عصر خودرو

دو راهی اوپک بین کاهش تولید و قیمت‌های بالاتر یا حفظ تولید و قیمت های پایین تر اوپک

عصر بازار- درحالی که کم تر از یک هفته به اجلاس ۳۰ نوامبر(۱۰ آذر) اعضای اوپک باقی مانده است،برخی کارشناسان عقیده دارند اعضای اوپک باید بین کاهش تولید و قیمت های بالاتر یا حفظ میزان تولید فعلی و قیمت های پایین تر یک گزینه را انتخاب کنند.

دو راهی اوپک بین کاهش تولید و قیمت‌های بالاتر یا حفظ تولید و قیمت های پایین تر اوپک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از راستا، محمدعلی خطیبی  با بیان اینکه ایران می تواند تولید نفت خود را تا میزان قبل از تحریم ها افزایش دهد،گفت: این موضوع نه تنها درمورد ایران بلکه درمورد نیجریه و لیبی هم توافق شده است زیرا این سه کشور به دلایل مختلف نمی توانستند تولید خود را افزایش دهند و اکنون می توانند تولید خود را تا حد قبلی افزایش دهند.

    وی با تاکید بر اینکه هدف اجلاس 30 نوامیر اوپک، کاهش میزان تولید نفت است،اظهار کرد: در حال حاضر تولید اوپک 33 میلیون و 500 هزار بشکه تا 33 میلیون و  600 هزار بشکه است در حالی که تقاضا و یا سقفی که در اجلاس قبلی تعیین شده 32 میلیون و 500 هزار بشکه تا 33 میلیون بشکه است، البته اخیرا سقف 32 میلیون و 500 هزار بشکه برای نیمه اول سال میلادی تاکید شده است.

    نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: تولید اوپک برای نیمه دوم سال میلادی ممکن است 33 میلیون بشکه تعیین شود اما برای نیمه اول سال کشش بازار بیشتر از 32 میلیون و 500 هزار بشکه نیست.این یک میلیون بشکه باید توسط سه کشور مذکور  کاهش داده شود. در واقع هر کشوری باید دارای یک سهمیه شود و میزان تولید بین اعضا توزیع شود که روی روش های این توزیع بحث وجود دارد.

    خطیبی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری مایل نیست تولید خود را کاهش دهد،تصریح کرد: همه کشورها تمایل دارند با نهایت توان تولید کنند اما از طرف دیگر همه می خواهند قیمت ها افزایش پیدا کند. تنها راه افزایش قیمت ها نیز این است که بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود.

    وی ادامه داد: معمولا کشورها کاهش تولید را با کراهت می پذیرند، اما  بین دو انتخاب قیمت های فعلی یا ضعیف تر و یا قیمت بالاتر همه قیمت بالاتر را می خواهند. حتی تولیدکنندگان غیر اوپک شامل روسیه و آمریکا نیز قیمت بهتر می خواهند و درمورد قیمت بالاتر بین تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک توافق جمعی وجود دارد.

    نماینده سابق ایران در اوپک در پایان تاکید کرد:فکر می کنم با توجه به اینکه همه قیمت های بالاتر می خواهند، عزمی برای فاصله گرفتن از قیمت‌های فعلی وجود دارد اما درمورد راه های کاهش تولید و سهمیه بندی بحث هایی وجود دارد که امیدوارم اعضا به توافق برسند.

    برچسب ها