عصر خودرو

کارشناسان بازار سهام مطرح کردند:

اکنون فرصت مناسبی برای ورود به بورس با دید بلند‌مدت است

عصر بازار: کارشناسان بازار سرمایه معتقدند طولانی شدن مدت رکود در بازار سرمایه و نبود دلایل بنیادی برای رشد شرکت‌ها باعث شده‌است که بورس نسبت به اخبار خوب سیاسی واکنش مثبت نشان ندهد.

اکنون فرصت مناسبی برای ورود به بورس با دید بلند‌مدت است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، پیوند بورس و اخبار سیاسی، تقریبا از زمان اوج گیری بازارهای مالی در دنیا، یک اصل پذیرفته شده بود و بازیگران این حوزه را که به عبارتی آینده را معامله می کنند، به شدن درگیر خود کرده است. بورس اوراق بهادار ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بارها با اخبار سیاسی مثبت و منفی رو به فراز و فرود گذاشته است. نمونه این رفتار را نیز می توان در جهش بورس پس از توافق ژنو و تفاهم لوزان دید که چند روزی بازار را دستخوش تغییرات مثبت کرده بود.

    اما مشاهده شد که بر خلاف این عادت بازارهای مالی، پس ازحصول توافق جامع هسته ای بازار نه تنها رشد نکرد، بلکه رو به نزول پیش رفت و پس از تایید این توافق در سنای آمریکا نیز عکس العمل هیجانی نشان نداد.

    در این رابطه قنبر عباسی، مدیرعامل کارگزاری بانک خاورمیانه درباره وضعیت بازارسرمایه و هیجان زده نشدن آن پس از اخبار خوب سیاسی، گفت: روند بلند مدت افت شاخص و ریزش ارزش سهم‌های بازار، سرمایه گذاران را خسته کرده‌است. به همین دلیل دیگر اخبار خوب سیاسی نمی‌تواند تاثیر‌گذاری مثبت به سزایی در این بازار داشته‌باشد.

    او افزود: از سوی دیدگر دیده می‌شود که علی‌رغم خصوصی سازی‌های سال‌های گذشته، هنوز بسیاری از شرکت‌های بورسی دولتی و یا نیمه دولتی هستند و این موضوع با توجه به عدم دخالت مثبت دولت در وضعیت کلان اقتصادی، باعث می‌شود تاثیر مثبتی از تغییرات سیاسی در بازار رخ ندهد.

    این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: البته اخبار سیاسی در بلند مدت برای بازار مثبت خواهد بود، اما در کوتاه مدت و میان مدت، ‌یعنی تا 2 الی 3 ماه آینده، رونق چشمگیری در بازار دیده‌نخواهد شد. اما اگر برداشته شدن تحریم‌ها وارد فاز اجرا شود و پول‌های بلوکه شده آزاد شوند و همچنین سوییفت بانکی باز شود،‌ با توجه به تزریق نقدینگی در جامعه و سهولت در نقل و انتقالات بانکی، احتمال بهبود وضعیت شرکت‌های بورسی و به تبع آن رشد این بازار وجود دارد.

    همچنین عبدالحسین رضوی امیری، کارشناس بازار سرمایه گفت: فعالان بازار سرمایه، امید زیادی به برداشته شدن تحریم‌ها داشتند،‌ اما این امر به دلیل نبود دلایل بنیادی لازم در این بازار محقق نشد. همچنین وضعیت گزارش دهی شرکت‌ها، وضعیت مطلوبی نیست و سود مناسبی پیش بینی نشده‌است. علاوه بر این که هزینه شرکت‌ها بالاست،‌ کنترل بیش از حد تورم دولت و این که به شرکت‌ها اجازه گران کردن محصولات را نمی دهد، باعث عدم افزایش درآمد این شرکت‌ها شده‌است.

    این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد که تا پایان امسال بورس تغییر چشمگیری نداشته‌باشد و یک روز منفی و یک روز مثبت باشد و اگر برنامه ریزی سرمایه گذاران برای دریافت سود در سال آینده باشد،‌منطقی تر است.

    رضوی افزود: اکنون قیمت بسیاری از سهم های بازار پایین تر از ارزش بنیادی آن هاست. به همین دلیل اکنون وقت مناسبی برای ورود سرمایه با دید بلند‌مدت است.

    برچسب ها