عصر خودرو

سخنگوی وزات خارجه آمریکا:

به تعهدات خود در قبال برجام پایبندیم

عصر بازار- سخنگوی وزات خارجه آمریکا تصریح کرد که تمدید تحریم های از نظر دولت آمریکا غیر ضروری بوده اما این تمدید در تعارض با برجام نیست و دولت آمریکا همچنان نسبت به تعهدات خود درقبال این توافقنامه پایبند خواهد ماند.

به تعهدات خود در قبال برجام پایبندیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی نشست خبری در خصوص  مصوبه کنگره این کشور برای تمدید ده ساله «قانون تحریم‌های ایران» گفت: این مصوبه برای تحریم‌هایی بود که از ده سال پیش وجود داشته ‌اند.

    وی ادامه داد: ما از گذشته گفته ایم تمدید تحریم های ایران ضرورتی ندارد و برای اجرای طرح جامع اقدام مشترک تمرکز کرده‌ایم و مسئله مهم از نظر واشنگتن این است که توافق هسته ای درست اجرا شود و گرچه دولت آمریکا معتقد است تمدید چنین تحریم هایی غیر ضروری است اما در عین حال این اعتقاد را هم دارد که این تحریم ها 'شفاف' و بدون تغییر بوده و در تعارض با تعهدات آمریکا نسبت به برجام قرار نمی گیرند.

    وی در پاسخ به این سوال که تحریم های شفاف و بدون تغییر چیست ؟ گفت: این تحریم ها همان تحریم هایی بوده اند که تا کنون نیز جریان داشته اند و تمدید آن ها به معنی افزودن ماده تازه ای به این مجموعه نبوده و صرفا این مجموعه را بمدت 10 سال دیگر تمدید کرده است.

    سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده با تاکید دوباره بر اینکه علی رغم آنکه ما معتقدیم تمدید تحریم ها علیه ایران ضروری نیست گفت: انتظار می رود باراک اوباما، رئیس ‌جمهور آمریکا مصوبه کنگره را امضا و آن را به قانون تبدیل کند اما در عین حال وزیر خارجه آمریکا نیز با استفاده از اختیاراتی که در چهارچوب همین لایحه به او واگذار شده می تواند همه تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را از این لایحه حذف کند. ما کماکان بر اساس تعهدی که در برجام داده ایم، از روز اجرا تمام تحریم های مرتبط هسته ای را بر اساس اختیارات قانونی مستثنی می کنیم. مادامی که ایران به تعهداتش بر اساس توافق پایبند باشد ما هم به موضوع ادامه رفع تحریم‌ها بر اساس تعهدمان پایبند خواهیم بود.

    وی با تاکید بر اینکه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای برای ادامه اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ضروری است، ادامه داد: با این حال ما معتقدیم که تمدید تحریم ها علیه ایران کاملاً در سازگاری با تعهدات ما در طرح جامع اقدام مشترک است و تمدید بدون دستکاری این قانون تضادی با توافق هسته‌ای با ایران ندارد.

    سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: تغییری در وضعیت کنونی تحریم‌ های ایران ایجاد نمی‌شود. برجام امنیت ما و متحدانمان را افزایش داده و استفاده از اختیار معافیت تحریمی برای ادامه اجرای برجام ضروری است.

    گفتنی است مجلس سنای آمریکا طرح تمدید 10 ساله «قانون تحریم‌های ایران» را تصویب کرد.

    برچسب ها