عصر خودرو

چرا اقلیتی ۱۵ درصدی مانع ارز تک‌نرخی می‌شوند؟

عصر بازار- مدیرعامل یک بانک خصوصی می‌گوید:تنها اقلیتی ۱۵ درصدی از جامعه مشمول منافع ارز چندنرخی می‌شوند و هزینه‌های سنگین این نظام مفسده‌برانگیز را دیگران تحمل می کنند.

چرا اقلیتی ۱۵ درصدی مانع ارز تک‌نرخی می‌شوند؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، غلامحسن تقی‌نتاج کارشناس اقتصاد و مدیرعامل بانک قوامین درباره بسترهای لازم برای یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: " قیمت‌گذاری چندگانه ارز سابقه دیرپایی در اقتصاد ایران دارد و همیشه هم عامل مفاسد فراوانی بوده‌است. در واقع برهه‌های کوتاهی را می‌توان سراغ گرفت که ارز در نظام اقتصادی ایران تک نرخی بوده‌است. دولت های مختلف هم همواره تک‌نرخی کردن ارز را جزو اولویت‌های خود اعلام کرده اما در اغلب موارد هم ناموفق بوده‌اند".

    وی افزود: "به غیر از معدودی از واردکنندگان که شاید بسختی بتوان آنها را فعال اقتصادی دانست، هیچ‌یک از تولیدکنندگان کالاها و خدمات از این چندگانگی سود نبرده اند؛ این واردکنندگان با دستیابی به رانت‌های مختلف که جزءلاینفک وجود چند نرخ در بازار است، کالاهایی را با ارز یارانه‌ای وارد و به نرخ ارز آزاد می‌فروشند. به این ترتیب و بدون ایجاد هیچ ارزش افزوده‌ای تنها با سوءاستفاده از اختلاف نرخ ارز، سودهای کلانی بدست می‌آورند".

    به گفته تقی‌نتاج "بررسی‌ها نشان می‌دهد در خوشبینانه‌ترین برآوردها تنها 15 درصد مردم جامعه از بازدهی یا منافع چندگانگی نرخ ارز سود می‌برند. به عبارت دیگر پیامدهای منفی و هزینه‌های سنگین چند نرخی بودن ارز متوجه 85 درصد جامعه است".

    این کارشناس بانکی ادامه‌داد: "یکی از توجیهاتی که همواره دولت‌ها برای تعیین نرخ‌های چندگانه ارز به آن متوسل می‌شوند کمک به کاهش قیمت کالاهای وارداتی به ویژه در حوزه‌های راهبردی مانند دارو است در حالی که با یک بررسی ساده مشخص می‌شود تنها بخش بسیار اندکی از واردات کشور نیازمند حمایت‌های یارانه‌ای در قالب تخصیص ارز ارزان است و برای عمده واردات چنین حمایتی ضروری نیست".

    این مدیر بانکی تصریح کرد: "با در نظر داشتن این واقعیت ‌ها می‎توان گفت پیامدهای منفی و هزینه‌های سنگین چندنرخی بودن ارز در اقتصاد کشور آنقدر بالاست که به جرأت نمی‌توان هیچ اولویتی را برای سالم‌سازی اقتصاد بالاتر از بازگشت به نظام تک نرخی تصور کرد".

    وی افزود: " تک نرخی کردن زمینه لازم را برای تعیین مکانیزمی که نرخ واقعی ارز را در بازار بر اساس عرضه و تقاضا کشف کند، فراهم می‌آورد که این هم از اولویت‌های اقتصاد ایران است چرا که پایین بودن نرخ واقعی ارز طی چند دهه گذشته همواره باعث شده واردات از توجیه بیشتری نسبت به تولید داخلی برخوردار باشد تا جایی که کار به جایی رسیده که حتی در حوزه صنایع دستی سنتی هم تولید داخلی توان رقابت با واردات ندارد".

    تقی‌نتاج تأکید کرد: "به عقیده من با توجه به فاصله کم میان نرخ آزاد ارز و نرخ دولتی و فرصتی که اجرای برجام در همین حد فعلی فراهم آورده، اکنون بهترین زمان برای یکسان‌سازی نرخ ارز است. به ویژه اینکه بانک‌مرکزی در سه سال گذشته نشان داد که توان کارشناسی و مدیریتی کنترل بازار را دارد".

    برچسب ها