عصر خودرو

یک کارشناس:

رشد نرخ دلار به شرط حرکت به سوی تثبیت، نگران کننده نیست

عصر بازار- یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: قیمت واقعی دلار در بازار بیشتر از رقم های کنونی است اما این امر به شرط حرکت به سوی تثبیت نرخ، نگران کننده نیست.

رشد نرخ دلار به شرط حرکت به سوی تثبیت، نگران کننده نیست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، چندی پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی از آماده کردن شرایط برای تک نرخی کردن ارز در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: اکنون فاصله نرخ ارز در بازار آزاد و مبادله ای بسیار کاهش یافته است و فاصله زیادی با تک نرخی کردن ارز نداریم.
    «علی طیب نیا» تاکید کرد از مدت ها پیش بحث درباره تک نرخی کردن ارز آغاز شد و بانک مرکزی مشغول این کار بود و مسائل مربوط به آن در ستاد اقتصادی دولت بررسی می شود.
    عضو کمیسیون اقتصادی دوره نهم مجلس شورای اسلامی امروز (جمعه)  افزود: این روزها با نزدیک شدن به زمان اجرای وعده دولت درباره تک نرخی کردن و تثبیت نرخ ارز، شاهد افزایش روزافزون قیمت دلار در بازار هستیم.
    به گفته «ابراهیم نکو»، در گذشته با پایین نگه داشتن قیمت دلار ضربات سنگینی به تولید، عرضه و تقاضا در بازار وارد شد.
    وی گفت: هرگونه پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت ها، برخلاف اقتصاد بازارمحور است و موجب زیان در اقتصاد می شود.
    نکو ادامه داد: مدیریت نکردن این افزایش نرخ و صعود یکباره قیمت ها نیز اشتباهی بزرگ است که در آن تکلیف صادرکنندگان و واردکنندگان مشخص نخواهد بود.
    این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: این افزایش نرخ ها هرچند به سود صادرات کشور تمام می شود اما نگران کننده نیست و باید آن را طبیعی برشمرد؛ به شرط آنکه همزمان به نرخ واقعی دلار نیز بیندیشیم.
    نکو درباره تاثیر مسائل سیاسی بویژه انتخابات آمریکا بر نرخ ارز افزود: قیمت ارز متاثر از سلسله ای از علل و عوامل است؛ با این همه، در کشورهایی که نرخ ارز بر مبنای قیمت های واقعی آن باشد تاثیر عوامل سیاسی پررنگ تر است.
    وی یادآوری کرد با انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رییس جمهوری جدید آمریکا، بورس ها و بازارهای جهانی متاثر شدند. این انتخاب بر بازارهای ایران و نرخ ارز در کشور نیز تاثیرگذار بود اما نمی تواند پایدار باشد.
    این کارشناس یادآوری کرد: ترامپ یک فعال اقتصادی است و به طور قطع تلاش می کند حاکمیت دلار آمریکا را در بازارهای جهانی حفظ کند؛ با این همه سایر کشورها بویژه قدرت های اقتصادی در این زمینه بیکار نمی نشینند.
     بازار آزاد ارز تهران در هفته های گذشته شاهد رشد قیمت برخی ارزهای عمده بویژه دلار آمریکا بود؛ به گونه ای که ارزش آن در برابر ریال در مبادلات به بیش از 37 هزار ریال نیز رسید.
    برخی فعالان بازار سکه و ارز، اعلام پیشین دولت درباره اجرای طرح یکسان سازی نرخ ارز در نیمه دوم سال را علت اساسی این افزایش می دانند و برخی نیز معتقدند این افزایش ها مقطعی است و جهش قیمت دلار مانند آنچه در بحران ارزی سال 91 شاهد بودیم، رخ نخواهد داد.
    انتخاب رییس جمهوری جدید آمریکا، رشد تقاضای ارز در هفته های گذشته بویژه سفرهای اربعین و نزدیک شدن به آغاز سال نو میلادی (دوازدهم دی ماه) از دلایل این افزایش مطرح شده است.
    صرافان ارز و سکه در معاملات سه شنبه بازار آزاد تهران، هر دلار آمریکا را با 559 ریال افزایش قیمت نسبت به یکشنبه گذشته، 38 هزار و 136 ریال داد وستد کردند.

    برچسب ها