عصر خودرو

ایران در راه پیوستن به تجارت آزاد اوراسیا

عصر بازار- «تیگران سرکیسیان» در این ملاقات با اشاره به روند مذاکرات برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و این اتحادیه که قرار است گزارش آن در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی به سران کشورهای عضو اتحادیه ارائه شود، اظهار داشت: ایران یکی از کشورهای اولویت‌دار ما در روابط با اتحادیه اوراسیا است.

ایران در راه پیوستن به تجارت آزاد اوراسیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، «مهدی سنایی»، سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه با «تیگران سرکیسیان»، رئیس کمیسیون اقتصادی اوراسیا، ملاقات و درباره توسعه همکاری‌های تجاری فیمابین و پیگیری امضای قرارداد تجارت آزاد ایران با این اتحادیه بحث و گفتگو کرد.

    «سنایی» هم با اشاره به روابط خوب و رو به گسترش ایران با روسیه، ارمنستان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، خواستار تسریع در روند مذاکرات برای انعقاد موافقتنامه و موافقت با افزایش تعداد کالاهای پیشنهادی کشورمان برای اختصاص تسهیلات و تخفیفات تعرفه‌ای شد.

    ایران خواستار تعرفه‌های ویژه گمرکی برای صادرات 200 قلم از اجناس خود به این اتحادیه شده است که تا کنون این اتحادیه کاهش تعرفه‌های ترجیحی 77 قلم از آن موافقت کرده است.

    اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اول ژانویه 2015 با حضور روسیه، قزاقستان، ارمنستان و بلاروس رسما آغاز به کار کرد و قرقیزستان نیز از ماه می همان سال به این اتحادیه پیوست. این اتحادیه جمعیتی معادل 180 میلیون نفر را در برمی‌گیرد.

    در چارچوب این اتحادیه، اعضا موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات میان کشورهای عضو اعلام داشتند. تولید ناخالص این کشورها بالغ بر 2.2 تریلیون دلار و تولیدات صنعتی این اتحادیه بالغ بر 3.1 تریلیون دلار و همچنین مقدار تجارت خارجی این اتحادیه با کشورهای خارج از اتحادیه بالغ بر 6.877 میلیارد دلار است که این مقدار برابر با 7.3 درصد صادرات و 3.2 درصد واردات کل جهان است.

    همچنین «ورونیکا نیکیشینا»، وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا نیز در دیدار سفیر ایران در مسکو با رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا حضور داشت.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو