عصر خودرو

به هم رسیدن دلار ها

عصر بازار: نرخ دلار در هفته اخیر از مرز ۳۴۰۰ تومان گذشت. این در حالی است که نرخ دلار مبادله ای اعلام شده توسط بانک مرکزی به مرز ۳ هزار تومان نزدیک شده است و تنها ۱.۵% با این قیمت فاصله دارد.

به هم رسیدن دلار ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تامین سرمایه نوین، نزدیک شدن نرخ ارز مبادله ای به نرخ آزاد از جمله مواردی است که عملکرد بسیاری از شرکت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به عبارت دیگر بسیاری از شرکت ها هستند که مواد اولیه آن ها وارداتی است و محصولات خود را در داخل کشور به فروش می رسانند. اگر محصولات این شرکت ها از محصولات ضروری کشور باشد معمولا مواد اولیه خود را با نرخ ارز مبادله ای وارد می کنند. این در حالی است که با افزایش نرخ ارز مبادله ای وضعیت این شرکت ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در مقابل شرکت هایی مانند برخی شرکت های پتروشیمی مجبورند که محصولات خود را با نرخ ارز مبادله ای به فروش برسانند. افزایش نرخ ارز مبادله ای به نفع این شرکت ها خواهد بود.

    نمودار زیر نرخ دلار مبادله ای و آزاد را از سال 1372 به صورت میانگین فصلی نشان می دهد.

    همانطور که در نمودار فوق مشخص است از سال 1381 تا 1390 نرخ دلار مبادله ای با نرخ دلار فروخته شده در بازار غیر رسمی تقریبا برابر بوده اند. از سال 1390 فاصله این نرخ ها زیاد شده است. اما همانطور که قابل مشاهده است تفاوت این دو نرخ از سال 1392 در حال کاهش است.
    این کاهش فاصله در نمودار زیر که نرخ دلار مبادله ای و آزاد را از سال 1392 (روی کار آمدن دولت و رئیس بانک مرکزی جدید با تغییر سیاست های اتخاذ شده در خصوص ارز و تورم) قابل تشخیص است.

    این نمودار نرخ دلار آزاد و مبادله ای را از سال 1392 تا به الان به صورت قیمت پایانی روزانه نشان می دهد. همانطور که مشخص است با وجود نوسان نرخ دلار در بازار های غیر رسمی، نرخ دلار مبادله ای روند ثابت صعودی را طی می کند. لازم به ذکر است افزایش یکباره دلار مبادله ای از 1226 تومان به 2500 تومان در تیر ماه 1392 رخ داده است. بنابراین انتظار می رود که نرخ ارز مبادله ای همچنان روند افزایشی خود را طی کند. اما پیش بینی این روند برای نرخ ارز آزاد بسیار مشکل به نظر می رود. اما آنچه مشخص است کاهش این نرخ به زیر 3200 تومان بعید به نظر برسد.
    همانطور که در ابتدای گزارش ذکر شد افزایش نرخ ارز مبادله ای به نفع برخی شرکت ها و به ضرر برخی دیگر می باشد. با توجه به اینکه بسیاری از شرکت های تولید کننده محصولات مصرفی و ضروری جامعه ، مواد اولیه خود را با نرخ ارز مبادله ای وارد می کنند، با افزایش نرخ ارز مبادله ای انتظار افزایش قیمت کالا های مصرفی و به تبع آن افزایش نرخ تورم در آینده می رود.

    برچسب ها