عصر خودرو

نسخه تجاری برای صنعت دارو

عصر بازار: صنایع بورسی روز گذشته در سراشیبی نزول قرار گرفته و یک روز منفی دیگر را رقم زدند به‌طوری‌که از میان ۳۷ صنعت بورسی تنها ۸ صنعت مثبت و ۲۵ صنعت با رنگ قرمز به کار خود پایان دادند. با این حال، نماگر شاخص کل روز گذشته با رشد اندک ۱۴واحدی مواجه شد تا بر سطح ۶۳هزار و ۴۸۲واحدی قرار بگیرد.

نسخه تجاری برای صنعت دارو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته فرآورده‌های نفتی، ماشین‌آلات و حمل‌و‌نقل در صدر جدول بیشترین رشد روزانه شاخص قرار داشتند و در مقابل معادن، قند و شکر و محصولات چوبی در انتهای این جدول قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد صنعت دارو از معدود صنایع بورسی است که با رشد سودآوری 8/ 2 درصدی در گزارش‌های 3ماهه با عملکردی مناسب همراه بوده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد ابلاغیه تجاری یوزانس که در ماه گذشته به شرکت‌های دارویی ارسال شده است، می‌تواند اثرات مثبتی بر شرکت‌های دارویی داشته و در بلند‌مدت باعث ارتقای این صنعت شود.

    سبزپوشی‌های متوالی برای دارویی‌ها
    صنایع دارویی از گروه‌هایی به‌شمار می‌رود که در شش ماه اخیر رشد پیش‌بینی سود آنها معادل 8/ 2 درصدی را به ثبت رسانده است. این گروه که در بازدهی شاخص در یک سال اخیر سود 15 درصدی را به همراه داشته، در بازدهی روزانه خود نیز در میان گروه‌های سبزپوش بورس قرار دارد. «دکوثر» روز گذشته جایگاه بیشترین حجم معاملات و بیشترین رشد قیمتی را به خود اختصاص داد.  این نماد که تمامی جابه‌جایی سهم‌های خود را در میان بازیگران حقیقی داشته در 10 روز معاملاتی اخیر تنها دو روز منفی را به ثبت رسانده است. بیشترین افت قیمتی را نیز «دجابر» به ثبت رساند تا در میان 26نماد فعال این گروه تنها 5 نماد با روند منفی مواجه باشد.

    اما اواخر تابستان و شروع پاییز همواره فصل افزایش بازار هدف برای صنایع دارویی به شمار می‌رود. این امر تا حد زیادی بر گزارش‌های مالی این شرکت‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. محمد داوود فصاحت، کارشناس صنعت دارو در این مورد می‌گوید: صنعت دارو در مقایسه با صنایع دیگر بورسی در شرایط خوبی در گزارش‌های 6 ماهه به‌سر می‌برد. در بخش فروش آنتی‌بیوتیک‌ها بازار فروش به شدت رقابتی است و همین امر مشکلات بسیاری را برای نماد‌های تولید‌کننده این دارو به‌وجود آورده است. در همین رابطه، در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که سازمان غذا و داروها به منظور کاهش رقابت‌ها تا حد زیادی از قیمت‌ها و تخفیف‌ها کاسته اما این شرکت‌ها رقابت خود را به بازپرداخت داروخانه‌ها در اقساط بلند‌مدت انتقال داده‌اند.

      وی در ادامه بیان کرد: برخلاف انتظاراتی که گفته می‌شود شرکت‌های آنتی‌بیوتیک‌ساز در 6 ماه دوم سال از شرایط بهتری برای سرمایه‌گذاری برخوردار هستند؛ صورت‌های مالی این شرکت‌ها خبر از ادامه روند نامطلوب در این نماد‌ها می‌دهد.

    فصاحت همچنین درخصوص ابلاغیه یوزانس برای شرکت‌های داروسازی گفت: یوزانس تا حدود زیادی می‌تواند از حاشیه هزینه‌های شرکت‌های داروسازی بکاهد اما این قانون تجاری در حال حاضر فقط قابل استفاده برای سه کشور هند، چین و کره است. در این میان بسیاری از شرکت‌های داروسازی مانند زهراوی عمده مواد اولیه خود را از اروپا وارد می‌کنند و این قانون در حال حاضر نمی‌تواند شامل آنها شود اما در مقابل شرکت‌هایی هستند که هم‌اکنون مواد اولیه خود را از سه کشور ذکر شده وارد می‌کنند که تاثیر آن در صورت‌های مالی‌ قابل مشاهده است.  وی در پایان و درخصوص چشم‌انداز صنایع دارویی بیان کرد: این صنعت در دسته صنایعی قرار می‌گیرد که کمترین تاثیر را از رکود اقتصادی پذیرا است، در این صورت می‌توان به رشد نماد‌های آن امیدوار بود. از سوی دیگر ارتقای قانون تجاری یوزانس تا سال 95 در سطح بسیاری از کشور‌های دنیا می‌تواند راهگشای حل افزایش هزینه واردات مواد اولیه دارویی در کشور به‌شمار رود و اثر مثبتی بر شرکت‌های مرتبط داشته باشد.

    خطاب وزیر به روغن‌سازها
    صنعت مواد غذایی در هفته‌ای که گذشت دستخوش خبرهایی بود که عمده آن حول محور سخنان وزیر کشاورزی درخصوص رانت در واردات روغن خام بود.سه‌شنبه هفته گذشته وزیر جهاد‌کشاورزی از وجود رانت در واردات روغن خام به کشور خبر داد و خطاب به صنایع روغن نباتی آنها را دعوت به خرید این دانه‌ها از کشاورزان داخلی کرد. مواد روغنی که درصد قابل‌توجهی از صنعت مواد غذایی را تشکیل می‌دهد در روزهای گذشته بار دیگر بحث بر سر افزایش قیمت را در برنامه‌های خود دارد.

    اما این صنعت روز گذشته با نزول 39/ 0 درصدی شاخص همراه بود. بیشترین حجم معاملات را در این صنعت روز گذشته نماد «غالبر» با جابه‌جایی حدود 2میلیون سهم به ثبت رساند. در این نماد که در 10روز معاملاتی گذشته تنها 2 روز منفی بوده است، در جابه‌جایی سهم‌ها در روز گذشته 100درصد معاملات توسط بازیگران حقیقی صورت گرفت. بیشترین رشد قیمتی را روز گذشته «غشان» و بیشترین افت قیمتی را «غشاذر» به ثبت رساند. بررسی کلی نماد‌های این گروه نشان می‌دهد که از میان 11نماد فعال این گروه تنها سه نماد مثبت و باقی نماد‌ها منفی به کار خود پایان دادند. همچنین مطالعه تغییر سهام سهامداران فعال این گروه در هفته اخیر نشان می‌دهد شرکت گروه تولیدی آریاملل زرین در چهار روز کاری در حدود 15هزار سهم بیسکویت گرجی را خریداری کرده است. همچنین شرکت تجارت کولاک تبریز در چهار روز کاری هفته اخیر 86هزار سهم از کشت و صنعت پیاذر را به فروش رسانده است.

    «پارسان» آخرین نماد باز شده برای پالایشی‌ها
    گروه مواد شیمیایی که هفته گذشته تحت تاثیر بازگشایی نماد «پارسان»، تمامی نماد‌های آن به حالت فعال درآمد روز گذشته و در بررسی روزانه شاخص بدون تغییر همراه بود، این در حالی است که این نماد در بررسی هفتگی با افت 1/ 1 درصدی مواجه بوده است. مطالعات نشان می‌دهد، به‌طور کلی تغییرات قیمت نفت اثرات زیادی بر سودآوری شرکت‌های پالایشی در سایر نقاط جهان دارد. بررسی‌های قبلی نیز حاکی از افت قیمت فرآورده‌ها همراه با ریزش قیمت نفت در یک سال اخیر است. بخش عمده‌ای (تا حدود 60 درصد) از فروش کل پالایشی‌ها به دو محصول بنزین و نفت گاز اختصاص دارد. با این وجود، نوسانات شدید قیمت نفت در یک سال گذشته اثرات زیادی روی قیمت جهانی این محصولات نیز گذاشته است. برهمین اساس، گسترش نفت و گاز پارسیان که روز گذشته در جایگاه سوم بیشترین حجم معاملات در گروه خود قرار داشت روز چهارشنبه بعد از 12 روز توقف بازگشایی و در حدود 128 واحد اثر منفی بر شاخص کل گذاشت. «پارسان» که در آخرین پیش‌بینی سال 94 خود با افت 15درصدی همراه بود در پیش‌بینی شهریور 94 نیز با نزول 9 درصدی سود هر سهم خود را 650ریال اعلام کرد که نشان از نزول پلکانی این نماد در یک سال اخیر دارد. روز گذشته همچنین «شپلی» بیشترین حجم معاملات را با جابه‌جایی 2میلیون و 450هزار سهم به ثبت رساند.

    خرید تمام سهم‌های پلی‌اکریل در روز گذشته از سمت حقیقی‌ها و تنها 28 درصد از سهم فروش این نماد توسط بازیگران حقوقی به ثبت رسیده است. سابقه معاملاتی این نماد نشان می‌دهد که در 10 روز کاری گذشته تنها 4 روز منفی را به ثبت رسانده که روز گذشته نیز بیشترین افت قیمتی را در میان نماد‌های دیگر در اختیار داشته است.برهمین اساس؛ بیشترین رشد قیمتی در میان نمادهای محصولات شیمیایی در روز گذشته را «شفن» با رشد 46/ 1درصدی به ثبت رساند. در بررسی سهام سهامداران فعال این گروه نیز، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته اخیر بیش از 5هزار سهم از پتروشیمی فناوران را خریداری کرده است.همچنین شرکت تعاونی وزارت بهداشت و شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی در دوروز پایانی هفته مجموعا حدود 55هزار سهم از سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی را خریده‌اند.

    چرخش رایانه به سمت نزول
    رایانه روز گذشته یکی دیگر از گروه‌های قرمز‌پوش جدول صنایع بود به گونه‌ای که در میان 37صنعت بورسی نزول 1/ 0 درصدی شاخص را به همراه داشت. این صنعت که در بازدهی خود از ابتدای سال با بازده 40درصدی همراه بوده، به‌عنوان یکی از صنایع پربازده بورسی به‌شمار می‌رود. روز گذشته مداران بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. داده‌پردازی ایران که همواره به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ نماد گروه انفورماتیک شناسایی می‌شود روز گذشته تنها 4/ 5 درصد از سهم فروش خود را از سمت بازیگران حقوقی داشت. «مداران» همچنین در سابقه معاملاتی 10 روز اخیر خود نیز 5روز منفی و جایگاه بیشترین افت روزانه روز گذشته را نیز به ثبت رسانده است. بررسی کلی نماد‌های این گروه حاکی از آن است که تمامی 4نماد فعال این گروه در روز گذشته با روندی نزولی مواجه بوده‌اند.

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو