عصر خودرو

مدیر عامل هلدینگ چند رشته ای غدیر:

نرخ ١٣ سنتی خوراک همچنان رد می شود

عصر بازار: مدیر عامل هلدینگ چند رشته ای غدیر نرخ ۱۳ سنتی برای هر متر مکعب خوراک گازی پتروشیمی ها را قطعی ندانست و با رد کردن خبر آن ، تاکید کرد: هنوز قطعیتی برای آن وجود ندارد و معاون اول رییس جمهور نیز همچنان پیگیر قیمت واقعی آن است.

نرخ ١٣ سنتی خوراک همچنان رد می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، غلامرضا سلیمانی امیری، در واکنش به سخنان معاون وزیر نفت که نرخ 13 سنتی خوراک پتروشیمی ها را ابلاغ شده اعلام کرده بود، گفت: تاکنون چندین و چند بار این نرخ به این شیوه اعلام شده در حالی که مسوولیت تعیین قیمت نهایی با کارگروهی از وزارت نفت ، وزارت اقتصاد و وزارت صنعت و معدن و تجارت است و این کارگروه باید ابلاغیه رسمی در این زمینه بدهد.

    سلیمانی امیری با بیان این که هنوز نرخ اعلام شده قطعی و نهایی نیست،گفت: آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز همچنان به جدیت پیگیر قیمت های نهایی نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی است تا بر اساس فرمول های موجود به واقعیت های قیمتی بتوان دست یافت.
    نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی گازی؛همان ١٣ سنت
    روز گذشته معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی گفت: بر اساس آیین‌نامه خوراک گاز پتروشیمی‌ها که به 3 وزارتخانه نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده نرخ خوراک پتروشیمی های فعال در کشور ١٣ سنت و نرخ سوخت به ازای هر مترمکعب ٣ تا ٤ سنت خواهد بود.
    عباس شعری مقدم به شانا گفت: با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه خوراک گاز پتروشیمی‌ها با امضای اسحاق جهانگیری به 3 وزارتخانه نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی گفت: بر اساس این آیین نامه نرخ خوراک را وزارت نفت بر اساس میانگین قیمت فروش داخلی و صادراتی خوراک تعیین می کند.شعری مقدم افزود: نرخ خوراک و سوخت مجتمع های گازی به ازای هر مترمکعب به ترتیب ١٣ و ٤ سنت برای نیمه نخست امسال محاسبه می شود.
    این سخنان امروز در حالی از سوی وی اعلام شد که دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: هنوز ابلاغ آیین نامه نرخ خوراک را ندیده ایم.به گفته وی تخفیفهای واحدهای پتروشیمی دراین زمینه هفته گذشته اعلام شد اما هنوز نرخ دقیق خوراک اعلام نشده و تا این ابلاغیه دیده نشود نمی توان واکنش خاصی به آن داشت. همچنین حسینعلی زادمهر ،مدیر امور سرمایه گذاریهای نفت و گاز پارسیان نیز از ابلاغیه مورد نظر اظهار بی اطلاعی کرده است.
    نظر برخی تحلیلگران بازار بر این است که تاکید دوباره معاون وزیرنفت بر خوراک 13 سنتی خوراک و نرخ 4 سنتی هرمترمکعب سوخت ،برای اکثر پتروشیمی ها که با نرخ٨ سنت بودجه داده اندباعث تعدیل منفی می شود. از این رو تلاش برای رفع این ابهام به حجم معاملات این صنعت می تواند بیافزاید.
    مجلس به این موضوع ورود می کند
    نظر قطعی و تاکید چند باره معاون وزیر نفت بر این نرخ در حالی است که رییس کمیته پتروشیمی مجلس از حمایت مجلس از شرکت های پتروشیمی با دید حمایتی سخن می گوید:میر موید حسینی صدر، رییس کمیته پتروشیمی مجلس نیز در خصوص مواضع مجلس در خصوص آیین نامه اخیر ابلاغی دولت گفت : در نظر داریم این موضوع را در دستور کار قرار بدهیم که شرکت های پتروشیمی مرتبا یک سود تضمینی را داشته باشند تا هم افراد انگیزه سرمایه گذاری داشته باشند و هم نرخ خوراک برای شرکت ها و مجتمع های پتروشیمی خیلی گران نشود.
    حسینی صدر افزود: از یک سو نباید انگیزه سرمایه کذاری در این بخش را نادیده گرفت و از سوی دیگر نباید نرخ خوراک را مجانی به شرکت ها داد.وی گفت: وزارت نفت نیز از فرمول تعیین قیمت استفاده خواهد کرد.
    وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا وزارت نفت متولی تعیین قیمت خوراک شده ، گفت : تصمیم بر این بوده که آزادی عمل بیشتری به وزارت نفت داده شود اما دخالت مجلس دراین راستا نیز ادامه خواهد یافت. وی افزود : تجربه نشان داده که خیلی وقت ها نظر دولت حتی بر اعمال نرخ 18 سنتی نیز برای خوراک قرار گرفته اما در روز قیمت گذاری نهایی در مجلس در نهایت نرخ متوسط 13 سنتی برای آن در نظر گرفته شده است.
    نماینده خوی در نهایت اعلام کرد که مجلس در خصوص تعیین نرخ خوراک گازی نظر کمکی به صنایع دارد و هنوز محاسبات نهایی در تعیین قیمت گاز باید انجام شود.

    برچسب ها