عصر خودرو

رییس بانک مرکزی افغانستان:

تجارت گسترده تهران- کابل باید در مسیر بانکی قرار گیرد

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی افغانستان در دیدار با همتای ایرانی خود گفت: تجارت گسترده ای بین دو کشور وجود دارد اما متاسفانه بخش زیاد آن از کانال غیربانکی و همراه با ریسک برای بازرگانان ایرانی و افغانستانی است.

تجارت گسترده تهران- کابل باید در مسیر بانکی قرار گیرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی،  خلیل صدیق  در دیدار با  ولی الله سیف   رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در تهران افزود: تلاش ما این است که با روش های عملی، این تجارت را در مسیر بانکی قرار دهیم تا بتوانیم از خطر احتمالی جلوگیری کنیم.
    وی گفت: تجارب بانک مرکزی ایران و افغانستان مشابهت های زیادی دارد و هر دو کشور برای تنظیم بهتر سیستم مالی در یک مسیر حرکت می‌کنند.
    صدیق تاکید کرد بانک مرکزی افغانستان در زمینه مقررات و قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم، مبارزه با پولشویی و حاکمیت شرکتی، قوانین مناسب و جامعی دارد و افزود: افغانستان از همکاری برای گسترش این قوانین و رفع کاستی های احتمالی در آنها استقبال می کند.
    رییس کل بانک مرکزی افغانستان از تدوین قانون بانکداری افغانستان و قانون بانک مرکزی افغانستان با کمک صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و ارایه آن به مجلس این کشور خبر داد.

    ** روش پرداخت ادلات تجاری بین ایران و افغانستان نقدی و از طریق صرافی است
    رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار گفت: حجم زیادی از مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان در شرف انجام است اما روش های پرداخت آن نقدی و از طریق صرافی است که این روش ها می تواند از طریق سیستم بانکی بهینه شود.
    سیف افزود: حجم گسترده مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان، بیش از پیشه تقویت روابط بانکی نیاز دارد و ما به دنبال گسترش روابط کارگزاری بین بانک های دو کشور با هدف کاهش ریسک تجارت هستیم.
    وی اعلام کرد با توجه به همراهی نمایندگان بانک های تجاری افغانستان با رییس کل بانک مرکزی این کشور و حضور طرف مسئولان بانک های تجاری ایرانی در این جلسه مذاکرات مستقیم صورت می‌گیرد تا روابط کارگزاری مناسب شکل گیرد و حجم تبادلات تجاری دو کشور از طریق نظام بانکی، اعتبارات اسنادی و ال.سی بیشتر شود.
    رییس شورای پول و اعتبار گفت: بانک مرکزی افغانستان، قوانین بسیار پیشرفته ای دارد و توانسته است عملکرد مثبتی درباره کنترل تورم و ثبات بازار ارز داشته باشد. این موارد به سهولت در برنامه ریزی های آینده، کمک های زیادی کرده است و ما می توانیم با این بانک، تبادل تجربه داشته باشیم.
    بر پایه بررسی ها از آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، کشور ما در 6 ماه نخست امسال یک میلیارد و 162 میلیون و 500 هزار و 854 دلار به افغانستان صادرات داشت و از این کشور 10 میلیون و 666 هزار و 802 دلار کالا وارد کرد.

    برچسب ها