عصر خودرو

رویترز:

الجزیره طرح جدیدی را برای «کاهش تولید نفت» به ایران ارائه کرد

عصر بازار- در دیدار روز گذشته وزرای نفت الجزیره و ایران، وزیر نفت این کشور طرح جدیدی را برای کاهش تولید نفت ارائه کرد که زنگنه گفته است پاسخ آن را در اجلاس روز چهارشنبه اوپک خواهد داد.

الجزیره طرح جدیدی را برای «کاهش تولید نفت» به ایران ارائه کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، روز گذشته وزیر نفت الجزیره به ایران آمد تا با زنگنه با وزیر نفت ایران گفت‌وگو کند. محور گفت‌وگوها بررسی طرح کاهش تولید نفت در آستانه اجلاس رسمی اوپک است. اجلاس رسمی اوپک قرار است چهارشنبه 30نوامبر در روسیه برگزار شود و اعضا خوش‌بین هستند که در این نشست طرح کاهش تولید نفت تصویب شود.

    پایه و اساس این طرح در نشست الجزیره پایه‌ریزی شد که در آن در حاشیه کنفرانس انرژی در نشست غیررسمی اعضای اوپک و غیراوپک تصویب شد 800 هزار بشکه از عرضه روزانه نفت کم شود. این تصمیم به دنبال آن صورت گرفت که طی دو سال گذشته قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از 70 درصد افت داشت و اعضا تصمیم گرفتند با تصویب این طرح و کاهش عرضه نفت در بازار قیمت را بالا ببرند. به هر روی تا دو روز دیگر در اجلاس اوپک قرار است این طرح به تصویب نهایی برسد بنابراین اعضا به دنبال رایزنی‌هایی هستند تا این طرح به تصویب برسد.

    به گزارش رویترز، روز گذشته وزیر نفت الجزیره با وزیر نفت ایران در تهران دیدار کرد.

    رویترز می‌نویسند: زنگنه وزیر نفت ایران به اجلاس اوپک در روز چهارشنبه بسیار خوش‌بین است و به اعتقاد وی اوپکی‌ها می‌توانند به توافقی مبنی بر کاهش عرضه نفت برسند.

    زنگنه بعد از دیدار با «بوترفا» وزیر نفت الجزیره در روز گذشته گفته است طرح وزیر نفت الجزیره برای کاهش تولید برای هر کشور ارائه شد و به دقت مطالعه گردید.

    بوترفا در این دیدار گفت که طرح الجزیره کاهش 1.1میلیون بشکه‌ای تولید اعضای اوپک و در مجموع کاهش 600 هزار بشکه در روز توسط اعضای غیر اوپک است.

    بوترفا همچنین گفت که اگر اعضای اوپک این طرح را بپذیرند قیمت نفت به بشکه‌ای 50 تا 55 دلار در سال آینده و 60 دلار تا آخر همان سال خواهد رسید.

    کشورهای صادرکننده نفت اوپک به نهایی کردن توافق اولیه‌شان برای کاهش تولید نفت بسیار نزدیک‌تر شده‌اند. این طرح اگر به تصویب برسد اولین کاهش تولید خواهد بود که از سال 2008 تاکنون اتفاق می‌ افتد. در این میان ایران به دنبال مستثنی شدن از این کاهش تولید است و می‌گوید باید تولید ما به قبل از تحریم‌ها برسد.

    زنگنه درباره طرح پیشنهادی به الجزیره گفته است بنا است که دیدگاه خودمان را در این باره در اجلاس 30نوامبر مطرح کنیم. تمایل کلی و بیانیه‌های عمومی حاکی از این است که اوپک می‌تواند به توافقی ملموس برای تولید و مدیریت بازار برسد.

    زنگنه همچنین گفت: اگر ما بتوانیم توافق کنیم که من خودم خوش‌بین هستم قیمت نفت افزایش می‌یابد و این همان چیزی است که اقتصاد جهانی به آن نیاز دارد.

    برچسب ها