عصر خودرو

افزایش صدور پروانه اکتشاف و بهره‌برداری معدنی

عصر بازار- رئیس هیات عامل ایمیدرو قبلا اعلام کرده بود که برای تحقق رشد اقتصادی پنج درصدی باید حوزه معدن حداقل هشت درصد رشد را هدف‌گذاری کند که آمارهای بخش معدن در نیمه نخست امسال نشان می‌دهد این بخش نسبت به سال گذشته رشد مناسبی را به همراه داشته است.

افزایش صدور پروانه اکتشاف و بهره‌برداری معدنی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرد که نرخ رشد بخش معدن در سه ماهه بهار به 41.4 درصد رسید؛ در حالی که نرخ رشد این بخش در کل سال گذشته برابر با 1.7 درصد بود. در همین حال نرخ رشد بخش صنعت و معدن در سه ماهه نخست امسال به 10.9 درصد رسید.

    با بررسی دقیق‌تر آمار مربوط به حوزه معدن در نیمه نخست امسال 365 پروانه اکتشاف معدنی صادر شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 5.5 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    همچنین در کنار صدور 280  فقره گواهی کشف معدن، پروانه‌های صادره بهره برداری معدن در شش ماه نخست سال جاری برابر با 401  فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که فقط 361 پروانه صادر شد با رشد 11.1 درصدی همراه بوده است.

    در بخش های دیگری از این گزارش، نرخ رشد بخش معدن در سه ماهه بهار به 41.4 درصد و نرخ رشد بخش صنعت و معدن در این مدت به 10.9  درصد بوده است. همچنین در نیمه نخست سال جاری تولید فولاد خام حدود 8.6 میلیون تن، محصولات فولادی هشت میلیون و 315 هزار تن، کاتد مس 83 هزار و 600 تن، شمش آلومینیوم 173 هزار و 400 تن، آلومینا 116 هزار و 900 تن، سنگ آهن 16 میلیون و 578 هزار تن و کنسانتره زغال‌سنگ برابر با 585 هزار و 700 تن بوده است.

    البته این آمار در حالی ارائه می‌شود که بر اساس اعلام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو) با توجه به طرح های اکتشافی که با همکاری سازمان زمین شناسی، سازمان انرژی اتمی و نظام مهندسی معدن در حال اجراست، ذخایر معدنی ایران افزایش قابل توجهی داشته است که بارزترین آنها را می‌توان مربوط به افزایش ذخایر معادن سنگ آهن سنگان از 900 میلیون تن به یک میلیارد و 100 میلیون تن و افزایش ذخایر طلای زرشوران از چهار به 40 میلیون تن اشاره کرد.

    با نگاهی به مجموع این آمار می‌توان گفت که حوزه معدن و صنایع به طور نسبی به رشد مورد نظر خود نزدیک می‌شود که البته بخش عمده ای از این رشد به تکمیل پروژه های نیمه تمام فولادی و طرح های توسعه معدنی بستگی دارد که در نهایت بتوانند رشد هشت درصدی مشخص شده را رقم بزند.

    البته کارشناسان این حوزه نیز با وجود انتقاداتی که نسبت به موضوعاتی همچون سیاست های دولت در قبال صادرات برخی محصولات معدنی، تعریف مواد خام و همچنین سیاست‌گذاری ها در قبال معادن کوچک و متوسط دارند اغلب نسبت به آینده حوزه معدن و صنایع معدنی ابراز امیدواری می‌کنند.

    برچسب ها