عصر خودرو

به مناسبت برگزاری دوازدهمین کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی

اقتصادهای ایران و اندونزی، مکمل و در مسیر توسعه

عصر بازار- در دوران پسابرجام و پس از لغو تحریم ها و با اراده ای که از سوی دولت های ایران و اندونزی به منظور گسترش مناسبات اقتصادی وجود دارد، توسعه روابط در بخش های مختلف مورد توجه قرار گرفته است و برگزاری دوازدهمین کمیسیون همکاری های اقتصادی می تواند نقش تسهیل و تسریع کننده در این فرایند داشته باشد.

اقتصادهای ایران و اندونزی، مکمل و در مسیر توسعه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نق از ایرنا، اگرچه روابط ایران و اندونزی از نظر تاریخی به قرن ها پیش بازمی گردد، اما روابط دیپلماتیک ایران و اندونزی از سال 1951 به صورت رسمی آغاز شد.

    این دو کشور از نظر تجاری روابط خوبی با یکدیگر داشته اند به طوری که حجم تجارت دوجانبه دو کشور در سال 2011 به یک میلیارد و 850 میلیون دلار رسید.
    بخشی مهمی از روابط تجاری ایران و اندونزی به حوزه انرژی اختصاص دارد که ایران در همان سال 880 میلیون دلار صادرات نفت و گاز به اندونزی داشت.
    تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران باعث شد از سال 2012 روابط تجاری دوجانبه بین ایران و اندونزی با مشکلاتی مواجه شود و رو به کاهش گذاشت.
    مبادلات تجاری ایران و اندونزی در سال 1392 به 400 میلیون دلار صادرات و 128 میلیون واردات رسید که تراز تجاری این سال 252 میلیون دلار گزارش شد.
    صادرات ایران به اندونزی در سال های 1392 و 1393 به ترتیب 55 و 68.5 میلیون دلار و در شش ماه نخست سال 94 نیز 36.2 میلیون دلار گزارش شد که واردات ایران از اندونزی در این سه دوره به ترتیب 104، 116 و 51 میلیون دلار گزارش شد.
    با لغو تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران و با توجه به سفرهای انجام شده مقامات عالی رتبه دو کشور از جمله سفر سال گذشته دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به اندونزی، برخی توسعه ها در مناسبات تجاری دو کشور مشاهده شد.
    برگزاری یازدهمین کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی در سال گذشته که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد، تاثیرات مثبتی در افزایش مناسبات تجاری دو کشور داشت که افزایش 39 درصدی صادرات غیرنفتی ایران به اندونزی و همچنین افزایش 25 درصدی واردات از این کشور در 6 ماهه نخست سال جاری خورشیدی به نسبت سال گذشته از جمله دستاورهای این نشست گزارش شد.
    کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و اندونزی پس از یک وقفه 7 ساله شاهد برگزاری یازدهمین دوره خود در تهران بود و دوازدهمین کمیسیون اقتصادی دو کشور نیز امروز پنجشنبه به میزبانی اندونزی در جاکارتا آغاز شد.
    پیش بینی می شود برگزاری این کمیسیون که در آستانه سفر 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی به ایران انجام می شود، در توسعه روابط اقتصادی دو کشور در بخش های مختلف از جمله همکاری های بانکی، نفت و گاز، پتروشیمی و زیرساخت ها موثر باشد.
    اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی ظرفیت های اقتصادی و تجاری فراوانی دارد. این کشور با مساحت یک میلیون و 811 هزار و 570 کیلومتر مربع و جمعیت 255 میلیون و 500 هزار نفری در سال 2011 تولید ناخالصی داخلی 892 میلیارد دلاری را ثبت کرد که این رقم در سال 2012 به 919 میلیارد دلار افزایش یافت، اما پس از آن، این رقم برای سه سال متوالی کاهش مداوم نشان داد و در سال گذشته میلادی به 859 میلیارد دلار رسید، رقمی که برای امسال 937 میلیارد دلار پیش بینی شده است.
    براساس آمار سال 2014 از نظر کالاهای تجاری، اندونزی با 176 میلیارد دلار که معادل 9 دهم درصد از سهم صادرات جهانی بود در جایگاه 28 جهان قرار گرفت و در همین سال نیز ایران با مقدار تقریبی 89 میلیارد دلار که نیم درصد از کل صادرات جهانی است در جایگاه 41 قرار داشت.
    از نظر واردات کالاهای تجاری نیز در همین سال اندونزی با رقم 178 میلیارد دلاری در جایگاه 28 جهان قرار گرفت و 9 دهم درصد از واردات جهان را به خود اختصاص دارد.
    در سال 2015 کشورهای ژاپن با 12 درصد، آمریکا با 10.8 درصد، چین با 10 درصد و استرالیا با 205 درصد از جمله مقصدهای صادراتی اندونزی و چین با 20.6 درصد، سنگاپور با 12.6 درصد، ژاپن با 9.3 درصد و استرالیا با 3.4 درصد از اصلی ترین واردکنندگان کالا و خدمات از اندونزی محسوب می شدند.
    روغن پالم (به غیر از روغن خام) و مشتقات، گاز طبیعی و مایع، زغال بیتومینه غیر فشرده، انواع دیگر زغال سنگ های غیر فشرده و نفت پنج کالایی هستند که به ترتیب بیشترین صادرات اندونزی را به خود اختصاص می دهد.
    انواع محصولات نفتی، دستگاه های انتقال نیرو، گندم (اسپلیت و معمولی)، روغن کیک و سویا از جمله اصلی ترین محصولات وارداتی اندونزی است.
    با توجه به فراهم شدن بستر توسعه مناسبات ایران و اندونزی و با توجه به ظرفیت ها و فرصت های موجود در هر دو کشور پیش بینی می شود تهران و جاکارتا بتوانند در زمینه های مختلفی از جمله پروژهای ساخت نیروگاه برق، راه و جاده، بنادر، پتروشیمی، گردشگری و نفت و گاز همکاری های خود را پس از دوازدهمین اجلاس کمیسیون های همکاری مشترک افزایش دهند.

    برچسب ها