عصر خودرو

افزایش تقاضا بازهم به گرانی دلار دامن زد

عصر بازار: صرافان و کارشناسان افزایش حجم تقاضا درپی افزایش مسافرت‌های خارجی و واردات کالا را از عوامل اصلی افزایش نرخ ارز می‌دانند و عدم عرضه کافی ارز از سوی بانک مرکزی را کاملا رد می‌کنند.

افزایش تقاضا بازهم به گرانی دلار دامن زد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد از زمانی که بازار اولین معاملات خود را به ثبت رسانده روند افزایشی در پیش گرفته و همچنان این رویه در بازار حفظ شده است، البته بنابر نرخ‌ و نمودار اتحادیه طلا و جواهر تهران که مرجع رسمی ارز محسوب می‌شود با نزدیکی به ساعات پایانی بازار ارز نرخ روند نزولی را به ثبت رسانده است.

    در معاملات روزجاری(شنبه) نرخ دلار کار را با 3446 تومان آغاز کرد و تا نرخ 3347 تومان روند افزایشی را به ثبت رساند که بعد از آن روند نزولی را برای افزایش پر قدرتی دیگر آغاز کند، بر طبق آمار و اطلاعات اتحادیه طلا نرخ ارز در بالاترین نرخ روز جاری خود ارزش 3455 تومان را به ثبت رسانده اما در کف بازار آزاد، نرخ 3480 تومان نیز برای معامله دیده شده است.

    روند نرخی که از سوی اتحادیه در حال اعلام است با پیش بینی کارشناسان بازار ارز کاملا منطبق است، کارشناسان بر این عقیده هستند که نرخ در طول روز افزایش ارزش را به ثبت می‌رساند و در ساعات پایانی بازار که دلالان و صرافان حساب‌های ارزی خود را می‌بندند، نرخ ارز به 3415 تومان نزدیک می‌شود.

    تا به این لحظه نرخ ارز نتوانسته از ارزش 3440 تومان پایین بیاید و پیش بینی بر آن است که نرخ دلار تا آغاز روز کاری آینده در کانال 3440 تومان جا خوش کند.

    در رابطه با افزایش نرخ ارز مطالب مختلفی همچون عدم عرضه ارز از سوی بانک مرکزی، افزایش حجم خرید بسیار از سوی مردم، افزایش حجم خرید شرکت‌های تجاری، افزایش حجم واردات و افزایش حجم سفرهای خارجی بیان می‌شود.

    در رابطه با کاهش میزان عرضه ارز به ویژه دلار از سوی بانک مرکزی از سوی کارشناسان و صرافان بازار ارز به طور کلی رد می‌شود و صرافان معتقدند میزان عرضه ارز از سوی بانک مرکزی دچار کاهش نشده است.

    اکثر صرافان بازار بر این باورند که افزایش حجم سفرهای خارجی مردم به ویژه سفر به عربستان عامل افزایش میزان تقاضا بوده که این عامل در نهایت نرخ ارز به ویژه دلار و یورو را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌ است.

    همچنین صرافان بر این باورند که میزان عرضه دلار از سوی بانک مرکزی کاملا منطقی است اما میزان تقاضا و خرید از سوی مردم غیرمنطقی بوده و مردم هر میزان ارزی که در روز در بازار وجود داشته باشد را خریداری می‌کنند.

    یکی از صرافان بازار افزایش میزان واردات کالا و افزایش حجم تجارت بین‌الملل شرکت‌های بزرگ ایرانی را عامل مهمی در افزایش نرخ ارز دانست و گفت: مردم بر این باورند که نرخ ارز به ویژه دلار تا پایان سال روند افزایشی خود را حفظ کند از این رو حجم قابل توجهی ارز برای مصارف گوناگون و حتی ذخیره در منازل خریداری می‌کنند.

    برچسب ها