عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین:

توافق اوپک تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران می‎گذارد

تاثیر اثربخش توافق اوپک بر پالایشگاه ها و پتروشیمی ها بیشتر خواهد بود

عصر بازار- فیروزه سالارالدینی، با یادآوری افزایش حاشیه سود پالایشگاه‎ها و همچنین بالا رفتن درآمد پتروشیمی‎ها پس از افزایش قیمت نفت در پی توافق اوپک، گفت: افزایش قیمت نفت مسلما در صورت تداوم سبب افزایش حاشیه سود پالایشگاهها و همچنین درآمدزایی بیشتر پتروشیمی‎ها می شود.

توافق اوپک تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران می‎گذارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، فیروزه سالارالدینی در گفت‎وگو با "شانا" اظهار داشت: اگر بخواهیم تأثیر بلندمدت توافق اوپک را بر اقتصاد ایران بررسی کنیم باید امکان پایبند نماندن اعضای اوپک به این توافق و همچنین چگونگی نوسان‎های قیمت نفت و رفتار رقیبان را نیز در ارزیابی چشم انداز بازار در نظر داشته باشیم.

    وی تصریح کرد: در صورت پایبندی اعضای اوپک به توافق وین و حفظ قیمت نفت در محدوده ٥٥ تا ٥٨ دلار و با فرض ثبات دیگر شرایط، این توافق تاثیر مثبتی بر اقتصاد ایران خواهد داشت که بدون شک این تاثیر در بخش‎های پالایشگاهی و پتروشیمی بیشتر خواهد بود.

    عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آینده به نوسانات شاخص‎ها در بخش پالایشگاهی و پتروشیمی در روزهای پس از توافق اوپک نیز اشاره کرد و گفت: شاخص فرآورده های نفتی در روز شنبه (١٣ آذر ٩٥)، اولین روز معامله پس از توافق اوپک، به این توافق واکنش مثبت ٣,٨٦ درصدی نشان داد اما پس از آن، شاخص در روزهای یکشنبه (١٤ آذرماه) و دوشنبه (١٥ آذرماه) کاهش یافت به گونه‎ای که هم اکنون رقم شاخص نسبت به 10 آذرماه 0.67 درصد رشد کرده است.

    وی اضافه کرد: شاخص بخش شیمیایی نیز در اولین روز معامله پس از توافق دارای رشد ١,٣٩٣ درصدی بود اما رشد آن با کاهش پیاپی در روزهای ١٤ و ١٥ آذرماه به 0.7 درصد نسبت به 10 آذر رسید.

    وی ادامه داد: رشد قیمت دلار در این روزها و احتمال تداوم و تثبیت آن به دلیل کسری بودجه دولت و حرکت اجباری به سمت ارز تک نرخی نیز می توانست به عنوان یک عامل ثانویه باعث رشد شاخص شود که تحقق نیافت.

    عضو هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی گفت: به نظر می رسد تحلیل بازار سرمایه از خبر توافق فریز نفتی در سه روز معاملاتی پس از آن به دلایلی هنوز مثبت نیست.

    وی در توضیح چرایی مثبت نبودن تحلیل بازار سرمایه از توافق فریز نفتی افزود: دولت تا انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٦، اجازه رشد دلار و رسیدن آن به قیمت ذاتی را نمی دهد.

    سالارالدینی به امکان نقض برجام بر اساس تحریم داماتو و مشخص نبودن واکنش ایران نسبت به آن در صورت امضا شدن را نیز از دیگر دلایل مثبت نبودن تحلیل بازار سرمایه از توافق فریز نفتی در سه روز گذشته ارزیابی کرد و گفت: مشخص نبودن واکنش ایران با توجه به اینکه هنوز تحریم‎ها به امضای رئیس جمهوری آمریکا نرسیده، ریسک نظام‎مند بازار را افزایش داده است.

    وی از نگرانی بخش زیادی از فعالان بازار سرمایه درباره بسته شدن نمادها و توقف آنها به دلیل شفاف نبودن بازار خبر داد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزایش قیمت نفت و طرح فریز نفتی را از یک منظر دیگر نیز قابل ارزیابی دانست و گفت: طرح فریز نفتی شمشیر دو لبه ای است که می‎تواند به افزایش تولید نفت شیل آمریکا بینجامد.

    وی تصریح کرد: افزایش قیمت نفت برای رقبای نفتی اوپک از جمله نفت شیل نیز پیام مثبتی محسوب می‎شود. بر اساس گزارش‎های منتشر شده درباره اشتغال صنعت نفت آمریکا، از چند هفته پیش از توافق اوپک، تولیدکنندگان نفت شیل برای افزایش تولید آماده شده‎اند و روند کاهش اشتغال در بخش استخراج نفت شیل در ماه اکتبر متوقف شده و در ماه نوامبر حتی اشتغال در این بخش افزایش یافته است.

    عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی ادامه داد: درآمد ساعتی کارگران استخراج نفت شیل آمریکا ٥,٤ درصد نسبت به سال پیش افزایش یافته است و میانگین ساعت کار هفتگی کارگران این بخش نیز به ٨.٤١ ساعت رسیده است که طولانی‎ترین زمان از ماه مارس به حساب می‌آید.

    وی افزود: این آمارها در ماه‎های آینده احتمالا باز هم بهبود می‎یابد زیرا افزایش قیمت نفت سبب بهبود نسبت درآمد به هزینه‎های این شرکت‎ها خواهد شد.

    یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) 10  آذرماه در وین برگزار شد که دستور کار مهم آن بررسی طرح فریز نفتی بود. در این نشست، قرار شد بیشتر اعضا، میزان تولید نفت خود را در مجموع حدود ١,٢ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

    بر این اساس، تولید نفت کشورهای عضو از 33.7 میلیون بشکه به 32.5 میلیون بشکه در روز کاهش می‎یابد، این توافق سبب افزایش حدود ١١,٢ درصدی قیمت نفت در روز پنجشنبه، ١١ آذرماه شد.

    بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی کرده است که قیمت نفت می‎تواند تا محدوده ٥٥ دلار افزایش یابد.

    برچسب ها