عصر خودرو

هراس حقیقی‌ها دامنگیر صنایع بورسی

عصر بازار: روز گذشته شاخص کل بورس با ۵۲۴ واحد کاهش (معادل ۸۳/ ۰ درصد) به رقم ۶۲ هزار و ۹۵۸ واحد رسید تا در میان ۳۷ صنعت بورسی ۲۷ گروه با کاهش شاخص مواجه شوند.

هراس حقیقی‌ها دامنگیر صنایع بورسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، برخی کارشناسان یکی از دلایل مهم ریزش قابل توجه شاخص در روز گذشته را نهایی شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها عنوان می‌کنند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند تاثیرات روانی و هیجانی اعلام نهایی شدن نرخ خوراک بیش از تاثیرات واقعی آن بر شرکت‌های پتروشیمی و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری اثر گذاشته است. همچنین تاثیرات هیجانی این مساله به افزایش فشار فروش سایر سهم‌ها، به‌ویژه سهم‌هایی که در طول هفته‌های گذشته شاهد جذب سرمایه حقیقی‌ها بوده‌اند (همچون گروه‌های خودرو و بانک)، منجر شده است.

    روز یکشنبه 6 گروه از صنایع بورسی افزایش شاخص را تجربه کردند، 4 گروه بدون تغییر شاخص به کار خود پایان دادند و 27 گروه با کاهش شاخص مواجه شدند. گروه‌های قند و شکر، فلزات اساسی و دباغی به ترتیب بیشترین افزایش شاخص را در میان صنایع بورسی تجربه کردند در حالی که گروه‌های خودرو، فرآورده‌های نفتی و خدمات فنی بیشترین کاهش شاخص را از خود نشان دادند. روز یکشنبه بیشترین حجم معاملات با 8/ 102 میلیون سهم در اختیار بانک‌ها و بیشترین ارزش معاملات با 1/ 184 میلیارد ریال در اختیار گروه محصولات شیمیایی بود.

    چندرشته‌ای‌ها متاثر از نرخ خوراک

    شاخص گروه چند‌رشته‌ای‌های صنعتی روز دوشنبه با 7/ 1 درصد کاهش مواجه شد و هر چهار نماد چند‌رشته‌ای کاهش قیمت یافتند. «وامید» با 06/ 0 درصد کمترین کاهش قیمت و «وبانک» با 69/ 4 درصد بیشترین کاهش قیمت این گروه را از خود نشان دادند. در معاملات نماد «وامید» 1/ 45 درصد از حجم خرید و 8/ 62 درصد از حجم فروش توسط حقیقی‌ها انجام شد. در نماد وبانک حقوقی‌ها فعال‌تر بودند و 8/ 76 درصد از حجم خرید و 6/ 72 درصد از حجم فروش آن را به خود اختصاص دادند. یکی از عوامل موثر بر ریزش شاخص کل و همچنین گروه چند‌رشته‌ای‌های صنعتی در روز گذشته نهایی شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها پس از کش و قوس‌های فراوان بود.

    مازیار فتحی میزان تاثیرگذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر وضعیت شرکت‌های چند‌رشته‌ای را چنین تبیین کرد: با توجه به نرخ خوراک 13 سنتی و نرخ سوخت 3 تا 4 سنتی و با توجه به اینکه حدود 70 درصد مصرف پتروشیمی‌ها خوراک و 30 درصد سوخت است،‌ میانگین قیمت‌ها ما را به عدد 10 سنت سال گذشته می‌رساند. با این حال با توجه به اینکه شرکت‌های پتروشیمی نسبت به بودجه خود نرخ‌های گاز پایین‌تری در نظر گرفته‌اند، این مساله می‌تواند بر تعدیل منفی هلدینگ‌های چند رشته‌ای موثر باشند. با این حال این تاثیر به شکلی نیست که ریزش نسبتا شدید روز گذشته را توجیه کند. به نظر می‌رسد جو روانی ایجاد شده و تجربه سهامداران از ریزش‌های گذشته بورس به دلیل ریزش پتروشیمی ها، باعث تشدید فضای هیجانی و افزایش فشار فروش در روز گذشته بوده است.

    «همراه» گروه را سبز پوش کرد

    شاخص گروه مخابرات 14/ 0 درصد افزایش یافت تا این گروه در میان 6 گروه سبزپوش روز یکشنبه قرار گیرد. در گروه مخابرات، «همراه» با 29/ 0 درصد افزایش قیمت نماد سبز پوش این گروه بود؛ در حالی که «اخابر» با 05/ 0 درصد افت قیمت به کار خود پایان داد. حقوقی‌ها 3/ 88 درصد از حجم خرید «همراه» را به خود اختصاص دادند؛ در حالی که 1/ 50 درصد از حجم فروش در اختیار حقیقی‌ها بود. نماد «اخابر» نیز که 8 شهریورماه برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق العاده متوقف شده بود چهارشنبه هفته گذشته به معاملات بازگشت و تا روز گذشته در مجموع دو روز معاملاتی پس از بازگشایی، افزایش قیمت 5/ 0 درصدی از خود نشان داد. معاملات دیروز «اخابر» اما با کاهش قابل توجه نسبت به حجم مبنا و میانگین حجم معاملات ماهانه آن انجام شد. در این معاملات حقیقی‌ها 4/ 48 درصد از حجم خرید و 100 درصد از حجم فروش را در اختیار داشتند.

    بانک‌ها قربانی هیجان حقیقی‌ها
    شاخص گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان معاملات روز گذشته 96/ 1 درصد کاهش شاخص را تجربه کرد. اکثر نمادهای این گروه معاملات روز گذشته را با کاهش قیمت سپری کردند. بانک خاورمیانه،‌ پست بانک ایران و بانک کارآفرین به ترتیب سه نماد سبزپوش این گروه بودند. بانک خاورمیانه با 02/ 2 درصد افزایش بیشترین رشد قیمت این گروه را تجربه کرد؛ در حالی که بانک سینا با کاهش قیمت 93/ 3 درصدی به کار خود پایان داد. عمده حجم خرید نماد معاملاتی بانک خاورمیانه با 1/ 99 درصد به حقوقی‌ها اختصاص یافت و 6/ 41 درصد از حجم فروش نیز در اختیار این معامله‌گران بود. حجم معاملات این بانک در روز گذشته حدود 23 درصد از میانگین حجم معاملات ماهانه آن بیشتر بود. حقوقی‌ها در معاملات بانک سینا نیز بیشتر در نقش خریدار ظاهر شدند و 4/ 81 درصد از حجم خرید «وسینا» را به خود اختصاص دادند. این در حالی بود که معامله‌گران حقیقی 3/ 98 درصد از حجم فروش سهام این بانک را در اختیار داشتند. کارشناسان معتقدند یکی از دلایل افت شاخص این گروه وضعیت روانی ناشی از نهایی شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود. سهم‌هایی که در هفته‌های گذشته مورد اقبال حقیقی‌ها قرار گرفتند و روز گذشته به‌عنوان‌ در دسترس ترین گزینه‌ها برای نقد شدن سرمایه سهامداران مطرح بودند.

    «وسکاب» تنها نماد سبز پوش سرمایه‌گذاری‌ها
    روز گذشته شاخص گروه سرمایه‌گذاری‌ها 53/ 1 درصد کاهش یافت. سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک با نماد معاملاتی «وسکاب» تنها نماد این گروه بود که با 1/ 0 درصد افزایش قیمت،‌ سبز‌پوش شد. در حالی که «وصنا»،‌ «ونیرو» و «وبهمن» بدون تغییر قیمت به کار خود پایان دادند،‌ 12 نماد از نمادهای فعال این گروه کاهش قیمت داشتند. در میان این نمادها سرمایه‌گذاری خوارزمی با بیشترین حجم معاملات، بیشترین کاهش قیمت را نیز تجربه کرد. حقیقی‌ها در معاملات وخارزم که 96/ 3 درصد کاهش قیمت یافت فعالیت بیشتری داشتند و 93 درصد از حجم خرید و 100 درصد حجم فروش را به خود اختصاص دادند. «وسکاب» نیز بیشتر توسط حقیقی‌ها معامله شد. 8/ 80 درصد از حجم خرید و 100 درصد از حجم فروش در اختیار حقیقی‌ها بود.

    لاستیکی‌ها یکپارچه قرمز‌پوش شدند
    گروه لاستیک و پلاستیک روز گذشته 65/ 0 درصد کاهش شاخص یافت تا افت شاخص این گروه از ابتدای سال به 3/ 25 درصد برسد. روز یکشنبه تمام نمادهای این گروه کاهش قیمت را تجربه کردند. نماد «پاسا» با 04/ 0 درصد کاهش قیمت کمترین و نماد «پتایر» با 45/ 4 درصد کاهش، بیشترین ریزش قیمت نمادهای این گروه را تجربه کردند. 100 درصد از حجم خرید «پاسا» در اختیار حقیقی‌ها و 100 درصد از حجم فروش این نماد در اختیار معامله‌گران حقوقی بود. حقیقی‌ها 96 درصد از حجم معاملات «پتایر» و 100 درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند. به‌طور کلی معامله‌گران حقیقی در این گروه فعال‌تر بودند به شکلی که 100 درصد از حجم خرید و فروش نمادهای «پکرمان»، «پدرخش»، «پکویر» و «پسهند» در اختیار آنها بود.

    برچسب ها