عصر خودرو

یک کارگزار بورس عنوان کرد:

تاثیر ۲۰ درصدی مذاکرات بر بورس

عصر بازار: رفتار بورس تهران در سال جاری نشان داد که علی رغم مثبت بودن مذاکرات هسته‌ای، این مذاکرات در بورس تهران تاثیر گذار نبوده و عمده رفتار بورس به تصمیمات اقتصادی و ملاحظاتی که دولت به عنوان بزرگ ترین بنگاه اقتصادی کشور در خصوص این بازار داشته است بر می‌گردد.

تاثیر ۲۰ درصدی مذاکرات بر بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، فردین آقابزرگی- مدیرعامل کارگزاری بانک آینده - در خصوص وضعیت قرمز بورس گفت: در حال حاضر عمده مسایل تاثیرگذار در فضای بورس، تصمیمات اقتصادی داخلی تصمیم گیران اعم از مجلس، دولت، وزارتخانه‌ها و سایر نهادها است به طوری که ثبات در تصمیم گیری‌ها بسیار با اهمیت بوده و می تواند باعث کاهش ریسک شود.

    وی با ذکر مثالی ادامه داد: به طور مثال اگر در ابتدای سال تصیماتی مبنی بر خوراک 8 سنتی اتخاذ شد و اکثر شرکتهای پتروشیمی بودجه خود را بر اساس آن پیش بینی کردند، با تبدیل شدن نرخ خوراک به 13 سنت ریسک سهامداران افزایش پیدا کرده و سهامداران را با عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها مواجه می کند، زیرا سرمایه ترسو بوده و از ریسک فرار می‌کند.

    وی افزود: لذا واکنش فعلی بورس نشان می دهد که مذاکرات هسته‌ای و مسائل سیاسی کمتر از 20 درصد در بورس تاثیرگذار است و بورس تهران بیشتر متاثر از تصمیمات داخلی و اقتصادی است به طوری که 7 صنعت پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی، مخابراتی، بانکی، بیمه ای و خودرو‌یی حدود 75 درصد ارزش بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند که تک تک این صنایع تحت تاثیر تصمیمات دولت هستند.

    این کارگزار بورس یادآور شد: بنابراین نرخ سود سپرده بانکی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تعرفه خودرو، تعیین نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و ابهامات پالایشگاه ها از ابهاماتی است که موجب روند رکودی بورس شده است به طوری که نمی توان گفت که کاهش سود آوری این شرکت ها به دلیل مذاکرات هسته ای بوده است.

    وی خاطر نشان کرد: لذا مذاکرات هسته‌ای علی‌رغم موفقیت‌آمیز بودن در بورس تاثیر‌گذار نبوده و عمدتا رفتار بورس به ملاحظاتی که دولت به عنوان بزرگ ترین بنگاه اقتصادی کشور در خصوص این بازار داشته است بر می‌گردد. بنابراین تصمیماتی که در این بنگاه اتخاذ می‌شود مستقیما شرکتها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اتفاق اخیر در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی ها نمونه بارز آن است.

    آقابزرگی با بیان اینکه بورس تهران در شرایط فعلی واقعیت‌های موجود در اقتصاد را نمایش می‌دهد، تاکید کرد: اگر در شرایط فعلی کسی انتظار دارد بورس به روند حرکتی پنج سال گذشته برگردد و بازدهی 200 درصدی را نصیب سهامداران کند، اشتباه کرده است زیرا بازار سرمایه در حال حرکت به جایگاه تخصصی و فراگیر‌ بودن خود است.

    وی با بیان این‌که بازدهی سه درصدی بورس از ابتدای سال تاکنون به خصوص در مقایسه با نرخ بازده بدون ریسک بسیار ضعیف و ناامید کننده است، افزود: در این شرایط باید در بخشی از تصمیم‌گیری‌ها بازنگری شود و نباید از تعداد سهامداران تعبیر و تفسیرهای مختلفی صورت گیرد.

    این فعال بازار سرمایه تاکید کرد:عملکرد دولت در بازار سرمایه نشان می‌دهد انتظاری که سرمایه گذاران از حساسیت دولت نسبت به بازار سرمایه دارند برآورد نشده است به‌طوری که برخی مسوولین در مصاحبه رسمی عنوان می‌کنند به خاطر تعداد محدودی از سهامداران نمی‌توانیم منافع صنایع و بنگاه‌ها را متاثر کنیم که این صحبت‌ها و تفسیر و انعکاس آن درفضای بازار مناسب نیست.

    این کارگزار بورس به پیش بینی آینده بورس اشاره کرد و گفت: در فضایی که مرتبا تصمیم‌ ها تغییر پیدا می‌کند پیش‌بینی دشوار می شود به‌طوری که مشخص نیست در آینده نرخ بهره مالکانه، تعرفه خودرو، نرخ حامل‌های انرژی و سود سپرده بانکی که عوامل تاثیر گذار در سودآوری شرکت‌ها هستند چه تغییری می‌کنند به‌طوری که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، انتظاری بیش از 20 درصد بازدهی برای سال 1394 در بورس نمی‌رود که این میزان در مقایسه با نرخ تورم آمار جالبی نیست.

    وی عنوان کرد: بازدهی بورس تهران در شش ماه ابتدایی سال علی رغم مثبت بودن مذاکرات هسته‌ای حدود 3 درصد بوده است، لذا رفتار بورس در این مدت نشان داد که بازار سرمایه متاثر از تصمیمات اقتصادی است که وضعیت سود و زیان شرکتها و قیمت سهام را متاثر می‌کند.

    وی تصریح کرد: البته با ساماندهی وضعیت اقتصادی و تدابیر تصمیم گیران انتظار می رود به فضایی نزدیک شویم که بازدهی بورس مانند کشورهای پیشرفته تناسب معقول و منطقی نسبت به سایر بازارها و نظام اقتصادی داشته باشد اما در شرایط با ثبات نباید انتظار بازدهی بیش از 35 تا 40 درصد برای سال آینده داشت که این به مفهوم نامناسب بودن شرایط بورس نیست زیرا بورس رفته رفته به جایگاه واقعی خود نزدیک می شود و عمق بازار به سمت بالندگی حرکت کرده و مردم بر اساس تحلیل اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند.

    مدیر عامل کارگزاری بانک آینده به گزارش شش ماهه شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: قاعدتا نباید گزارش شش ماهه شرکت‌ها بتواند انتظارات سهامداران را برآورده کند و سهامداران نباید انتظار داشته باشند که اتفاقات شگفت‌انگیزی در سود و زیان شرکت‌ها به وجود آید، لذا گزارش شش ماهه ها شرکتها اطلاعات درخشانی نخواهند داشت.

    برچسب ها