عصر خودرو

معاون وزیر نفت خبر داد:

افزایش تولید گاز ایران به یک میلیارد متر مکعب

عصر بازار- معاون وزیر نفت با بیان اینکه سهم سی ان جی در سبد سوخت خودروها به ۵۰ درصد افزایش می یابد، اعلام کرد: سال آینده ظرفیت تولید گاز ایران به بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

افزایش تولید گاز ایران به یک میلیارد متر مکعب
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، عباس کاظمی امروز در همایش بین المللی صنعت CNG با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید و توزیع CNG در کشور به حدود 40 میلیون متر مکعب در روز رسیده است، گفت: با این وجود از تنها نیمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که هم اکنون روزانه 20 تا 21 متر مکعب CNG در کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

    وی با تاکید بر اینکه هم اکنون ایران بزرگترین دارنده ذخایر گاز و شبکه گازرسانی جهان است، تصریح کرد: بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان تولید و توزیع CNG در ایران دارای توجیه اقتصادی بوده و می تواند به میزان قابل توجهی در مصرف بنزین صرفه‌جویی کند.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اعلام اینکه با توسعه و بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی تا سال آینده ظرفیت تولید روزانه گاز طبیعی کشور به حدود یک میلیارد متر مکعب افزایش می یابد، اظهار داشت: همزمان با افزایش تولید گاز در پارس جنوبی در شرایط فعلی حدود 100 درصد جمعیت فعلی و 60 درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

    این مقام مسئول با اشاره به توسعه شبکه های گازرسانی در تمامی شهرها و استان های کشور بیان کرد: وجود این زیرساخت مهمترین مزیت برای توسعه صنعت CNG در کشور بوده به طوری که با افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروها میزان آلاینده ها در کلانشهرهای کشور به حداقل کاهش می یابد.

    کاظمی با بیان اینکه هم اکنون عرضه بنزین با استاندارد یورو 4 که دارای ترکیبات بسیار پایین همچون بنزن، گوگرد، آروماتیک ها و ترکیبات حلقوی است، در تمامی کلانشهرهای کشور آغاز شده است، تبیین کرد: اما با وجود عرضه بنزین یورو 4 این فرآورده نفتی در مقایسه با CNG دارای ترکیبات آلاینده بیشتری بوده و از این رو توسعه سهم CNG در سبد سوخت خودروها دستاوردهای متعدد زیست محیطی، سلامت، سلامت اجتماعی و... به همراه دارد.

    معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه هم اکنون برای ساخت یک پالایشگاه نفت که از ظرفیت تولید روزانه 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 برخودار باشد و با احتساب هزینه های احداث خط لوله و تاسیسات انتقال باید حدود 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری شود، گفت: این در حالی است که هم اکنون با توسعه صنعت CNG و با هزینه های به مراتب کمتر از احداث یک پالایشگاه نفت معادل 20 میلیون لیتر روزانه در مصرف بنزین کشور صرفه جویی حاصل می شود.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش  و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه بر اساس اهداف برنامه ششم و هفتم توسعه اقتصادی کشور باید سهم CNG در سبد سوخت خودروها به 50 درصد افزایش یابد، تاکید کرد: به عبارت دیگر با افزایش مشارکت بخش خصوصی و توسعه صنعت CNG بیش از نیمی از سبد سوخت خودروها به CNG اختصاص می یابد.

    معاون وزیر نفت در پایان با اعلام اینکه توسعه صنعت CNG در کشور دارای کمترین خسارت از لحاظ رعایت ضوابط ایمنی و استانداردها بوده است، خاطرنشان کرد: افزایش سهم CNG در سبد سوخت موتورسیکلت ها و خودروهای سنگین از دیگر برنامه های در دست اجرا است.

    برچسب ها