عصر خودرو

اونس از کف ۹ ماهه بالا آمد

معادله سه مجهولی در بازار طلا

عصر بازار- افت بهای نفت خام عمدتا فلز زرد را نیز تحت فشار می‌گذارد، اما روز دوشنبه نگرانی‌های نفتی باعث افت شاخص دلار شد تا طلا از کف ۹ ماهه بالا بیاید. این به آن معنا است که بازار فلزهای گرانبها فعلا درگیر عوامل خارجی مبهم است، زیرا نه روند بهای نفت قطعیتی دارد، نه روند دلار ایالات‌متحده. از سوی دیگر گرایش فنی اونس هم مشخص نیست زیرا افت شدید آن در هفته‌های گذشته به وجهه آن آسیب وارد کرده، اما تجربه کف قیمت، اصلاح روند را محتمل نگه داشته است. اینها یعنی معامله‌گران طلا فعلا در معادلات خود با سه مجهول روبه‌رو هستند.

معادله سه مجهولی در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، صبح روز گذشته، دلار شاهد بیشترین افت روزانه خود در حدود یک ماه گذشته بود چراکه قیمت نفت متاثر از تردید نسبت به توان «اوپک» برای بالا بردن قیمت ها، کاهش یافت و معامله‌گران بازار ارز و بورس از امید خود به «تورم ترامپی» کاستند. برنامه‌های بلندپروازانه ترامپ بازارهای سهام را امیدوار کرده اما یکی از بزرگ‌ترین امیدها رشد تورم در آمریکاست، امری که افت بهای نفت مانع آن خواهد بود. اگر تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به سطح مطلوبی نرسد، انقباض پولی دشوار خواهد شد و با تعویق یا حرکت کند رشد نرخ‌های بهره در آمریکا، دلار بخشی از قدرت خود را از دست خواهد داد. شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد 49/ 101 واحد ایستاده بود، صبح اولین روز هفته میلادی تا کف 65/ 100 واحد هم پایین آمد، گرچه از کف روزانه خود رشد کرد. به این ترتیب، اونس طلا هم که هفته گذشته روی قیمت 1184 دلار ایستاده بود، صبح دوشنبه تا بهای 1198 دلار اوج گرفت، گرچه از این اوج روزانه پایین آمد. قیمتی که تا ساعت30: 7 عصر به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1189 دلار بود، البته هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته جدید رقم خورده باشد.

    نفت و طلا

    در حالی که اجلاس رسمی اوپک روز 30 نوامبر برگزار می‌شود و مهم‌ترین دستورکار آن تصویب طرح کاهش تولید نفت است، چانه‌زنی‌ها برای رسیدن به اجماع کلی از دوشنبه 28 نوامبر آغاز شد تا بازارها تحت‌تاثیر این تحولات قرار بگیرند. وزرای نفت الجزایر و ونزوئلا روز گذشته با وزیر انرژی روسیه دیدار کردند. به گزارش «ایسنا» به نقل از بلومبرگ، اوپک تاکنون سابقه همکاری با کشورهای غیرعضو این سازمان در زمینه کاهش تولید نفت را داشته است و هم اکنون نیز در پی جلب حمایت کشورهای تولید‌کننده غیرعضو اوپک، برای کاهش تولید نفت است. روسیه اعلام کرده در صورتی با اوپک همکاری می‌کند که اعضای این سازمان بتوانند به توافقی درباره کاهش تولید نفت برسند. این کشور بیشتر ترجیح می‌دهد تولید خود را در سطح کنونی یازده میلیون و ٢۰۰ هزار بشکه در روز تثبیت کند. اعضای اوپک دو ماه پیش در نشست الجزیره توافق کردند سطح تولید نفت خود را محدود کنند، اما برای ایران، لیبی و نیجریه با توجه به شرایط خاص آنها استثنا قائل شدند.

    موسسه مالی گلدمن ساکس آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود روند نوسانات قیمت طلا و نفت در سال 2017 میلادی را پیش‌بینی کرده است. به گزارش پایگاه اینترنتی «مارکت واچ»، موسسه مالی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده میانگین قیمت هر بشکه نفت سبک آمریکا از حدود 45 دلار کنونی به کمتر از 45 دلار در سه ماه نخست سال آینده میلادی خواهد رسید و این رقم به ترتیب در سه ماه دوم، سوم و چهارم به 50 ، 55 و 60 دلار می‌رسد. قیمت هر اونس طلا نیز در بازار لندن در سه ماه نخست سال آینده به 1280 دلار خواهد رسید و در سه ماه دوم اونس در همین سطح باقی خواهد بود ولی در سه ماه سوم به کمتر از 1265 دلار کاهش خواهد یافت و تا سه ماه پایانی 2017 نیز به کمتر از 1250 دلار کاهش می‌یابد.

    طلای آمریکایی

    به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بولیون دسک»، موسسه مالی «ام‌کی‌اس سوئیس» صبح دیروز اعلام کرد که کاهش ارزش دلار آمریکا مهم‌ترین عامل افزایش نسبی قیمت جهانی طلا بوده است. از سوی دیگر موسسه مالی «کردیت سوئیس» هم اعلام کرده ارزش دلار در شرایط کنونی در حال تثبیت شدن است. البته به نظر می‌رسد با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت جدید آمریکا و بهبود شرایط رشد اقتصادی و تورم، فدرال رزرو مجبور به افزایش بیشتر نرخ بهره در سال 2017 شود و این مساله در نهایت موجب افزایش بیشتر ارزش دلار خواهد شد. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا که کمیته سیاست‌گذار پولی بانک مرکزی این کشور است در نشست 14 دسامبر تصمیم نهایی درباره نرخ بهره را اتخاذ خواهد کرد. نظرسنجی موسسه «سی‌ام‌ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر به بیش از 93 درصد رسیده است. صبح دوشنبه، تازه‌ترین تحلیل فنی «وانگ تائو» نشان می‌دهد قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت در دامنه 1172 تا 1210 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود. تحلیل کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد انتشار آمارهای مهم در آمریکا از جمله وضعیت اشتغال و بیکاری در ماه نوامبر تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا در روزهای آینده خواهد داشت. پایگاه اینترنتی اینوستینگ صبح دوشنبه نوشت، ادامه روند صعودی ارزش دلار و گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر تاثیر زیادی بر کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر داشته است. تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با افت شدیدی روبه‌رو شده است. البته برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در صورت اجرای سیاست‌های ترامپ، رشد اقتصادی و نرخ تورم آمریکا با افزایش روبه‌رو خواهد شد و این مساله در نهایت به نفع تقاضا و قیمت طلا خواهد بود. تازه‌ترین نظرسنجی اینوستینگ هم نشان می‌دهد احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر به بیش از 95درصد رسیده است.

     

    داده‌های هفته

    طلا به شدت در برابر نوسانات نرخ بهره و ارزش دلار آمریکا حساسیت نشان می‌دهد. در هفته پیش‌رو، سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر انتشار آمارهای مهم اقتصادی در آمریکا هستند. آمارهای اشتغال در ماه نوامبر و رشد اقتصادی در سه ماه سوم امسال و وضعیت تولیدات صنعتی تاثیر زیادی بر روند قیمت طلا خواهد داشت. روز سه شنبه ژاپن و آلمان نیز آمارهای مهم اقتصادی را اعلام خواهند کرد و ویلیام دادلی از مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا درباره وضعیت نرخ بهره و اوضاع اقتصادی سخنرانی خواهد داشت. روز چهارشنبه منطقه یورو آمارهای تورم را منتشر می‌کند و موسسه «ای‌دی‌پی» نیز آمارهای اشتغال بخش‌خصوصی آمریکا را اعلام خواهد کرد. روز پنج‌شنبه نیز چین و بریتانیا آمارهای تولیدات صنعتی را اعلام خواهند کرد. در نهایت روز جمعه وزارت کار آمریکا آمارهای اشتغال و بیکاری ماه نوامبر را منتشر می‌کند که مهم‌ترین داده هفته خواهد بود. به نظر می‌رسد وضعیت تقاضای فیزیکی کشورهای نوظهور و در حال توسعه نیز تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت طلا در روزهای آینده خواهد داشت.

    برچسب ها