عصر خودرو

یورو و پوند کانال شکستند

دلتای رشد قیمت دلار

عصر بازار: در اولین روز هفته جاری، دلار با توجه به ۳ اهرم افزایشی خود در شهریورماه، به روند رو به رشد خود ادامه داد تا با ۲۰ تومان افزایش دیگر به قیمت ۳۴۳۵ تومان برسد. به گفته فعالان، قیمت دلار این روزها تحت‌تاثیر ۳ نوع تقاضای «فصلی»، «آربیتراژی» و «معامله‌گران غیررسمی» قرار گرفته است. اعزام حجاج حج تمتع و افزایش سفرهای خارجی در انتهای تابستان عمده‌ترین تقاضای فصلی بازار هستند.

دلتای رشد قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در کنار تقاضاهای وابسته به سفر، کاهش ارزش پول کشورهای همسایه و افزایش تقاضا برای دلار در این مناطق- مانند ترکیه و کردستان عراق- موجب شکل‌گیری تقاضای آربیتراژی و خروج ارز ارزان‌تر از بازار داخلی شده است. علاوه‌بر این دو اهرم تقاضا، معامله‌گران غیررسمی نیز وجود دارند که با تحرکات خود تلاش می‌کنند نوسانات دلار را بیشتر از گذشته کنند. افزایش خریدهای ارزی و دپوی آن، یکی از تاکتیک‌های سنتی این نوسان‌گیران برای بالا بردن دامنه نوسان است. در روزهایی که بازار تا حدی تقاضای واقعی خود را دارد، جوسازی این معامله‌گران، محرک بیشتر رشد قیمت می‌شود.

    در روزهای اخیر، دلار تحت‌تاثیر این عوامل افزایشی از کانال 3400 تومان عبور کرده است؛ در عین حال، برخی معامله‌گران در تلاشند که این ارز را به بالای قیمت 3450 تومان ببرند، هر چند که بازیگران بازارساز ارزی با عرضه خود در برابر این گروه ایستاده‌اند.

    اما روز شنبه برخلاف دلار، قیمت دو ارز مهم اروپایی یعنی یورو و پوند با شدت بیشتری بالا رفت و هر دو ارز توانستند یک کانال قیمتی را نیز بشکنند. در اولین روز هفته، بهای یورو با 50 تومان افزایش، کانال 3800 تومان را شکست و به قیمت 3930 تومان رسید. در کنار این کانال شکنی، پوند استرلینگ نیز کانال 5200 تومانی را شکست و با 45 تومان رشد به قیمت 5330 تومان رسید. روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز با هزار تومان افزایش به قیمت 912 هزار تومان رسید، رشدی که بیشتر از هر چیز به بالا رفتن دلار مربوط بود.

    شروع نزدیک مرز 3450
    در اولین روز هفته جاری، دلار معاملات خود را با قیمت 3446 تومان آغاز کرد که تنها 4 گام با سطح 3450 تومانی فاصله داشت. در ادامه روز، شاخص بازار ارز این 4 گام را به سرعت پشت‌سر گذاشت و تا ساعت 12:30 قیمت 3455 تومان را نیز تجربه کرد. با رسیدن دلار به این سطح قیمتی عرضه بازارساز نسبت به ساعات ابتدایی روز مقداری بالا رفت تا رشد این ارز متوقف شود؛ این اتفاق در حالی رخ داد که اکثر فعالان اعتقاد داشتند، عرضه بازیگران رسمی نسبت به روزهای گذشته با مقداری افت همراه بوده است. در این روز، بازارساز بیشتر عرضه ارز خود را در ساعات پایانی روز انجام داد تا نهایتا چنان که اشاره شد دلار تحت‌تاثیر این عامل، کمی از اوج روزانه خود پایین بیاید و نهایتا به قیمت 3435 تومان برسد. به گفته حاضران در بازار، افزایش تقاضا در بازار دلار و کاهش حجم ارز نقدی موجود در آن، عامل اصلی رشد قیمت بوده است. رشد تقاضا خود از 3 عامل «فصلی»، «آربیتراژی» و «معامله‌گران غیررسمی» کمک گرفته است.

    آغاز اعزام زائران حج تمتع از تاریخ یکم شهریورماه یکی از تقاضاهای فصلی بوده است که در ماه انتهایی تابستان به بازار ارز افزوده شده است. بالا رفتن سنتی سفرهای تابستانی در شهریورماه، دیگر نیرویی است که فشار تقاضا را افزایش داده است، اما جدا از وقایع بازار داخلی، میدان رو به روی پاساژ افشار این روزها تحت‌تاثیر بازارهای کشورهای همسایه نیز قرار گرفته است. پایین آمدن ارزش دلار در بازار داخلی نسبت به کشورهای همسایه، موجب افزایش تقاضا از این مناطق جغرافیایی برای خرید ارز ارزان‌تر از بازار تهران شده است؛ اما جدا از این تقاضاها، معامله‌گران غیررسمی، یکی از عوامل موثر در رشد قیمت‌ها بوده‌اند. بالا رفتن خریدهای آتی و بعضا نوسان‌گیری در ساعات انتهایی روز، از روشهای معامله‌گران غیررسمی برای بالا بردن نوسانات است. خریدهای نقدی ارز و دپو کردن آن نیز دیگر تاکتیک این گروه است.

    صعود ارزهای اروپایی
    در اولین روز هفته جاری، یورو و پوند چهارمین رشد متوالی خود را تجربه کردند. روز شنبه، یورو با 50 تومان افزایش وارد کانال 3900 تومان شد و به قیمت 3930 تومان رسید. ارز واحد اروپایی از تاریخ 17 شهریورماه در مسیر افزایشی قرار گرفت و ظرف چهار روز کاری توانست 85 تومان (معادل 9/ 1 درصد) رشد را تجربه کند. تقویت ارزش یورو در بازارهای جهانی، یکی از دلایل اصلی صعود قیمت یورو بود. تحت‌تاثیر این تقویت، نرخ رسمی این ارز در مرکز مبادلات ارزی نیز 36 تومان بالا رفت و به قیمت 3395 تومان رسید.

    همسو با یورو، قیمت دیگر ارز اروپایی یعنی پوند نیز 4 رشد پیاپی را به ثبت رساند. پوند که در تاریخ 16 شهریور با قیمت 5200 تومان در بازار به فروش رسیده بود، از تاریخ 17 شهریور در مسیر صعودی قرار گرفت. پوند نهایتا روز شنبه توانست 45 تومان رشد را تجربه کند و به قیمت 5335 تومان برسد. عامل اصلی افزایش پوند مانند یورو، تقویت آن در برابر دلار در بازارهای جهانی بود. شنبه در مرکز مبادلات ارزی، نرخ رسمی پوند نیز 22 تومان رشد کرد و به قیمت 4621 تومان رسید. جدا از یورو و پوند، روز شنبه قیمت لیر پس از چند روز افت، افزایش یافت. شنبه، لیر ترکیه توانست با 10تومان افزایش به قیمت 1135تومان برسد.

    از سوی دیگر بهای سکه بهار آزادی که روز پنج‌شنبه به نزدیک مرز 910 هزار تومان رسیده بود، روز شنبه تحت‌تاثیر رشد دلار هزار تومان افزایش یافت تا مقداری از این کف فاصله بگیرد. قیمت نهایی سکه روز شنبه 912هزار تومان بود.

    برچسب ها