عصر خودرو

گام دیگری به سوی شفافیت و پاسخگویی؛

سامانه زمان سنجی "رصد" رونمایی می شود

عصر بازار- سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، از رونمایی سامانه زمان سنجی افزایش شفافیت و پاسخگویی با نام " رصد" در اوایل هفته جدید خبر داد.

سامانه زمان سنجی "رصد" رونمایی می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، روح الله دهقان افزایش شفافیت و پاسخگویی را از اهم برنامه های اعلامی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برای بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: یکی از راهکارهای تحقق این هدف ایجاد بسترهای الکترونیک متناسب با این موضوع است؛ لذا واحد فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به راه اندازی سامانه زمان سنجی کرده است.

    وی هدف اصلی از ایجاد این سامانه را ارتقای شفافیت و پاسخگویی سریع تر در بخش های مختلف بازار سرمایه دانست و گفت: در این سامانه کلیه فعالیت های سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه که با ذینفعان خارجی در ارتباط باشند مورد بررسی قرار گرفته و بازه های زمانی پاسخگویی به این درخواست ها پس از محاسبه به صورت یک داشبورد مدیریتی در اختیار قرار می گیرد.

    دهقان افزود: تا قبل از این، هرگاه شخصی کاری در سازمان داشت، نمی دانست که این فعالیت در چه مرحله ای است، چقدر زمان برده و به طور متوسط چقدر دیگر زمان نیاز دارد تا به نتیجه برسد؛ اما در حال حاضر این داشبوردها در اختیار مدیریت سازمان و مدیریت واحدها گذاشته می شود.

    به گفته دهقان، در حال حاضر مدت زمان پاسخگویی به مکاتبات انجام شده، درخواست های ثبت شده در سامانه ستان و نیز درخواست های ثبت شده در سامانه کدال که نیاز به رسیدگی از طرف سازمان بورس دارند در سامانه زمان سنجی مانیتور می شوند .

    سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: از مهمترین مزایای مانیتورینگ فرایندهای سازمانی می توان به ایجاد روش های بهبود فرآیندهای داخل سازمان  اشاره کرد؛  به این معنی که پس از مانیتور کردن خروجی ها و عملکردها می توان در خصوص نقاط ضعف و قوت فرایندها تصمیم گیری کرد و در جهت بهینه سازی آنها گام برداشت.

    وی افزود: به این ترتیب،  چنانچه در بعضی فرآیندها به دلیل کمبود نیرو یا فراوانی فعالیت ها معطلی ها زیاد است، می توان نیرو اضافه کرد یا اگر پیچیدگی فرآیند باعث طولانی شدن آن شده است، می توان برای ساده سازی آن فرایند تا آنجا که مقررات اجازه دهد، اقدام کرد .

    دهقان گفت:  در فازهای بعدی، فرایندهای پاسخگویی به ذینفعان در سایر ارکان بازار سرمایه مانند بورس ها، سپرده گذاری و فناوری نیز به این سامانه اضافه خواهند شد تا همراستایی مناسبی در این خصوص بین ارکان تحقق پذیرد و یک دید کلی در خصوص مراجعاتی که با ذینفعان خارجی در داخل سازمان اتفاق می افتد، در اختیار قرار بگیرد.

    وی در پاسخ به این سوال که در غیاب این سامانه،  فرآیند ها به چه نحو پی گیری می شد، گفت: این سامانه فرآیندها را تغییری نداده بلکه  صرفا آن را مانیتور کرده است. به عبارت دیگر، سامانه "رصد" سامانه مانیتورینگ است تا مدت زمان صرف شده برای هر عملیاتی را که در هر فرآیند اتفاق می افتد مانیتور کند.

    سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در مراحل بعدی به افراد این دسترسی داده می شود تا بتوانند درخواست خود را با یک کد پی گیری به راحتی در سازمان رصد کنند ؛ مثلا اگر کسی یک افزایش سرمایه را در سامانه کدال ثبت می کند ، اینکه این افزایش سرمایه چه مراحلی را طی می کند و چه مدت زمانی طول می کشد که مراحل آن به انجام برسد، با سامانه " رصد " به آسانی قابل پی گیری است.

    برچسب ها