عصر خودرو

قیمت سبد نفتی اوپک به زیر ٤٥ دلار رسید

عصر بازار- قیمت سبد نفتی اوپک روز جمعه(پنجم آذر ماه) با ٣٤ سنت کاهش به ٤٤ دلار و ٨٨ سنت برای هر بشکه رسید.

قیمت سبد نفتی اوپک به زیر ٤٥ دلار رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، ‎روابط عمومی وزارت نفت، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که قیمت سبد نفتی این سازمان، روز پنجشنبه(چهارم آذر ماه) ٤٥ دلار و ٢٢ سنت برای هر بشکه بود.

    ‎سبد نفت خام اوپک شامل ١٤ نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، اورینته اکوادور، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان، موربان امارات و مری ونزوئلاست.
    سازمان کشورهای صادرکننده نفت با نام اختصاری اوپک(OPEC)، یک کارتل بین‌المللی نفتی متشکل از کشورهای الجزایر، ایران، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اکوادور، آنگولا و ونزوئلا است.
    مقر بین‌المللی اوپک از بدو تاسیس در سال 1339 در ژنو بود و در سال 1344 به شهر وین در کشور اتریش انتقال یافت.
    12 سپتامبر 1960 کشورهای صادر کننده نفت با هدف محافظت از منافع خود اقدام به تاسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار «اوپک» نامیده شد، این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان این کشورها در بغداد حاصل شد.
    هدف اصلی این سازمان، هماهنگی و یکپارچه سازی سیاست‌های نفت کشورهای عضو و تعیین بهترین راه برای تامین منافع جمعی یا فردی آنها، طراحی شیوه‌هایی برای تضمین ثبات قیمت نفت در بازار نفت بین‌المللی به منظور از بین بردن نوسانات مضر و غیر ضروری؛ توجه ویژه به کشورهای تولید کننده نفت و توجه خاص به ضرورت فراهم سازی درآمد ثابت برای کشورهای تولید کننده نفت؛ تامین نفت کشورهای مصرف کننده به صورت کارآمد، مقرون به صرفه و همیشگی؛ و بازده مناسب و منصفانه برای آنهایی است که در صنعت نفت سرمایه گذاری می‌کنند.

    برچسب ها