عصر خودرو

کارشناس معادن:

توانمندسازی ظرفیت صادراتی بخش خصوصی معدن به حمایت جدی دولت نیاز دارد

عصر بازار- دبیرکل انجمن سنگ ایران معتقد است: امروز در فضای پسابرجام حضور واحدهای فرآوری معدن در بازارهای جهانی مستلزم حمایت جدی دولت در توانمند سازی و ایجاد ظرفیت صادراتی بخش خصوصی است .

توانمندسازی ظرفیت صادراتی بخش خصوصی معدن به حمایت جدی دولت نیاز دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،   احمد شریفی   افزود: کشورهای رقیب ایران در بازار سنگ های تزیینی و ساختمانی از ابزار حمایتی در قالب اختصاص خط اعتباری ، تسهیلات ترجیحی، پوشش ریسک و اهدای جوایز صادراتی بهره می گیرند.
    وی یکی از ابزارهای بازاریابی را حضور در نمایشگاه های اختصاصی این بخش در خارج از کشور عنوان کرد و افزود: تامین بیش از 50 درصد هزینه های شرکت در نمایشگاه های بین المللی تخصصی از سوی رقیبان ایران موجب حضور فعال آنها در این عرصه می شود.
    شریفی خواستار آن شد تا وزارت صنعت، معدن وتجارت بودجه لازم را برای ایجاد انبار کالاهای صادراتی در کشورهای هدف اختصاص دهد و علاوه برآن نسبت به برپایی نمایشگاه های اختصاصی برنامه ریزی کند .
    دبیرکل انجمن سنگ ایران تاکید کرد، پیشرفت های صنعتی و معدنی کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی از تعامل دولت ها با تشکل های مردم نهاد و بخش خصوصی ناشی می شود، بنابراین امروز فعالان صنعت سنگ کشور اصلاح ساختار قانونی و نهادی این صنعت را با محوریت انجمن ها و تشکل های صنفی درخواست دارند.
    شریفی افزود: شکل گیری سازمان توسعه ای و تخصصی غیردولتی از ضرورت های این بخش بحساب می آید که امکان رقابت پذیری و ضمانت توسعه پایدار را به دنبال دارد و اکنون خلا آن در بخش احساس می شود.
    وی گفت: معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت سنگ به هیچیک از نیازمندی های ذکر شده با وجود الزامات و ظرفیت های قانونی توجهی ندارد و تداوم شرایط بحرانی برای فعالیت در این عرصه، آسیب جدی به دنبال خواهد داشت.
    شریفی یادآور شد: امروز شمار زیادی از معادن سنگ تزیینی به دلیل شرایط گفته شده فعالیت خود را متوقف ساخته اند و بقیه معادن پایین تر از ظرفیت مندرج در پروانه کار می کنند.
    وی خاطرنشان کرد: شورای سیاست گذاری صنعت سنگ که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته، تصویب کرده حقوق دولتی معادن براساس میزان بارگیری از معدن باید مطالبه شود، اما معاونت مزبور، هیچگونه اقدام عملی در زمینه اجرایی کردن این مصوبه انجام نداده است .
    دبیر کل انجمن سنگ ایران افزود: وزارت صنعت، معدن وتجارت حقوق دولتی معادن مربوط به سال 1392 را نسبت به 1391 بالغ بر 10 برابر افزایش داده و حقوق دولتی سنگ های بارگیری نشده هم با جرایم سنگین مورد مطالبه است .
    شریفی تاکید کرد: پایین بودن بهره وری تولیدات معادن کشور به دخالت و حمایت دولت نیاز دارد، اما به این موضوع توجهی نمی شود و با اقدامات غیر کارشناسی در تغییر مقررات مورد نظر، به ظرفیت تولیدات کیفی هم آسیب وارد می شود .
    وی افزود: آمارها نشان می دهد تولید معادن سنگ تزیینی در مدت پنج سال گذشته روند نزولی یافته و از 17 میلیون تن در سال 1390 اکنون به 11 میلیون تن رسیده است .
    دبیرکل انجمن سنگ ایران خاطرنشان کرد، چنانچه وزارت صنعت، معدن وتجارت به وضع عوارض برای صادرات سنگ کوپ ( نیمه فرآوری شده ) اقدام کند، توان تولید کم رمق این بخش نیز از بین خواهد رفت.
     آمارهای پیشین حاکی است که میزان ذخیره سنگ تزیینی و ساختمانی کشور حدود 4.5 میلیارد تن است و در سطح جهان ذخایر این بخش به 70 میلیارد تن می رسد .
    قاسم شفیعی رییس انجمن سنگ به تازگی در نشستی خبری با بیان اینکه ایران از نظر تنوع رنگ در حوزه سنگ مرمریت در مقام اول جهان قرار دارد، گفت: از نظر ذخایر، مقام چهارم دنیا را دارا هستیم و در حال حاضر 4 میلیارد تن از 70 میلیارد تن ذخایر معدنی سنگ تزیینی دنیا در ایران قرار دارد.
    مطالعات نشان می دهد در سال 1368 ( آغاز برنامه پنج ساله نخست ) تعداد معادن سنگ تزیینی کشور 330 معدن بود و حدود یک هزار و 200 کارخانه سنگبری در کشور فعالیت داشتند، اکنون تعداد یک هزار و 800 معدن فعال در این بخش به حدود یکهزار 200 تا یک هزار و 300 معدن کاهش یافته و تعداد کارخانه های سنگبری به حدود 6 هزار و 500 واحد رسیده است .

    برچسب ها