عصر خودرو

نوسان اندک در روز کم‌رمق سهام

عصر بازار- شاخص کل بورس تهران روز گذشته به نوسان اندک چندروز اخیر خود ادامه داد.

نوسان اندک در روز کم‌رمق سهام
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد ، دیروز، معامله‌گران شاهد افت قابل ملاحظه حجم معاملات نسبت به میانگین آبان ماه بودند.این جو ضعیف موجب شد تا در نهایت شاخص کل با تنها 75 واحد رشد به کار خود پایان دهد و به رقم 79هزار و 394واحد برسد.معاملات مثبت در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان و معدنی و صنعتی گل‌گهر، بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس داشتند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و ایران خودرو بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

    در بازار دیروز در شروع بازار با توقف 3 نماد ایران یاسا، بانک پاسارگاد و تولید مواد اولیه داروپخش شمار نمادهای متوقف بورسی به بیش از 64نماد رسید. توقف گسترده نمادها موجب کاهش نقدشوندگی بازار و نگرانی از شرایط زمان بازگشایی این نمادها شد. در همین حال همچنان سه نماد بزرگ بازار بانک‌های ملت، تجارت و صادرات متوقف هستند که بازگشایی این نمادها می‌تواند افت شاخص را به همراه داشته باشد.

    کارشناسان غول نفتی نروژ- استات‌اویل- نیز بر این باورند که اوپک نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت نفت بگذارد و تصمیم برای کاهش عرضه تنها در کوتاه مدت بر بازار اثرگذار است. این کارشناسان افزایش احتمال توافق در اوپک را به دلیل عدم‌ توانایی اعضای این سازمان در افزایش بیشتر تولید می‌دانند. در واقع به ادعای آنها تولید نفت ایران در حال حاضر در بیشترین سطح خود قرار دارد و برای افزایش تولید نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید است که کاری زمانبر است. همچنین روسیه و دیگر اعضای اوپک نیز در سطح رکورد خود نفت استخراج می‌کنند.

    استات اویل اعلام کرده توافق اوپک در بهترین حالت 500 هزار بشکه از عرضه جهانی نفت کم می‌کند. در بازار دیروز در تحولات وابسته به بازار جهانی، بهای نفت توانست به نزدیک 50دلار در هربشکه برای نفت برنت برسد. در بازار فلزات نیز بهای هر تن مس به 5هزار و 655دلار و بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب 2هزار و 621دلار و 2هزار و 206دلار ( در هر تن) رقم خورد. در گروه نفتی و پتروشیمی دیروز عرضه‌های خصوصی‌سازی مجددا بدون خریدار ماند. پتروشیمی دماوند، پتروشیمی ابن سینا و پالایشگاه نفت کرمانشاه سه شرکتی بودند که در سه روز اخیر سهام آنها در بازار عرضه شد و در نهایت بدون خریدار باقی ماندند.

    در گروه خودرویی در حالی که برنامه پیش‌بینی‌شده برای تولید انواع خودرو سواری و تجاری سبک و سنگین برای گروه سایپا در 8 ماه اول سال جاری، 337 هزار و 429 دستگاه بود، این گروه توانست در 8 ماه نخست سال 342 هزار و 454 دستگاه خودرو تولید کند. بر‌اساس این خبر، تولید 8 ماه اول سال 94 گروه سایپا 223 هزار و 514 دستگاه بود که عملکرد سال جاری 2/ 53 درصد بیش از تولید محقق شده در مدت مشابه سال قبل است. برنامه پیش‌بینی شده برای تولید در سال جاری 530 هزار دستگاه است.

    در این گروه آهنگری تراکتور‌سازی در گزارش خود از تحقق سود 64ریالی به ازای هر سهم خبر داده است. این شرکت براساس عملکرد واقعی 6 ماهه پیش‌بینی سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 را 38 درصد پوشش داده است. در گروه لیزینگی نیز شرکت لیزینگ ایران در شش ماه 14ریال سود محقق کرده است. این شرکت پیش‌بینی سال جاری خود را 31ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است.

    در گروه غذایی قند مرودشت با تعدیل 113درصدی سود هر سهم را 241ریال اعلام کرد. در مجموع بازار روز گذشته بازاری کم‌رمق بود که در آن شاخص کل با رشد 75واحدی به 79هزار و 394واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بورس (با احتساب اوراق مشارکت و معاملات بلوکی) به 180میلیارد تومان و در فرابورس به 238میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها