عصر خودرو

بررسی روند هفتگی بازار فیوچرز؛

پیش‌بینی تارگت‌های جدید برای بازار آتی سکه

عصر بازار- روند افزایشی حجم معاملات آتی سکه که طی هفته منتهی به ۲۸ آبان به بالاتر از ۵۲ هزار معامله رسیده بود دیری نپایید و رقم معاملات طی هفته گذشته به ۲۱ هزار و ۹۸۷ معامله کاهش پیدا کرد تا پس از دو هفته تثبیت حجم معاملات در کانال ۵۰ هزار تایی، روند افزایش معاملات به سمت کاهش حرکت کند.

پیش‌بینی تارگت‌های جدید برای بازار آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در شرایطی است که با توجه به تعطیلات پیش رو انتظار می‌رود حجم معاملات در هفته جاری از مقدار فعلی نیز کمتر باشد و در این میان پیش‌بینی‌ها نیز از روند قیمتی برای سررسیدهای آتی از کاهش بیشتر قیمت‌ها حکایت دارند. در این راستا تحلیلگران تکنیکال سطوح قیمتی جدیدی را برای سررسیدهای مختلف در بازار آتی سکه پیش‌بینی کرده‌اند که نشان دهنده افت دسته‌جمعی قیمت‌ها در سررسیدهای مختلف این بازار خواهد بود که در ادامه گزارش، به این سطوح قیمتی به‌صورت مشخص اشاره شده است.

    در پی انتخابات آمریکا و شروع دوران جدید در ایالات متحده و تحلیل‌هایی که همسو با این روند داشت، روند صعودی طلا به سمت نزول تغییر جهت داده که پیش از این به دلایل فاندامنتالی این روند اشاره شده است. پس از هفته اول انتخابات در این کشور و آغاز هفته پس از آن طلا با کم‌جانی به سمت نزول حرکت کرد، به‌طوری‌که توجه به نمودار قیمتی طلای جهانی از 18 آبان ماه (مصادف با انتخابات) کاملا این روند را به‌صورت تصویری تداعی می‌کند. در این نمودار با صعود قیمت طلا کوهی شکل گرفته است که قله آن ارزش 1307 دلاری طلا را نشان می‌دهد و دامنه‌ای با شیب تند دارد چرا که روزهای افزایشی قیمت طلا زیر سایه هیجان‌های وارد شده به این بازار دیری نپایید و پس از آن طلا پیوسته در یک مسیر کاهشی قرار گرفت، هر چند در دوره‌هایی تقلای افزایش را از سرگذراند، اما تحلیل‌های ما همچنان حاکی از آن است که قیمت طلا در بلند‌مدت نزولی خواهد بود.با مبدا قرار دادن انتخابات آمریکا در تاریخ 18 آبان ماه تا لحظه ثبت این گزارش که 18 روز گذشته است، طلا از رقم 1307 دلار به 1190 دلار رسیده است تا افتی 117 دلاری را ثبت کند. همان طور که در دو هفته گذشته به تله صعودی در بازار اشاره شد، این روند نهایتا به نزول منجر شده، به‌طوری‌که این روند صعودی به سبب جذب مشتریان ناآگاه رخ داده بوده و در ادامه این نکته را یادآور شده بودیم که بازار به رویه اصلاح بازخواهد گشت.

    در این راستا از روز چهارشنبه همان هفته بازار پا در مسیر اصلاح و بازگشت به مسیر کاهشی گذاشت، به‌طوری‌که پیش‌بینی هفته گذشته مبنی بر وارد شدن طلا به سطوح پیش‌بینی شده نیز محقق شد. در این باره اگرچه هنوز تارگت‌ها و هدف‌های گفته شده 1176 و 1136 دلار و کف تارگت قیمتی در این بازار با رقم 1090 محقق نشده که دلیل آن نیز آن است که طلا هنوز دوره گذار حداقلی را پشت سر نگذاشته ولی در حال نزدیک شدن به قیمت‌های پیش‌بینی شده است، به‌طوری‌که در هفته گذشته طلای جهانی باز هم با روندی کاهشی روبه‌رو‌ شد و تا لحظه ثبت این گزارش عدد 1189 دلار را در پرونده خود به ثبت رساند که نشان‌دهنده کاهش 16 دلاری ارزش فلز زرد طی هفته گذشته بوده است.تحلیل‌هادر گزارش پیش‌رو بیشتر بر پایه Trap‌های شکل گرفته است، چنانچه این Trap‌ها روند نزولی را به هفته داده است. در هفته پیش رو با توجه به اینکه طلا هنوز به کف کانال اولیه خود نرسیده است ولی با رسیدن قیمت طلا به کف کانال، سررسیدهای مختلف در بازار آتی هم به کانال‌های گفته شده در تحلیل تکنیکال خواهند رسید.

     

    ساز مخالف دلار

    دلار همچنان روند صعودی را که از شنبه هفته گذشته آغاز شده حفظ کرده است و به نوعی می‌توان این شاخص را ساز مخالف بازار دانست، البته از این شاخص به‌عنوان اهرم اصلاحی نیز یاد می‌شود، اهرمی که در زمان‌های کاهشی روند بازار آتی سکه و طلای جهانی از آن استفاده می‌شود.همیشه در روندهای صعودی حجم بیشتری نسبت به روندهای نزولی ثبت می‌شود، به عبارت ساده‌تر هر زمان که قیمت‌ها افزایشی است خریدار بیشتر از زمانی است که قیمت‌ها کاهشی است، این روند حتی در بازار آمریکا هم به این شکل است. به گفته کارشناسان تجربه‌های جهانی نشان می‌دهند تنها بازاری که در زمان نزول قیمتی، حجم معاملات بیشتری دارد، بازار انگلستان است.در این رابطه برخی از فعالان در بازار آتی اقدام به خرید می‌کنند که موقعیتشان را تسویه کنند و برخی از فعالان در این بازار New buyer هستند، در این راستا و برای تحلیل‌های مختلف از روند حجم معاملات باید نمودارهای مختلفی که شامل قیمت‌های کشف شده و قیمت‌های تسویه می‌شود را مورد بررسی قرار داد که خود نیاز به زمان و فضایی بیش از این دارد و در این مقال نمی‌گنجد، اما در فرصت‌های مناسب تر به این موضوع پرداخته خواهد شد.

    چرایی کاهش در حجم معاملات

    کاهش حجم معاملات در بازار آتی سکه را می‌توان با استناد به این موضوع که در بازارهای ایران، فعالان، بیشتر خریداران خوبی هستند تعبیر کرد. در این راستا با توجه به اینکه تحلیل‌ها سطوح قیمتی متفاوتی را مشخص کرده است، این خریداران نیز در یک فضای احتیاطی برای دستیابی به این قیمت‌ها به سر می‌برند تا بتوانند در فضای تثبیت شده‌تری در پی اصلاحات قیمتی دست به خرید بزنند.بر این اساس پیش از این نیز بارها خاطرنشان کرده که روند کلی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه آتی نزولی است و اگر پیش‌بینی‌هایی بیش از این را بخواهیم داشته باشیم، بیشتر دست به پیشگویی زده‌ایم! بنابراین تا زمان مشخص شدن سطوح حمایتی گفته شده در طلای جهانی و سررسیدهای آتی سکه باید منتظر ماند، تا بعد از آن تحلیل‌های متفاوت تری را داشته باشیم، با این حال باید به این نکته اشاره کرد که اگر قیمت طلا در پایان معاملات روز گذشته همچنان در بازه زیر 1207 دلار بسته شود قطعا روند هفته جاری نزولی خواهد بود (تا زمان تهیه این گزارش بهای طلای جهانی هزار و 187 دلار بوده است).

    در پایان باید گفت هفته جاری هفته‌ای با چند روز تعطیلی در ساعات کاری بازارها است و این موضوع می‌تواند در حجم معاملات و روند قیمتی تاثیر‌گذار باشد.به جز سررسید تیرماه 96 روند قیمتی در بقیه سررسیدها در بازار آتی سکه مطابق با پیش‌بینی‌های ذکر شده قبلی ، نزولی است. فرزان سهرابی تحلیلگر تکنیکالیست در این رابطه بر این باور است که استناد به نمودارهای تکنیکال همزمان با نگاهی به نمودار طلا باید رخ دهد، به‌طوری‌که با توجه به تحلیل‌های قبلی که اشاره به پدیده Bull trap داشته است، باید از این روند صعودی صوری و هم ذات پنداری آن در برخی از سررسیدهای آتی سکه غافل نبود، چرا که این روند که در طلای جهانی مشاهده شده بود با یک فاصله زمانی در برخی از نمادهای آتی سکه در بازار داخلی رخ داده است.

    طلا

    در نمودار تکنیکال طلا دایره قرمز رنگ نشان‌دهنده محدوده صعود طلا بوده، در این راستا ارزش طلا در چنگال اندروی نزولی قرار گرفته است و به احتمال زیاد تا کف کانال قیمتی اشاره شده خواهد رسید، در این راستا باید صبر پیشه کرد تا تارگت‌های گفته شده محقق شود. چنانچه از دلایل هیجانی و فاند‌ا‌منتالی نیز در این میان نباید غافل بود.

     

    سررسید دی‌ماه

    سررسید دی‌ماه در یک کانال صعودی قرار دارد که با توجه به سطوح فیبوناچی کشیده شده به نظر می‌رسد قیمت نماد دی‌ماه تا محدوده یک میلیون و 90 هزار تومان کاهش پیدا کند که در این صورت هم کف کانال را لمس می‌کند و هم به تراز 8/61 فیبوناچی برخورد می‌کند.سکه تحویل دی‌ماه در کانال چنگال اندروی صعودی قرار گرفته است، در ارتباط با این سررسید از این نکته نباید غافل بود که این سررسید هم مانند طلا تحت تاثیر Bull trap قرار گرفته است و نکته جالب این است که روند گفته شده که در بازار طلا رخ داد به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ایجاد شده بود و به فاصله چند روز بازار طلای جهانی درصدد اصلاح این رویه برآمد، اما اشاره به مورد ایجاد شده در بازار طلای جهانی این است که در سررسید دی ماه همBull trap تحت لوای عاملی به نام دلار رخ داده است، در واقع دلار عامل تله صعودی شده است که باز هم پایه اصلی آن در تاثیر از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رخ داده است.

    سررسید اسفند‌ماه

    در نماد اسفند ماه یک الگوی هارمونیک نزولی داریم که در این نماد به نظر می‌رسد قیمت تا حوالی یک میلیون و 107 هزار تومان کاهش پیدا کند که این قیمت همگرا و هم راستا با نمادهای دیگر است با این تفاوت که در این نماد تکنیک پیش‌بینی کاهش فرق می‌کرد.

     

    سررسید اردیبهشت‌ماه

    در این نماد هم یک روند هارمونیک نزولی وجود دارد که با همین تکنیک، پیش‌بینی شده است که قیمت یک میلیون و 127 هزار می‌تواند تارگت این نماد باشد و به نظر می‌رسد که با کاهش طلا تا محدوده 1137 دلار، نمادهای مختلف سکه آتی به تارگت‌هایی که اشاره شد برسند.در ادامه باید گفت نماد تیرماه 96 به دلیل کمبود اطلاعات در این سررسید، با سایر سررسیدها متفاوت است و به همین دلیل باید صبر کرد تا اطلاعات این سررسید برای پیش‌بینی دقیق‌تر، کامل شود. با این حال این سررسید به نظر صعودی و با هدف یک میلیون و 173 هزار تومان با چاشنی احتیاط به نظر می‌رسد.

    برچسب ها