عصر خودرو

رشد ۳۴ واحدی شاخص کل بورس

گام‌های محتاط فعالان بورس در تالار حافظ

عصر بازار: معاملات امروز بورس تهران در فضایی کم حجم و بی‌رونق در حالی آغاز شد که زیر سایه رکود اقتصاد، شاهد گام‌های محتاطانه‌ معامله‌گران در مدار روانی شاخص‌های این بازار بود.

گام‌های محتاط فعالان بورس در تالار حافظ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 23 شهریور ماه 94، با 34 واحد افزایش به رقم 62 هزار و 993 واحد رسید.

    شاخص قیمت وزنی نیز در پایان معاملات این بازار با رشد 13 واحدی به عدد 24 هزار و 730 واحد دست یافت.

    گفتنی است شاخص سهام آزاد شناور نیز با افت 10 واحدی عدد 70 هزار و 433  واحد را تجربه کرد.

    شاخص بازار اول اما در حالی با افت 27 واحدی به رقم 44 هزار و 12 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 366 واحدی رقم 138 هزار و 211 واحد را تجربه کرد.

    شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز در پایان معاملات امروز این بازار با 9 واحد کاهش عدد 696 واحد را به نمایش گذاشت.

    براساس این گزارش ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 68 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 382 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 34 هزار و 253 نوبت خرید و فروش بود.

    در معاملات امروز نماد معاملاتی سه شرکت ارتباطات سیار با 31 واحد، کشتیرانی ج.ا.ا با 17 واحد و مخابرات ایران با 16 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به دوش کشیدند.

    در عین حال نماد معاملاتی سه شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با 21 واحد، بانک ملت با 17 واحد و بانک تجارت با 11 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر برجای گذاشتند.

    امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌‌های بیمه سامان، حق تقدم خرید سهام بیمه کارآفرین و بیمه آرمان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در عین حال نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن تهران، سرمایه‌گذاری بوعلی، تکادو و سرمایه‌گذاری وثوق امین متوقف شدند.

    * گام‌های محتاط زیر سایه سکوت محض بازار

    بر اساس این گزارش، امروز معامله‌گران بورس تهران شاهد معاملات کم حجم و بی‌رونق بودند. بازاری که تلاش می‌کرد با بازارگردانی حقوقی‌ها خود را از کانال نزولی اندکی یاری دهد.

    امروز همچنین گروه قندی‌های به عنوان تنها گروه پیشتاز بازار شاهد واگذاری صف‌های خرید و عرضه سهام از سوی معامله‌گران با هدف شناسایی سود کوتاه مدت بود.

    در گروه بانکی‌ها نیز با وجود غلبه عرضه بر تقاضای سهام اما بازارگردانی در محدوده قیمت پایانی (صفر تابلو) چرخه معاملات سهام در نمادهای پیشروی این گروه را روی نقطه نقدشوندگی و متعادل قرار داد.

    بنابر این گزارش، امروز برخلاف روزهای گذشته از معاملات کد به کد و بلوکی در ساعت رسمی معاملات خرد سهام خبری نبود. هرچند در برخی نمادهای معاملاتی تعداد خرید و فروش‌ها به رغم حجم پایین سهام پرتعداد بود.

    براساس این گزارش به نظر می‌رسد بازار سهام در روزهایی که دیگر هیچ توجیهی برای فروش سهام در آن باقی نمانده و در عین حال با قرار گرفتن قیمت‌ها در پایین‌ترین کف قیمتی قابل انتظار در بازار، تلاش می‌کند، تا در انتظار پدیدار شدن فضای اعتماد و قابل اتکاء فقط نظاره‌گر معاملات کم حجم بر روی تابلوی معاملات بازار باشد.

    این در حالی است که در صورت تداوم معاملات کم حجم سهام نگرانی‌ها از بابت سقوط آزاد شاخص بورس وجود دارد.

    برچسب ها