عصر خودرو

گمانه‌ها درباره معامله یک میلیارد دلاری؛

خیز آمازون برای فتح خاورمیانه

عصر بازار- خبرها حاکی از میل شدید بزرگ‌ترین وب سایت فروش محصولات آنلاین جهان برای پا گرفتن در منطقه خاورمیانه است.

خیز آمازون برای فتح خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر،  جف بزوس  مدیرعامل آمازون، در ماه جولای 1994 این سایت اینترنتی را به ثبت رساند. او این نام را از روی جنگل آمازون برداشته است. «بزوس» از ابتدا می‌خواست فروشگاه آنلاینی داشته باشد که همه‌چیز در آن بفروشد و محصولات خود را در 20 گروه تقسیم بندی کرد. در این دسته‌بندی‌ها سی‌دی‌های نرم‌افزار، کتاب، لوازم التحریر و موسیقی هم بود. اما بهترین گزینه برای شروع کتاب بود؛ به دلیل اینکه کتاب‌ها قیمت مشخصی دارند و فرقی ندارد از کجا خریده شوند و خراب هم نمی‌شوند.

    با گذشت زمان، آدرس سایت آمازون به صفحه اول یاهو رفت و همین تبلیغ آنلاین باعث شد تا آمازون به 45 کشور دنیا کتاب بفروشد و به بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی آنلاین در کره‌زمین تبدیل شود. اوضاع آنقدر خوب پیش می‌رفت که «بزوس» پیش‌بینی کرده بود اگر اتفاق بدی پیش نیاید، سال 2000 درآمدی 74 میلیون دلاری داشته باشد و اگر هم همه‌چیز عالی پیش برود به درآمد 144 میلیون دلار برسد.

    تجربه این سالها نشان داد که همه چیز برای آمازون تا امروز عالی پیش رفته است؛ امروز آمازون بیش از 240 هزار نفر کارمند در سراسر دنیا دارد؛  این یعنی بیش از چهار برابر کارمندانی که گوگل دارد. جالب‌تر اینکه این تعداد شامل کسانی که با آمازون به‌صورت پاره‌وقت یا پروژه‌ای کار می‌کنند، نمی‌شود. وب‌سایت آمازون هم آمار جالبی دارد. آماری که در ژانویه سال 2016 گرفته شده، نشان می‌دهد وب‌سایت آمازون در ماه بیش از 183 میلیون بازدید دارد. انبارهای بزرگ شرکت آمازون در آمریکا حدود 100 هزار متر مربع وسعت دارند. جالب‌تر اینکه آمازون 80 انبار به همین وسعت در نقاط مختلف دنیا دارد.

    آمازون در سال 2015 معادل  600میلیون دلار سود کرده و طی آماری که در سه ماه چهارم سال 2015 منتشر شد، بیش از304  میلیون نفر کاربر فعال در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است.

    خیز آمازون برای فتح خاورمیانه

    آمازون به بازارهای بین‌المللی نگاهی ویژه دارد و اخیراً سرویس ویژه خود( Prime subscription) را در چین و هند راه‌اندازی کرده تا مشتریان اصیل خود را پشتیبانی کند. با این وجود، آمازون بعنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین دنیا در منطقه‌ خاورمیانه فعالیتی ندارد.

    گزارشهای منتشر شده نشان می‌دهد که این شرکت قصد دارد با خرید سایت Souq.com به شکل جدی وارد بازار خاورمیانه شود. «جف بزوس» مدیرعامل سایت آمازون تلاش دارد تا با انجام نزدیک به 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای خرید این سایت،   بازار فروش اینترنتی کشورهای مصر، عربستان و امارات را در اختیار بگیرد. سایت souq.com خود را بزرگترین خرده‌فروش اینترنتی دنیای عرب می‌داند که 1.5 میلیون محصول را در 31 دسته‌بندی متنوع به‌صورت آنلاین می‌فروشد.

    اما فعالیت آمازون در خاورمیانه با چالش‌هایی جدی روبروست؛ دست اندرکاران فروش آنلاین معتقدند که مشکلات خاص مردم این منطقه برای استفاده از کارت های اعتباری و همچنین رساندن کالا به دست آنها ظرف مدت دو روز، به عنوان یک چالش بزرگ در پیش روی آمازون قرار دارد.

    همین چالش مدیران آمازون را برآن داشته تا بدنبال طراحی یک سیستم پرداخت جدید برای منطقه‌ خاورمیانه باشند تا مردم بدون داشتن کارت‌های اعتباری مانند ویزا و مستر کارت هم بتوانند از این فروشگاه خرید کنند.
    اکنون این سئوال مطرح شده که آیا فروش محصولات وب سایت آمازون تنها به کشورهای مصر، عربستان سعودی و امارات محدود می شود یا اینکه به سایر کشورهای منطقه نیز سرایت پیدا خواهد کرد؟

    بدیهی است که با قوت گرفتن وب سایت آمازون در منطقه خاورمیانه، شاهد گسترش خدمات آن در سایر کشورها نیز خواهیم بود.

    البته خرید سایت Souq.com از سوی آمازون که عرضه کننده بیش از  1.5 میلیون محصول  به صورت آنلاین در کشورهای امارات، مصر و عربستان است، به طور رسمی اعلام نشده است اما  برخی پایگاه‌های خبری اعلام کرده اند، آمازون قصد دارد در منطقه خاورمیانه وب‌سایت فروشگاه آنلاین Souq.com را به قیمت پیشنهادی 1 میلیارد دلار خریداری کند. این سایت مستقر در دبی به آمازون دنیای عرب‌ها شهرت دارد و اولین و معروف‌ترین نسخه عربی آمازون است که در منطقه کاربران زیادی دارد و در فوریه امسال با دریافت 275 میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید،  توانست موقعیت خود را در بازار فروش آنلاین خاورمیانه و شمال آفریقا تثبیت کند.

    اگر این معامله صورت بگیرد، دست‌ آمازون برای توسعه قدرتمند خود در بازار خاورمیانه و شمال آفریقا باز می‌شود.

    برچسب ها