیزیکی و ذخیره کردن محصولات و نوسان گیری از کالاها، به مرور جذب معاملات آتی محصولات پتروشیمی خواهند شد و این موضوع سبب می شود تا از احتکار محصولات جلوگیری شود.

    این کارشناس بازار پتروشیمی با بیان اینکه بررسی های بورس کالا برای قراردادهای آتی کالاهای پتروشیمی آغاز  شده است، افزود: به نظر می رسد بیان مزیت های معاملات آتی محصولات پتروشیمی از جمله پوشش ریسک نوسانات قیمت، بتواند دست اندرکاران این بازار را به این معاملات راغب کرده و اطمینان از معاملات و اعتماد را در صنعت پتروشیمی افزایش دهد.

    وی تاکید کرد: برای شروع معاملات آتی محصولات پتروشیمی در بورس کالا، ابتدا نیازمند معاملات نقدی و فیزیکی هستیم که این اتفاق از چندین سال قبل در بورس کالا رخ داده و حال کم کم می توان مبادلات محصولات پتروشیمی را به سوی آتی هدایت کرد.

    برچسب ها