عصر خودرو

در کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و اندونزی مطرح شد

وزیر ارشد اندونزی: جاکارتا متعهد به افزایش همکاری تجاری و سرمایه گذاری با ایران است

عصر بازار- وزیر ارشد هماهنگی امور اقتصادی اندونزی روز جمعه گفت که دولت این کشور متعهد به افزایش همکاری تجاری و سرمایه گذاری با جمهوری اسلامی ایران است و حجم فعلی مبادلات دو جانبه در مقایسه با ظرفیت های اقتصادی دو کشور بسیار کم است.

وزیر ارشد اندونزی: جاکارتا متعهد به افزایش همکاری تجاری و سرمایه گذاری با ایران است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، 'دارمین ناسوتین' وزیر ارشد هماهنگی امور اقتصادی و رئیس اندونزیایی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور، با اشاره به ضربه دیدن همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی براثر تحریم های ناعادلانه غرب، گفت: این تحریم ها اکنون پایان یافته است و ما امیدواریم در 2 یا سه سال آینده مناسبات اقتصادی بهبود یابد.

    وی گفت که ایران و اندونزی به منظور بهبود و توسعه مناسبات اقتصادی، همکاری های جدیدی در تجارت و سرمایه گذاری را در اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بررسی و برای افزایش تجارت بین دو کشور به توافق رسیدند.
    دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی امروز جمعه در جاکارتا با حضور 'محمود واعظی' وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی کمیسیون و 'دارمین ناسوتین' وزیر ارشد هماهنگی امور اقتصادی و رئیس اندونزیایی این کمیسیون برگزار شد.
    در این نشست 'ولی الله محمدی' سفیر ایران در جاکارتا و 'اوکتاویانو علیمودین' سفیر اندونزی در تهران نیز حضور داشتند.
    وزیر ارشد هماهنگی امور اقتصادی اندونزی که هماهنگی 5 وزارتخانه اقتصادی را بر عهده دارد، در مورد امضای توافق جدید، گفت که اندونزی با ورود به بازار ایران به دنبال بازگرداندن عملکرد تجاری است که به دلیل رکود اقتصادی جهان با کندی مواجه است.
    براساس گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا)، وی افزایش صادرات اندونزی به ایران را مهم دانست و گفت که این توافق قادر به بازگرداندن مناسبات تجاری اندونزی با ایران خواهد بود، به خصوص اینکه با وضعیت کنونی مقصدهای صادرات کشور امیدوارکننده نیست.
    'دارمین ناسوتین' معتقد است اندونزی می تواند کالاها و محصولاتی مانند روغن پالم، منسوجات و پوشاک روانه بازار ایران کند.
    وی با اشاره به ظرفیت ها برای افزایش سرمایه گذاری، گفت که ایران علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز اندونزی است، اگر چه هیچ تعهد رسمی در مورد طرح های سرمایه گذاری وجود ندارد.
    این وزیر ارشد اندونزی، گفت که ایران حاضر به ورود به بخش پالایشگاهی و نیروگاه برای تولید برق و فرصت های سرمایه گذاری در 35 هزار مگاوات برق اندونزی است.
    به گفته وی، ایران می خواهد در ساخت پالایشگاه و ذخایر نفت که برای تامین انرژی ملی در دراز مدت مفید است، سرمایه گذاری کند.
    ارزش کل تجارت دوجانبه ایران و اندونزی در سال گذشته براساس گزارش آنتارا 273 میلیون و 100 هزار دلار بوده که این میزان در سال 2011 میلادی یک میلیارد و 800 میلیون دلار ثبت شده است.
    ارزش تجارت ایران و اندونزی در 8 ماهه سال جاری میلادی نیز 150 میلیون دلار ثبت شده است که سال گذشته میلادی در این مدت 195 میلیون دلار بوده است.
    در بخش سرمایه گذاری نیز براساس داده های هیات هماهنگی سرمایه گذاری که آنتارا منتشر کرد، تحقق سرمایه گذاری ایران در اندونزی از سال 2011 تا سال 2014 میلادی در مجموع 6 میلیون و 300 هزار دلار در قالب 16 پروژه بوده است.
    اما همکاری جدید ایران و اندونزی مانند فروش 88 هزار تن 'ال.پی.جی' توسط شرکت ملی نفت ایران به شرکت نفت 'پرتامینا' در سال جاری میلادی و همین میزان در سال آینده نشانه ای از توسعه همکاری در بخش انرژی است.
    وزیر ارشد هماهنگی امور اقتصادی و رئیس اندونزیایی کمیسیون مشترک همکاری های اندونزی و ایران گفت: ما امیدواریم همکاری های دو جانبه در زمینه اقتصادی در جهت رفاه مشترک در آینده بهبود یابد.
    پس از این اجلاس هیات ایرانی با 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی در کاخ ریاست جمهوری دیدار و گفت وگو کرد.
    رئیس جمهوری اندونزی قرار است ماه آینده میلادی برای پیگیری تقویت همکاری های اقتصادی دو جانبه سفر رسمی به ایران انجام دهد.

    برچسب ها