عصر خودرو

وال استریت ژورنال گزارش داد

عربستان در نشست روز دوشنبه اعضای اوپک با روسیه شرکت نمی‌کند

عصر بازار- مقامات اوپک اعلام کردند نمایندگان نفتی عربستان در نشست اعضای اوپک با روسیه در روز دوشنبه شرکت نخواهد کرد.

عربستان در نشست روز دوشنبه اعضای اوپک با روسیه شرکت نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مقامات اوپک اعلام کردند عربستان برنامه‌ای برای شرکت در نشست اعضای اوپک با روسیه در حاشیه اجلاس اوپک در وین ندارد.

    این اقدام عربستان تمام برنامه‌های روسیه و عربستان را به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان نفتی در جهان برای کاهش عرضه و افزایش قیمت را زیر سئوال می‌برد.

    این اقدام مجدداً نگاه‌ها را به سمت اجلاس 30 نوامبر اوپک و اقدامات احتمالی این کارتر نفتی برای خروج از بحران جلب کرده است.

    اوپک که یک سوم از کل نفت جهان را تولید می‌کند در ماه سپتامبر از توافق برای کاهش 700 هزار بشکه‌ای مجموع تولید کشورهای عضو خود خبرداد.

    هدف از این اقدام کاهش مازاد عرضه موجود در بازار جهانی نفت و در نتیجه مقابله با پایین بودن قیمت نفت بود که به اقتصاد این کشورها ضربه زده و درآمدهای نفتی آنها را کاهش داده است.

    اوپک پس از توافق سپتامبر خود جزئیات و نحوه اجرای آن را به نشست روز چهارشنبه هفته جاری این کارتر نفتی در وین موکول کرد.

    اجماع اعضای اوپک بر جزئیات کاهش تولید نفت اعضا به نظر دشوار می‌آید چرا که عراق و ایران به عنوان دومین و سومین تولیدکنندگان نفت این سازمان هنوز با جزئیات طرح اوپک برای کاهش عرضه موافقت نکردند.

    از سوی دیگر اعضای اوپک به همراهی روسیه در کاهش عرضه نفت به بازار جهانی نیز امیدوار بودند.

    براساس مذاکراتی که طی هفته‌های گذشته بین اوپک، روسیه و دیگر تولیدکنندگان نفت غیر عضو اوپک در جریان بود قرار است طی 6 ماه آینده 2 درصد از کل عرضه نفت به بازار جهانی کاهش یابد.

    مقامات اوپک اعلام کردند که هم‌اکنون واضح است که تا پیش از رسیدن توافق در درون این سازمان بین اعضای آن نمی‌توان به کمک دیگر کشورهای غیر عضو اوپک نظیر روسیه امیدوار بود.

    مقامات روسیه اعلام کردند در صورتی که اوپک بتواند برای اجرای توافق سپتامبر به اجماع برسد آماده است تا تولید خود را ثابت نگه داشته و فریز کند.

    روز گذشته یکی از مقامات اوپک اعلام کرد عربستان می‌خواهد پیش از درخواست از روسیه و دیگر کشورها برای پیوستن به طرح کاهش عرضه نفت تصمیم روشن اوپک در این زمینه را داشته باشد.

    هم‌اکنون برخی دیگر از اعضای اوپک در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست با روسیه و دیگر کشورهای نفتی غیر عضو اوپک هستند اما برگزاری هرگونه نشست بدون حضور عربستان به عنوان تاثیرگذارترین کشور نفتی اوپک بتواند نتیجه قابل قبولی را در پی داشته باشد.

    احتمالاً آذربایجان، مکزیک و قزاقستان در نشست روز دوشنبه با کشورهای نفتی شرکت خواهند کرد.

    به گزارش فوربس، کشورهای نفتی اوپکی و غیر اوپکی قرار بود پیش از برگزاری نشست رسمی اوپک در روز چهارشنبه، روز دوشنبه اجلاسی را برگزار کنند که با انصراف عربستان از شرکت، برگزاری این اجلاس به طور کامل لغو شده است.

    فوربس در گزارش خود‌ علت این اقدام عربستان را اختلافات موجود در درون اوپک بر سر نحوه اجرای توافق ماه سپتامبر و کاهش عرضه نفت این سازمان اعلام کرده است.

    برچسب ها