عصر خودرو

تمام رکوردها به نفع صادرات معدنی شکسته شد

عصر بازار- بعد از رکود نفسگیر معدنی در سالیان گذشته به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در مسیر صعود قرار گرفتند و حتی امروز دو محصول استراتژیک مس و سنگ‌آهن به بالاترین رکورد قیمتی سالیان اخیر رسیده‌ که می توان گفت در کنار رشد قیمت دلار یک فرصت بی‌نظیر صادراتی رقم خورده است.

تمام رکوردها به نفع صادرات معدنی شکسته شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اخبار خوش برای معدن‌کاران به ویژه در حوزه مس و سنگ آهن ادامه دارد و این دو محصول به طور خواص و محصولات معدن به طور کلی با افزایش تقاضا و همچنین افزایش قیمت روبرو هستند و در صورتیکه بازار مناسب و بستر لازم برای عرضه آنها مهیا شود، اوضاع به نفع معادن پیش خواهد رفت.

    این افزایش قیمت به گونه ای بوده که فلز مس گرچه با قیمت پنچ سال پیش خود یعنی قبل از رکود جهانی مواد معدنی که به 10 هزار دلار به ازای هر تن رسیده بود فاصله بسیاری دارد، اما امروز به بالاترین قیمت در یک سال اخیر یعنی حدود 6000 دلار رسیده است و در نوع خود یک رکورد شکنی به شمار می‌رود.

    اما سنگ آهن به عنوان پرحجم‌ترین محصول معدنی صادراتی نیز این روز ها با سرعت بیشتری نسبت به سایر محصولات معدنی در حال برگشت به روز های اوج خود است و بعد از یک رشد سریع حدود دو هفته ای قیمت با ثبت 79 دلار به ازای هر تن برای کنسانتره سنگ اهن با عیار 67 درصد فوب بندرعباس خود را به مرز 80 دلار رسانده است تا بالاترین قیمت در یک سال اخیر را به دست بیاورد.

    دیگر فاکتوری که این روز ها صرفه صادرات را بالاتر می برد قرار گرفتن دلار در یک دوره جهشی است؛ به طوری که امروز هر دلار به 3900 تومان رسیده و کار شناسان پیش‌بینی می‌کنند رشد قیمت دلار در آینده تا 4100 تومان دور از ذهن نیست. شاید افزایش قیمت دلار به طور کلی برای اقتصاد سطح جامعه مطلوب به نظر نرسد، اما برای صادرکنندگان یک خبر خوش محسوب می‌شود و می‌تواند در کنار افزایش قیمت های جهانی سومین رکوردی باشد که به نفع صادرات شکسته می‌شود و در صورت برنامه ریزی صحیح حجم نقدینگی واحد های صادرکننده را افزایش دهد.

    در کنار تمام اینها و با وجود این که به نظر می‌رسد بازار جهانی محصولات معدنی به تحرک درآمده است، اما صاحب نظران معتقد هستند که حوزه معدن در داخل ایران هنوز از بحران عبور نکرده و نیاز دارد تا به یک ساختار و دستورالعمل مناسب برای گذر از این مسیر برسد.

    برچسب ها