عصر خودرو

با مشارکت سرمایه‌گذاران آلمانی و شرکت کرمانی

کرمان صاحب تراموا می‌شود

عصر بازار- با مذاکرات صورت گرفته میان شرکتی از کرمان و سرمایه‌گذاران آلمانی، مقرر شده است تراموای شهری کرمان به طول ۲۸ کیلومتر و در دو مسیر راه‌اندازی شود.

کرمان صاحب تراموا می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق کرمان گفت: از اجرای پروژه تراموای شهری کرمان استقبال و حمایت می‌کنیم زیرا اجرای این پروژه می‌تواند در انتقال فنّاوری جدید به استان، افزایش سطح رفاه مردم، کاهش ترافیک شهری، کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط‌زیست تأثیر مثبتی داشته باشد.

    سید مهدی طبیب در نشست با سرمایه‌گذار آلمانی پروژه تراموای شهری کرمان افزود: شهر کرمان برنامه گسترده و جامعی برای جذب توریست خارجی دارد و یکی از نیازهای تحقق این مهم، توجه به زیرساخت‌های مدرن مانند تراموای شهری است. به همین دلیل اتاق کرمان همه تلاش خود را برای رفع مشکلات احتمالی در اجرای این پروژه، انجام خواهد داد.

    طبیب، از تلاش اتاق کرمان برای جلب حمایت مسئولان استان از این پروژه خبر داد و به چند محدودیت اجرای آن اشاره کرد: شرط اصلی حضور، رقابت و موفقیت در اقتصاد ایران و کرمان تأمین مالی است که در مورد این پروژه نیز باید با رسیدن به مدل جدیدی بر روی تضمین مالی آن به تفاهم رسید. وی ادامه داد: باید سعی کرد در تأمین ابزار و امکانات موردنیاز این طرح تا حد امکان از تولیدات کرمان استفاده شود که در این رابطه می‌توان به تولید بهترین تابلو برق و کابل در استان اشاره کرد. طبیب‌زاده، خطاب به سرمایه‌گذار آلمانی بابیان اینکه اجرای خوب این پروژه می‌تواند به ادامه و استحکام روابط دو طرف کمک کند، افزود: طرح ریلی دیگری در مسیر تهران- بندرعباس با همکاری مشترک اتاق‌های تهران، قم، اصفهان، یزد، کرمان و بندرعباس در حال بررسی است که می‌توان در این طرح از همکاری این سرمایه‌گذار آلمانی سود برد.

    در ادامه این نشست رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، گفت: قطار شهری برای کرمان به دلیل ارتفاع خاص این شهر از سطح دریا، گرمای خشک در تابستان و سرمای خشک در زمستان و... باید طراحی ویژه‌ای داشته باشد و سرمایه‌گذاران این مسئله را مدنظر قرار دهند. علی شمس اردکانی ادامه داد: در نشستی با شهردار کرمان، آمادگی برای حمایت جدی از اجرای این پروژه اعلام شد که امیدواریم به‌زودی بتوان آن را آغاز کرد. وی تصریح کرد: در شورای اقتصاد چهار میلیارد دلار برای پروژه‌های حمل‌ونقل مترو و قطار شهری در 10 شهر ایران به تصویب رسیده که نیمی از آن مربوط به تهران و مابقی آن مربوط به سایر شهرهاست و کرمان نیز در اولویت قرار دارد.

    همچنین مدیرعامل شرکت توسعه حمل‌ونقل ریلی کامیاب (تحرک) در ادامه این نشست گفت: این شرکت از دو سال پیش باهدف راه‌اندازی زیرساخت‌های ریلی درون و برون‌شهری با تمرکز بر استان کرمان تأسیس شد که از یک سال قبل تفاهم‌نامه‌ای را با شهرداری کرمان مبنی بر راه‌اندازی تراموای شهر کرمان به‌صورت BOT امضا کرده است. امیرحسین سعید، افزود: پیگیری‌های لازم در این رابطه انجام و سرانجام نتیجه این شد که از یک شرکت معتبر جهانی (فویت) تولیدکننده نیرومحرکه، موتورهای تراموا، مترو و قطارها برای حضور در ایران دعوت شود.

    وی بیان کرد: اعضای هیات‌مدیره این شرکت به تهران آمدند، نشست‌هایی در این رابطه برگزار و درنهایت بانک گردشگری به‌عنوان بانک عامل پروژه معرفی شد. امیرحسین سعید، اظهار کرد: تراموای شهری مدنظر برای شهر کرمان با برق‌کار می‌کند، احتیاج به کابل ندارد، در هر ایستگاه شارژ می‌شود، بدون صدا و سازگار با محیط‌زیست است. وی ادامه داد: شرکت فویت آلمان با یک شرکت چینی که موتورها، محورها و شاسی‌های تراموا را می‌سازد همکاری دارد و درواقع خرید ما از شرکت چینی انجام خواهد شد. وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه با کمک فاینانس خارجی خواهد بود، گفت: اگر می‌خواستیم همه کار را با شرکت آلمانی انجام دهیم کار زمان‌بر بود، زیرا هنوز آن ارتباط لازم با شرکت‌های آلمانی و بانک‌های اروپایی برقرار نشده است و برای اینکه سریع‌تر به نتیجه برسیم از مشارکت دو شرکت استفاده خواهیم کرد.

    سعید افزود: تراموای شهر کرمان درمجموع به طول 28 کیلومتر و در دو مسیر راه‌اندازی می‌شود که مسیر اول آن به طول 18 کیلومتر از فرودگاه تا مسجد صاحب‌الزمان (عجب) و مسیر دوم به طول 10 کیلومتر از دانشگاه چمران تا دانشگاه پیام نور شناسایی‌شده که در فاز اول ایستگاه‌های فرودگاه تا میدان شهدا شهر کرمان مدنظر است. وی در مورد زمان آغاز اجرای این پروژه گفت: 10 کیلومتر ابتدایی طرح 18 ماهه راه‌اندازی می‌شود و قصد داریم قبل از آغاز سال 96، اجرای پروژه را آغاز کنیم که امیدواریم محقق شود.

    برچسب ها