عصر خودرو

مقام روسی:

راهبرد سران سبب توسعه پرشتاب روابط ایران و روسیه شده است

عصر بازار- الیاس محمد اوماخانف معاون شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) در دیدار ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، تاکید کرد: راهبرد رئیسان جمهوری دو کشور برای توسعه هر چه بیشتر همکاری ها، سبب گسترش پرشتاب مناسبات تهران و مسکو در عرصه های مختلف شده است.

راهبرد سران سبب توسعه پرشتاب روابط ایران و روسیه شده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، در این دیدار که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، اوماخانف ضمن ارزشمند خواندن دستاوردهای مذاکرات اخیر هیات بلندپایه پارلمانی روسیه به سرپرستی خانم والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون این کشور در تهران، اظهار کرد: اکنون شرایط بین المللی باسرعت در حال تغییر و تحول است و شورای فدراسیون در این برهه از زمان به توسعه روابط با ایران اهمیت زیادی می دهد.

    بنا به اعلام روز پنجشنبه بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، مقام روسی گفت: امروز شاهد دورنمای جدیدی در روابط دو کشور هستیم و می بینیم تلاش های مقام های بلندپایه دو کشور ثمر داده و همکاری ها به صورت فراگیر و پرشتاب در حال توسعه و گسترش است.
    رحیم پور معاون وزارت خارجه نیز با اشاره به هشت ملاقات رئیسان جمهوری دو کشور در سه سال گذشته و نیز موفقیت آمیز بودن سفر رئیس شورای فدراسیون روسیه به ایران، دستاوردهای تلاش های اوماخانف و همچنین سفیر ایران برای توسعه روابط دو کشور را ارزشمند خواند.
    رحیم پور اظهار امیدواری کرد که مانند همیشه مذاکرات به نتیجه دلخواه دو کشور منجر شود و روابط هر چه بیشتر گسترش یابد.
    وی با تاکید بر اینکه بین مقام های دو کشور اراده لازم برای گسترش مناسبات وجود دارد، اظهار کرد: مذاکره تلفنی سه روز پیش رئیسان جمهوری ایران و روسیه قبل از اجلاس نفتی اوپک، نشان می دهد تفاهم ها و همکاری های دو کشور می تواند در تحولات جهانی تاثیر بسزایی داشته باشد.
    معاون وزارت امور خارجه ایران همچنین با اشاره به اینکه ارزش سطح روابط دو کشور در 9 ماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل 80% در صد رشد داشته است، اظهار کرد: مناسبات در صورتی راهبردی خواهد شد که روابط اقتصادی رشد کند.
    از سوی دیگر، در مذاکرات رحیم پور و اوماخانف عرصه های مختلف همکاری های دو کشور در ابعاد دو و چند جانبه، منطقه ای و بین المللی بررسی شد.
    طرفین با تاکید بر استفاده از حداکثر توانمندی ها برای گسترش روابط در زمینه های مختلف، تایید کردند که مناسبات در حوزه های سیاسی و بین دولتی، پارلمانی، راهگذر شمال-جنوب، دریای خزر، بحران سوریه و نیز منطقه ای موفقیت آمیز بوده است و گسترش هر چه بیشتر آنها می تواند همزمان با خنثی کردن توطئه های قدرت های فرامنطقه ای، صلح، ثبات و امنیت را در منطقه به ارمغان بیاورد.
    در بخش دیگری از این نشست همچنین آخرین وضعیت همکاری های استانی و مناطق مختلف دو کشور، راههای ارتقای حجم روابط اقتصادی و افزایش مناسبات در بخش های مختلف بررسی شد.
    رحیم پور همچنین در جریان سفر دو روزه خود به مسکو که شامگاه چهارشنبه پایان یافت در مذاکرات با ایگور مارگولوف همتای روسی خود مسائل مختلفی از روابط دوجانبه تا منطقه ای و بین المللی را بررسی کرد.
    اجرای توافق های سران و مقام های ارشد دو کشور و برنامه زمانی دیدارهای دوجانبه از جمله در چارچوب پروتکل همکاری وزارت خارجه تا سال 2018 در کانون مذاکرات رحیم پور و مارگولوف قرار داشت.
    دو طرف همچنین در بخش بررسی روابط و چشم انداز توسعه ای پیش رو، بر نقش کلیدی تحکیم روندهای مثبت همکاری های بازرگانی در چارچوب برنامه های کمیته دوجانبه علمی و فناوری و کمیسیون مشترک همکاری ها که نشست سال جاری آن 11 تا 13 دسامبر (21 تا 23 آذر) به میزبانی تهران برگزار می شود، تأکید کردند.
    رحیم پور نماینده ویژه ایران در امور خزر همچنین در دیدار با ایگور براتچیکوف همتای روسی خود آخرین نتایج و دستاوردهای مذاکرات و رایزنی های مربوط به تدوین کنوانسیون حقوقی این دریا، توافق های اجلاس وزیران کشورهای ساحلی در شهر آستانه و اقدام ها و تدابیر لازم برای موفقیت اجلاس آتی سران پنج کشور ساحلی در قزاقستان را بررسی کرد.
    در این مذاکرات همچنین آخرین روند پیگیری تدوین اسناد و موافقت نامه ها بین کشورهای ساحلی خزر از جمله سند جلوگیری از صید غیرقانونی، حمل و نقل دریایی، پیشگیری از حوادث و سوانح و پروتکل مبارزه با قاچاق مورد رایزنی دو طرف قرار گرفت.
    معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران امروز نیز در مذاکرات پیش بینی شده با مقام های ترکمنستان در این کشور مجموعه ای از مسائل در حوزه روابط دوجانبه و منطقه ای را بررسی می کند.

    برچسب ها