عصر خودرو

آمار گمرک از وضعیت واردات کشور؛

۶۸ درصد واردات هشت ماهه امسال کالاهای واسطه ای است

عصر بازار- گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: کالاهای واسطه ای ۶۸ درصد از ارزش واردات در هشت ماهه امسال را به خود اختصاص داد در حالی که اقلام مصرفی سهم ۱۰ درصدی از واردات داشتند.

۶۸ درصد واردات هشت ماهه امسال کالاهای واسطه ای است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، گمرک ایران برای نخستین بار امسال اقدام به انتشار گزارش تفصیلی از سهم کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مصرفی وارداتی در دوره هشت ماه امسال کرده است.

    بررسی این آمار نشان داد که در مجموع 21 میلیون و 563 هزار تن اقلام وارداتی به ارزش 27 میلیارد و 383 میلیون دلار در دوره مزبور وارد کشور شده است.
    از این میزان کالاهای سرمایه ای به وزن 599 هزار تن و به ارزش 6 میلیارد و 412 میلیون دلار از نظر وزنی سه درصد و از نظر ارزشی 22 درصد واردات این دوره را از آن خود ساخته است.
    سهم کالاهای واسطه ای به میزان 20 میلیون و دو هزار تن و به ارزش 17 میلیارد و 834 میلیون دلار بود که از نظر وزنی 93 درصد و از لحاظ ارزشی 68 درصد را از مجموع واردات در برگرفت.
    همچنین در این مدت بالغ بر 962 هزار تن کالای مصرفی به ارزش سه میلیارد و 137 میلیون دلار وارد کشور شد که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب چهار درصد و 10 درصد واردات این دوره را به خود اختصاص داد.
    اکنون همه محموله های ورودی به کشور با توجه به قابلیت های موجود در سامانه جامع گمرک، نظیر امکان اخذ الکترونیک اطلاعات همه اسناد ضروری برای ورود کالا، دریافت اطلاعات از طریق سیستم الکترونیکی قبل از ورود، تعیین خودکار مجوزهای مرتبط با کالا و سازمان مجوز دهنده، با اعمال مدیریت ریسک هوشمند، مورد کنترل و ارزیابی در مراحل اولیـه اظهار قرارمی گیرند.
    گمرک در این گزارش افزوده است، محموله هایی که از ریسک بالا برخوردار باشند، مشمول بازرسی فیزیکی یا کنترل توسط دستگاه ایکس ری (X-RAY) و یا هردو خواهند شد.
    علاوه بر این در پاره ای از موارد، به منظور افزایش ضریب اطمینان از صحت و سلامت در انجام تشریفات گمرکی، برخی از محموله ها به صورت تصادفی نیز انتخاب و مورد ارزیابی فیزیکی و یا اسکن توسط دستگاه ایکس ری و یا هر دو قرار می گیرند.
    گمرک ایران به منظور پیشگیری از بروز تخلفات و ورود کالاهای قاچاق (ورود کالاهایی که در اسناد ارائه شده به آنها اشاره نشده است) از مبادی رسمی، با استفاده از سامانه جامع و بهره گیری از کنترل و نظارت های سازمان های همجوار در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام به اعمال شاخص های مدیریت ریسک و کنترل همه محموله های ورودی با توجه به سطح ریسک شناسایی کرده است.
    بنابراین گزارش، سازمان مزبور تصریح کرد: هر تخلفی، قاچاق محسوب نمی شود و روزانه به طور میانگین در گمرکات سراسر کشور میلیاردها تومان مابه التفاوت و مجازات جریمه به دلیل تخلفات گمرکی از ذینفعان اخذ می شود، بنابراین قاچاق از تخلف مجزاست و ضمانت اجرای آنها و نحوه رسیدگی و جریمه آنها نیز متفاوت است.
    بنا بر اعلام گمرک، مصادیق قاچاق در قانون امور گمرکی ثبت شده و مصادیق تخلفات گمرکی در انواع رویه های گمرکی نیز در قانون امور گمرکی مبحث تخلفات و نیز در سایر مواد ذیل هریک از رویه ها ی گمرکی تعیین شده است.
    گمرک ایران در این گزارش خاطرنشان ساخته است، هشت ماهه امسال حدود 250 هزار فقره اظهار نامه وارداتی در گمرکات سراسر کشور، بالغ بر 89 هزار فقره با سهم حدود 36 درصد مورد ارزیابی فیزیکی توسط ارزیابان و دستگاه های ایکس ری قرار گرفته است.
    سازمان یاد شده می افزاید: استاندارد جهانی برای کنترل فیزیکی محموله های ورودی کمتر از 10 درصد است.
    همچنین در 81 هزار فقره اظهارنامه با سهم 32 درصدی همه اسناد و مدارک توسط کارشناس بررسی شده و 80 هزار فقره اظهارنامه با سهم 32 درصد نیز توسط سامانه جامع امور گمرکی به صورت خودکار کنترل شده است.
    گمرک جمهوری اسلامی ایران پیش از این از افزایش 5.7 درصدی صادرات هشت ماهه غیرنفتی کشور در همسنجی با پارسال و ادامه مثبت بودن تراز تجاری خبر داده بود.
    در هشت ماهه امسال تشریفات گمرکی 81 میلیون و 761 هزار تن کالای صادراتی و 21 میلیون و 563 هزار تن کالای وارداتی در گمرک های سراسر کشور انجام شد.
    صادرات غیرنفتی کشور در این دوره به 28 میلیارد و 117 میلیون دلار رسید که این رقم پارسال 26 میلیارد و 590 میلیون دلار بود.
    همچنین واردات کشور به 27 میلیارد و 383 میلیون دلار رسید که در همسنجی با پارسال 94 صدم درصد(0.94 درصد) افزایش نشان می دهد.
    برپایه این آمار، تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران در هشت ماهه امسال همچنان مثبت بود و عملکردی بهتر از مهرماه ثبت شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو