عصر خودرو

سقوط اونس در نوامبر ۹ درصدی شد

ورود ناامیدانه طلا به دسامبر

عصر بازار- نیمه دوم هفته گذشته، نیمه نوسان‌های انتظاری طلا بود. اونس طلا که چهارشنبه از اوج ۱۱۹۱ دلاری تا قیمت نهایی ۱۱۷۳ دلار سقوط کرده بود، پنج‌شنبه را در انتظار انتشار گزارش اشتغالزایی آمریکا در روز جمعه به نوسان محدود و نهایتا افت ۲ دلاری گذراند.

ورود ناامیدانه طلا به دسامبر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روند پنج‌شنبه، صبح جمعه نیز تکرارشد و بازارها حتی با انتشار گزارش هم تکان نخوردند. اونس طلا که جمعه را با قیمت 1174 دلار آغاز کرده بود، تا ساعت 4 عصر به وقت تهران به قیمت 1168دلار رسید و در این ساعت بود که گزارش اشتغالزایی آمریکا در ماه نوامبر منتشر شد. داده‌های همسو با انتظارات این گزارش باعث رشد اندک ارزش فلز زرد شد تا روند افت قیمت تحت فشار دلار قوی در روزهای قبل از آن ادامه پیدا نکند. بهایی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1175 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز از آخرین ماه میلادی ثبت شده باشد. چهارشنبه هفته گذشته آخرین روز نوامبر بود تا با مشخص شدن قیمت نهایی یازدهمین ماه میلادی، رقم سقوط ارزش طلا در این مقطع 7/ 8 درصد معلوم شود.

    حالا که مشخص شده بازار کار آمریکا در ماه نوامبر وضعیت مقبولی داشته، احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا افزایش می‌یابد و این موضوع به نفع دلار و ضرر طلا خواهد بود. روز جمعه اعلام شد که اقتصاد آمریکا در ماه نوامبر 178 هزار مورد شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 177 هزار مورد بود و طلا از همین رو با نوسان اندک روبه‌رو شد. پس از انتشار گزارش، با افزایش فروش‌ها در قیمت‌های بالاتر روند تحت تاثیر قرار می‌گرفت. حالا چشم همه به نشست دسامبر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکاست که آخرین نشست این کمیته سیاست‌گذار در سال 2016 خواهد بود. تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی‌ام‌ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به بیش از 95 درصد رسیده است.

    برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ریسک تکرار سناریوی 2015 میلادی برای قیمت طلا و افت شدید قیمت این فلز زرد طی ماه‌های آینده وجود دارد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، قیمت جهانی طلا در ماه نوامبر با بیشترین کاهش در 3 سال اخیر روبه‌رو شده است. به این ترتیب، برخی کارشناسان اقتصادی و فعالان بازارهای بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که احتمال افت شدید قیمت طلا طی ماه‌های آینده و تکرار قیمت‌های پایین 2015 میلادی وجود دارد و سرمایه گذاران باید نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار طلا کاملا احتیاط کنند. افزایش ارزش دلار آمریکا، بالا رفتن نرخ بهره اوراق قرضه و گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا در هفته‌های اخیر داشته است.

    قیمت جهانی طلا از 1337 دلار پس از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا به محدوده 1175 دلار رسیده و این موضوع احتیاط را ضروری کرده است. جیم وایکوف تحلیلگر ارشد اقتصادی کیتکو می‌گوید: «شکسته شدن متوالی سطوح حمایتی قیمت طلا نشان می‌دهد که احتمال افت بیشتر قیمت تا 1110 دلار وجود خواهد داشت. به‌نظر من اگر سطح حمایتی 1110 دلاری شکسته شود سطح حمایتی بعدی قیمت طلا 1049 دلار خواهد بود.» کارن جونز از کامرزبانک آلمان هم می‌گوید: «به احتمال 80 درصد قیمت طلا همه روند صعودی خود را تا 6 ماه نخست 2017 میلادی از دست خواهد داد و در نهایت بین 1000 تا 1050 دلار تثبیت خواهد شد. البته بعید می‌دانم که قیمت طلا در بلندمدت به کمتر از 1000 دلار برسد.» دارین نیوسام، تحلیلگر ارشد موسسه «دی تی ان» هم معتقد است: «به احتمال 75 درصد روند نزولی قیمت طلا در ماه دسامبر نیز ادامه خواهد یافت. اگر قیمت طلا طی ماه‌های آینده به کمتر از 1050 دلار در هر اونس کاهش یابد بهترین فرصت ممکن برای خرید و سرمایه‌گذاری خواهد بود.»با این همه، تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «سیتی ایندکس» اعلام کرده‌اند که اگر سطح حمایتی 1120 تا 1115 دلاری شکسته شود تقاضای فیزیکی در بازارهای بین‌المللی با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.

    برچسب ها