عصر خودرو

وال استریت ژورنال:

ایران ناوگان دریایی خود را با قراردادی با کره جنوبی نوسازی می کند

عصر بازار- وال استریت ژورنال نوشت: ایران با هدف نوسازی ناوگان فرسوده دریاییش، با اختصاص بودجه ای بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار، وارد قرارداد با صنایع کشتی سازی کره جنوبی شده است.

ایران ناوگان دریایی خود را با قراردادی با کره جنوبی نوسازی می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، روزنامه آمریکایی در گزارشی به قلم 'کاستاس پاریس' و 'این - سو نام' با ذکر اینکه 'ایران بعد از یک دهه دوری، به آغوش بازار بین المللی بازمی گردد'، افزودند: 'شرکت ملی کشتیرانی ایران' مشغول گفت وگوهایی پیشرفته با کارخانه کشتی سازی 'صنایع سنگین هیوندای' (Hyundai Heavy Industries Co) کره جنوبی است. این قرارداد به ارزش 650 میلیون دلار برای ساخت چند فروند کشتی کانتینردار و کشتی نفتکش است.

    امضای این قرارداد که احتمالا این هفته اعلام خواهد شد، جزیی از طرحهای 'خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران' و 'شرکت ملی نفت فلات قاره ایران' از شرکتهای فرعی 'شرکت ملی نفت ایران' است.
    اهداف این شرکت نوسازی ناوگان کشتیرانی نفتی ایران است و اعتباری بالغ بر 2.5 میلیارد دلار هم بدان اختصاص داده شده است .
    سخنگوی کارخانه صنایع سنگین هیوندای کره دوشنبه (دیروز) اعلام کرد که 'خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی' مشغول گفت و گو با این کارخانه برای ثبت سفارش ساخت 10 فروند کشتی است. وی به جزییات اشاره نکرد.
    انتظار می رود اولین محموله این کالاها در سال 2018 تحویل داده شود.
    شرکت ملی کشتیرانی ایران حدود 115 فروند کشتی اقیانوس پیما دارد، اما اکثر آنها کهنه و فرسوده اند و برای انجام سفر دریایی ناامن به نظر می رسند و قابل اعتماد نیستند. از سال 2006 که سازمان ملل تحریمهایی همه جانبه را علیه تهران بر سر برنامه غنی سازی اورانیوم آن اعمال کرد، شرکتهای کشتیرانی ایران ناوگان کشتی های خود را مدرن نکرده اند .
    این تحریمها از ژانویه امسال (دی 1394) تدریجا در حال برداشته شدن است، اما شرکت های ایرانی هنوز امکان تامین اعتبار برای انجام معاملات به دلار را ندارند. دلار ارز اصلی در معاملات کشتیرانی است. با توجه به این مشکل، این شرکتها به فکر افتاده اند اعتبار مالی لازم را از بانکهای چینی تامین کنند و این روال هم بدین صورت است که ایران به پکن نفت می دهد و چین در ازای آن ضمانت وام های ایران را برعهده می گیرد.
    خطوط ملی کشتیرانی ایران دارای چهار فروند کشتی غول پیکر کانتینردار است که هر یک قادر است 14 هزار کانتینر را حمل کند. این خطوط همچنین شش کشتی نفتکش هم برای تولید نفت دارد.
    شرکت ملی نفت فلات قاره ایران در حال گفت و گو با کارخانه های کشتی سازی کره ای و چینی برای خرید دست کم پنج فروند کشتی حفاری دریایی است که به سکوهای حفاری شناخته می شوند. ارزش هر یک از این کشتی ها حول وحوش 200 میلیون دلار است .
    شرکتهای ایرانی با عنایت به تصمیم گیری ایران به نوسازی ناوگان کشتیرانیش، چند فروند کشتی از یونان و سایر کشورهای صاحب کشتی اجاره کرده اند تا آنها هم سهمی از بازار کشتیرانی نفت و کالا داشته باشند.
    مسئولان خطوط کشتیرانی ایران اعلام کرده اند که این شرکت امیدوار است با این ثبت سفارش و به یمن ظرفیت جدیدی که به دست می آورد، به یکی از سه ائتلاف بزرگ کشتیرانی که اکثر محموله های کانتینری جهانی را جا به جا می کنند، بپیوندد.
    'محمد سعیدی' مدیر عامل این شرکت از اواخر سال 2015 (اواسط 1394) به کشورهای متعددی که دارای شاخه های اصلی حمل و نقل کشتیرانی هستند مانند یونان، فرانسه، دانمارک، آلمان و قبرس سفر کرده است. این سفرها با هدف اجاره چندین فروند کشتی و توافق برای مشارکت در استفاده از کشتی های این کشورها صورت گرفت.
    تا قبل از سال 2008 که اولین دور تحریمهای بین المللی علیه ایران اعمال شد، ارزش کلی تجارت سالانه دریایی میان ایران و اتحادیه اروپا به 15 میلیارد دلار می رسید. تهران انتظار دارد تا سال 2020 به آن سطح از تراز تجاری بازگردد.
    ثبت سفارشهایی که ایران برای خرید کشتی هایی از کره ارائه کرده، مورد استقبال کشتی سازان کره ای قرار خواهد گرفت چون در مدت تحریمهای ایران هیچ سفارش جدیدی از جانب تهران به این کارخانه ها نرسیده بود .
    ظرفیت خطوط کشتیرانی کره جنوبی 30 درصد بالاتر از سطح تقاضاهاست و برای مقابله با این کاهش ثبت سفارش مجبور شده اند دارایی های غیر ضرور خود را بفروشند و هزاران کارگر را بیکار کنند.
    کره جنوبی خانه سه باب از بزرگ ترین کارخانه های کشتی سازی جهان شامل صنایع سنگین هیوندای، 'شرکت کشتی سازی و مهندسی دریایی دوو' (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co) و 'شرکت صنایع سنگین سامسونگ' (Samsung Heavy Industries Co) است .

    برچسب ها