عصر خودرو

کابوس چینی در بازارهای جهانی

عصر بازار: بیش از یک ماه از دستکاری بانک خلق چین (PBoC) مبنی بر کاهش دستوری ارزش یوآن در برابر دلار می‌گذرد. این اقدام موجب تشدید نگرانی‌ها نسبت به اوضاع اقتصادی این کشور و در نتیجه سقوط قیمت‌ها در بازارهای مالی دنیا شد.

کابوس چینی در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در سقوط بازارهای جهانی ماه آگوست که پس از کاهش ارزش یوآن رخ داد، همه گناهان بر سر دومین اقتصاد جهان ریخته شد. این در حالی است که تیم تخصیص دارایی Societe General، به رهبری Alain Bokobza، از شاخص گردش خبر خود – که میزان مراجعه به خبرهای تاثیرگذار را ردیابی می‌کند - استفاده کرد تا میزان نگرانی از سقوط چین را ارزیابی کند. شاخص منتشرشده توسط این موسسه نشان می‌دهد تا 7 سپتامبر، انتشار اخبار در مورد احتمال سقوط اقتصادی چین، به بالاترین سطح خود رسیده است.  برای توجیه این نمودار دو سناریو را می‌توان در نظر گرفت.

    نخستین سناریو آن است که آمارهای ضعیف اقتصادی چین، ادامه کاهش رشد اقتصادی این کشور را تضمین می‌کند و نگرانی بازارهای جهانی کاملا منطقی و مطابق با واقعیت اقتصاد است. در سناریوی دوم اما، حجم زیاد گزارش‌های منتشرشده، خود نگرانی‌ها در مورد چین را تشدید کرده است.  موسسه Societe General گزینه دوم را محتمل‌تر ارزیابی می‌کند. تحلیلگران این موسسه می‌گویند: اگر پیش‌بینی اقتصادی مدنظر ما محقق شود، یعنی اتخاذ سیاست‌های انقباضی در آمریکا، در مقابل سیاست‌های انبساطی در چین، ژاپن و اتحادیه اروپا نشان می‌دهد اوضاع اقتصادی چین به اندازه‌ای که نگرانی درخصوص آن وجود دارد شرایط نامطلوبی را سپری نمی‌کند. بنابراین ما معتقدیم فضای رسانه‌ای موجود عاملی است که باعث تشدید هیجانات سرمایه‌گذاران شده است. به این ترتیب، سقوط‌های اخیر قیمتی، این احتمال را تقویت می‌کند که قیمت سهام و دارایی‌ها به کف خود نزدیک شده‌اند و ریزش بیشتر منطقی نخواهد بود.

    برچسب ها