عصر خودرو

فعال تجاری اسلوونی:

علاقه شرکت های ما به بازار ایران در گشایش سفارت موثر بود

عصر بازار- مشاور شرکت بایوگلوبال اسلوونی گفت: یکی از دلایل اصلی بازگشایی سفارت این کشور در تهران، علاقه شرکت های اسلوونیایی به بازار ایران بود.

علاقه شرکت های ما به بازار ایران در گشایش سفارت موثر بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ایشاد آیتی که همراه با هیات تجاری اسلوونی به تهران سفر کرده است، افزود: دولت برای تسهیل کسب و کار شرکت ها در ایران بازگشایی سفارت را در دستور کار قرار داد که با حضور رییس جمهوری اسلوونی این اتفاق رخ داد.
    مشاور شرکت بایوگلوبال که دفترهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا آن فقط در لیبی و کویت قرار دارد، اضافه کرد: اتاق بازرگانی اسلوونی به ما اطمینان خاطر داده است که طرف ایرانی برای آغاز همکاری های تجاری آمادگی بسیار خوبی دارد.
    وی افزود: این نخستین حضور من در ایران است و می خواهم با مردم و جامعه ایران آشنا شوم که برای یک مدت طولانی زیر فشار سخت ترین تحریم ها بوده اند.
    آیتی ادامه داد: هدف شرکت بایوگلوبال در گام نخست، پیدا کردن شرکایی است که بتوانیم با یکدیگر در زمینه واردات و صادرات اقلام غذایی همکاری کنیم.
    وی در مورد تاثیر برنده شدن «دونالد ترامپ» به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر همکاری های تجاری با ایران گفت: نتیجه این امر را نمی دانم اما امیدوارم قول هایی که وی داده است حقیقت پیدا نکند، زیرا می تواند نه فقط برای ایران بلکه برای اقتصاد جهان فاجعه باشد.
    این فعال تجاری اسلوونی گفت: ما با تاریخ و تمدن بزرگ ایران آشناییم و واقعا دوست داریم تعامل سیستم بانکی ایران با سیستم بانکی جهان روال عادی پیدا کند و ملت بزرگ ایران بتواند برای ورود به سایر کشورها بویژه کشورهای اروپایی براحتی روادید دریافت کند.
    بر اساس این گزارش، سفارت اسلوونی در تهران که بیست و سوم اسفندماه 1391 به سبب سیاست های ریاضت اقتصادی این کشور بسته شده بود، چهارشنبه گذشته (سوم آذر) با حضور «باروت پاخور» رییس‌جمهوری این کشور، بازگشایی شد.
    رییس جمهوری اسلامی ایران دوم آذرماه پس از امضا شدن سه سند همکاری در زمینه های اقتصادی، فناوری و نانوزیستی در نشست خبری با همتای اسلوونیایی خود گفت: این اقدام پس از 25 سال از استقلال آن کشور، به معنی اراده قوی دو کشور برای توسعه روابط است.
    رییس جمهوری اسلوونی نیز بازگشایی سفارتخانه این کشور در تهران را نشان از عزم جدی این کشور برای توسعه مناسبات همه جانبه با ایران دانست.
    وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور را به بیش از پنج برابر افزایش دهیم.
    «باروت پاخور» در نشست تجاری ایران و اسلوونی نیز که سه شنبه (دوم آذر) با حضور نمایندگان 50 شرکت اسلوونیایی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، گفت: اروپا و ایران باید به هم و به مردم خود اعتماد کنند تا روابط تجاری گسترش یابد.
    رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست ابراز امیدواری کرد با توجه به قابلیت های و کشور دستکم در چهار سال آینده حجم روابط تا 100 میلیون دلار افزایش یابد.
    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز دوم آذرماه در دیدار وزیر توسعه اقتصادی و فناوری جمهوری اسلوونی از تلاش برای افزایش چهار تا پنج درصدی حجم مبادلات اقتصادی ایران و اسلوونی در یک سال و نیم آینده خبر داد.
    اسلوونی ساختار اقتصاد صنعتی دارد و 75 درصد تولید ناخالص داخلی آن به صادرات متکی است.
    بر اساس آمارهای رسمی، حجم مبادلات تجاری ایران و اسلوونی در سال های گذشته کاهش یافت و از 96 میلیون یورو در سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) به 46 میلیون یورو در سال 2012 و به 25 میلیون و 500 هزار یورو در سال 2013 رسید.
    دو کشور دی ماه 1394 در تهران یادداشت تفاهم همکاری های اقتصادی امضا کردند.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در آن نشست گفت: تحریم موجب شد در سال های گذشته حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسلوونی به یک سوم کاهش یابد اما با رفع تحریم ها زمینه برای تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته فراهم است.

    برچسب ها