عصر خودرو

یک مسئول:

اولویت همکاری با لوک اویل و انی توسعه ۲ میدان نفتی در خشکی و دریاست

عصر بازار- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر از مذاکره با «انی» ایتالیا و «لوک اویل» روسیه برای مشارکت در توسعه میدان های نفتی مشترک در غرب کشور و خلیج فارس خبر داد.

اولویت همکاری با لوک اویل و انی توسعه ۲ میدان نفتی در خشکی و دریاست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  غلامرضا سلیمانی  امروز درباره مذاکره با شرکت های بین المللی برای فعالیت در بخش بالادستی صنعت نفت (اکتشاف و تولید)، افزود: تاکنون با با لوک اویل روسیه، انی (ENI) ایتالیا، گازپروم روسیه و سوکار آذربایجان مذاکره کرده ایم.

    وی بدون نام بردن از نام میدان های نفتی مورد نظر گفت: در نظر داریم از طریق مشارکت با شرکت های بین المللی توسعه 2 میدان نفتی مشترک را در مناطق خشکی و دریا در اختیار بگیریم.
    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر (زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح) یادآور شد: البته تصمیم گیری نهایی درباره میدان ها با وزارت نفت است که بر اساس اولویت ها، نظر نهایی را اعلام می شود.
    سلیمانی درباره حجم سرمایه گذاری گفت: میزان سرمایه گذاری در یکی از این میدان ها 2 میلیارد و 700 میلیون یورو و میدان دوم یک میلیارد و 600 میلیون یورو تعیین شده است که مذاکرات مربوط به آنها ادامه دارد.
    وی تاکید کرد مسائل بانکی مهم ترین مساله برای آغاز همکاری است و ادامه داد: شرکت های بین المللی با آن گروه از بانک های اروپایی که همکاری می کنند، نشست هایی را برگزار کرده اند.
    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر اضافه کرد: قرار شده است مسائل میان این بانک ها و بانک مرکزی رفع شود.
    سلیمانی درباره فرایند همکاری با شرکت های بین المللی، افزود: در گام نخست، موافقتنامه اصولی (اچ.او.ای) امضا شده و سپس به سراغ امضای قرارداد نهایی می رویم که تلاش می شود تا پایان امسال به امضا برسد.
    شرکت انی ایتالیا که پیش از تشدید تحریم ها، در فاز نخست و دوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین، واقع در ٣۰ کیلومتری شمال خرمشهر و یکصدکیلومتری جنوب غربی اهواز، در قالب قراردادهای بیع متقابل مشارکت داشت اما برای پرهیز از تحریم های تجاری آمریکا مربوط به سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران، مجبور شد فعالیت های خود در میدان نفتی دارخوین را ترک کند.
    این شرکت، سابقه فعالیت در توسعه فازهای پارس جنوبی را نیز دارد و در ماه های گذشته مشارکت دوباره با صنعت نفت ایران را خواستار شده و مذاکره هایی را نیز انجام داده است که از جمله آنها می توان به برنامه ریزی برای خرید نفت اشاره کرد.
    این شرکت همچنین برای توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین اعلام آمادگی کرده است؛ هدف از طرح توسعه فاز سوم میدان نفتی دارخوین افزایش تولید روزانه 60 تا 70 هزار بشکه ای نفت خام است که برای اجرای آن به یک میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز است.
    اگرچه، مدیرعامل شرکت نفتی انی چندی پیش درباره آغاز همکاری با ایران گفته بود «انی عجله ای برای بازگشت به ایران ندارد. وقتی همه پولمان را پس گرفتیم و با قراردادهای جدید آشنا شدیم باز خواهیم گشت»، اما همزمان مذاکره با شرکت های نفتی ایران را پیگیری می کند.
    شرکت های روسی مانند لوک اویل نیز سابقه همکاری با صنعت نفت ایران را دارند و پس از اجرای برجام نیز تلاش کردند مناسبات خود را از سر بگیرند.
    تاکنون شرکت ملی نفت ایران با برخی شرکت های روسی مانند لوک اویل، زاروبژ نفت و تات نفت، تفاهمنامه (MOU) امضا کرده که قرار است به زودی به قرارداد نهایی تبدیل شود.

    برچسب ها