عصر خودرو

سرنوشت فریز نفتی در ابهام

عصر بازار- عربستان باز هم ساز مخالف کوک کرده است؛ در حالی که تمام‌گیرنده‌های فعالان بازار نفت جهان رو به سوی وین تنظیم شده است و کوچک‌ترین اخباری در کسری از ثانیه مخابره می‌شود، به همین نسبت بازار نفت هم به اخبار نشست اوپک حساس است.

سرنوشت فریز نفتی در ابهام
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اعتماد، به دنبال مخالفت روسیه با کاهش تولید نفت، نشست غیراوپک‌ها که قرار بود دیروز برگزارشود، لغو شد. اتفاقی که به نظر می‌رسد می‌توانست بر موفقیت نشست روز چهارشنبه اوپک هم تاثیر بگذارد. نشست ١٧١ اوپک در شرایطی آغاز می‌شود که ایران با قدرت هرچه تمام‌تر، بر مواضع خود مبنی بر عدم کاهش تولید، ایستادگی می‌کند. این ایستادگی زمانی رنگ و بوی جدی‌تر و قوی‌تری به خود گرفت که وزیر نفت الجزایر بسته پیشنهادی خود را به ایران آورد. در این بسته که هدف آن برقراری تعادل در بازار و افزایش قیمت نفت است، پیشنهاد شده که اعضای اوپک یک میلیون و 100 هزار بشکه از سبد تولیدی خود بکاهند. طبق توافق یک ماه پیش الجزایر، قرار شده که اعضای اوپک سقف تولید خود را تا حداکثر 32/5 میلیون بشکه در روز نگه دارند.

    این کاهش دامنگیر تمام اعضای اوپک به جز ایران، لیبی و نیجریه می‌شود. آمار رسمی که ایران از میزان تولید خود به اوپک ارایه داده، معادل ٣ میلیون و ٩٧٥ هزار بشکه اعلام شده است. پیشنهاد الجزایر که در حکم یک میانجی ایفای نقش کرده، در شرایطی مطرح می‌شود که اعضای غیر عضو اوپک و در راس آنها روسیه، باید 600 هزار بشکه از میزان تولید خود بکاهند. اگرچه روسیه اجرای چنین کاهشی را مشروط به توافق اعضای اوپک برای کاهش حجم تولید خود اعلام کرده، اما دیروز در چرخشی ناگهانی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور این کشور اعلام کرد که از کاهش تولید، خودداری می‌کند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم اعلام کرده تثبیت تولید نفت این کشور به معنای کاهش 200 هزار تا 300 هزار بشکه‎ای تولید این کشور است، زیرا جلوی افزایش تولید برنامه‎ریزی شده این کشور در سال 2017  میلادی را می‎گیرد. این پیام مسکو به معنی پایان تلاش‌های اوپک و بارکیندو برای راضی کردن غیراوپکی‌هاست.

    این پالس به عربستان هم رسیده و خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد حتی بدون توافق اوپک هم بازار نفت به توازن می‎رسد و این سخنان، با مواضع پیشین این کشور درباره ضرورت توافق، همخوانی ندارد. حال به فرض اینکه ایران از طرح کاهش تولید مستثنی نباشد و حتی رقم تولید نفتی را که منابع ثانویه برای ایران اعلام کرده‌اند، ‌در نظر بگیریم، ایران نه تنها نباید از تولید خود بکاهد بلکه باید حدود ٢١٥ هزار بشکه به آن بیفزاید تا به آمار رسمی خود برسد. این در حالی است که به نظر می‌رسد عربستان قصد دارد فضای رسانه‌ای و بین‌المللی را به نحوی مدیریت کند که توپ مقاومت در برابر کاهش حجم تولید در زمین ایران بیفتد. ایران اعلام کرده که از مواضع خود برای کاهش بهای نفت کوتاه نخواهد آمد. عربستان می‌خواهد با استفاده از لابی‌های قدرتمندی که در اختیار دارد ایران را مجبور کند تا حجم تولید خود را در سقف ٣ میلیون و 760 هزار بشکه (آمار منابع ثانویه) فریز کند.

    این در حالی است که اگر قرار بر این باشد که هر کشوری بر اساس آمار منابع ثانویه خود به فریز تولید دست بزند، ایران باید ٢١٥ هزار بشکه از حجم تولیدات خود بکاهد. حالا عربستان هم به رقیب خود روسیه پیوسته است. روسیه تولید خود را فریز نمی‌کند و عربستان هم علاقه‌ای به این کار ندارد. مگر اتفاق تازه‌ای بیفتد که در آخرین دقایق نشست اوپک تصمیم‌ها را جابه‌جا کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو