عصر خودرو

ریاست جمهوری ترامپ برای تجارت جهانی چه معنایی دارد

عصر بازار- بلومبرگ درباره اینکه ریاست جمهوری ترامپ برای تجارت جهانی چه معنایی دارد با ماری اوون تامسون اقتصاددان ارشد گفتگویی ترتیب داده است که در ادامه می خوانیم.

ریاست جمهوری ترامپ برای تجارت جهانی چه معنایی دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از بازده، بلومبرگ درمورد اقدامات حمایتی حرف می‌زنیم اما در حقیقت حتی پیش از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، دیدیم که اقدامات حمایت‌گرانه فقط در حال افزایش بود، به ویژه وقتی موسساتی مثل آی‌ام‌اس یا ای‌سی‌دی را در نظر می‌گیرید، از زمان بحران مالی جهانی امسال بیش‌ترین اقدامات حمایتی را دیده‌اند. پس حالا رئیس جمهوری ترامپ چطور این پویایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ریاست جمهوری ترامپ برای تجارت جهانی چه معنایی دارد ؟

    -ریاست جمهوری ترامپ برای تجارت جهانی چه معنایی دارد؟

    ماری اوون:‌ فکر می‌کنم به نکته‌ی خیلی مهمی اشاره کردید. هم‌چنین ادعای این‌که دولت آمریکا برای حمایت از صنعت فولاد در ایالات متحده کاری نکرده است، مشخصا صحت ندارد. چون اقدامات حمایتی از قبل به نفع صنعت فولاد در نظر گرفته شده و احتمالا در حفظ مشاغل زیادی واقعا موفق نبوده است. پس اگر ایالات متحده برای حفظ این مشاغل پول بیشتری هزینه کند اولا به نظر من هزینه‌های اضافی است و دوما به طور کلی قطعا برای اقتصاد جهانی بد خواهد بود.

    -خب به نظر شما با این الگوی جدید که ایالات متحده از محصولات داخلی حمایت‌های بیش‌تری انجام دهد، برنده‌ها و بازنده‌ها چه کسانی خواهند بود؟ ممکن است بگویید چین، شاید به خاطر آن‌که یک شریک تجاری مهم را از دست خواهد داد اما در واقع می‌تواند جای خالی آمریکا را پر کند.

    ماری اوون:‌ درست است. وقتی دنیا در انجام آزادسازی از نظر توافقات تجاری جهانی شکست خورده باشد، پس این گرایش الان بیش‌تر توافقات منطقه‌ای است و قطعا وقتی تی‌تی‌پی دیگر گزینه‌ی عملی نباشد، مناطق آسیایی باید سعی کنند آزادسازی بیش‌تری را در آسیا دنبال کند، و کشورهای لاتین هم باید این کار را در آمریکای لاتین دنبال کنند. ما همیشه با همسایه‌هایمان بیش‌تر تجارت می‌کنیم و کاملا ممکن است که در این مناطق موفق شویم.

    - این امر تجارت از دست داده با آمریکا را جبران خواهد کرد؟

    ماری اوون: ممکن است. خب این‌ها محاسبات پیچیده‌ای هستند که به میزان اقدامات حمایتی در برابر میزان آزادسازی این بستگی دارند. اما باید یادمان باشد که برای مثال چین بیش‌تر از میزانی که با آمریکا تجارت می‌کند، با آسیا داد و ستد دارد. پس ممکن است این امر برای منطقه موفقیت به همراه داشته باشد.

    ما از بازار دو سیگنال متفاوت و متضاد دریافت می‌کنیم. چون چگونگی توجیه عملکرد بالای اوراق قرضه، فکر می‌کنم به خاطر آن است که بازار اوراق قرضه این برنامه‌ریزی هزینه‌های مالی را به عنوان کاری غیرمسئولانه می‌بیند اگر قرار باشد  25 درصد به سطح بدهی‌های ایالات متحده اضافه کند که قطعا آزاردهنده است. و از سوی دیگر بازار سهام را داریم که به نوعی این خبرها را خوشحال‌کننده می‌داند و معمولا و به طور سنتی فکر می‌کنیم حق با بازار اوراق قرضه باشد.

    -با ارزیابی‌تان از سیاست‌های اقتصادی ترامپ تا به‌حال، طی چند سال ممکن است خیلی چیزها تغیییر کند. با توجه به مسیری که آمریکا پیش روی خودش دارد، اگر رکود تورمی داشته باشیم، اگر نرخ‌های بهره‌ی بیش‌تری ببینیم، اما همزمان رشدمان آهسته شود، . فکر می‌کنید بانک فدرال و ترامپ رو در روی هم قرار بگیرند؟

    ماری اوون:‌ بله، البته من در فهرست کارهای ترامپ موارد زیادی نمی‌بینم که در واقع به عنوان یک رشد حرفه‌ای من را جدا شگفت‌زده کند. بنابراین ممکن است فکر کنید بانک فدرال باید موضع متفاوتی بگیرد و در این برخورد فعلی بانک فدرال فقط به موقعیت فعلی نگاه کند که در واقع چیز بدی نیست چراکه 3 درصد رشد در آمریکا داریم که معادل دو برابر میزان بالقوه است بنابراین با توجه به موقعیت فعلی و باید ببینیم دورنمای آینده چه خواهد بود که فکر می‌کنم تورم بیش‌تر و رشد آهسته‌تر باشد، دوراهی‌ای که هر بانک مرکزی می‌خواهد فقط با یک سیاست این دو متضاد را مدیریت کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو