عصر خودرو

تعیین قیمت نفت بودجه ۹۶ در انتظار نشست آتی اوپک

عصر بازار- جلسه پیش روی اوپک و توافق یا عدم توافق نهایی روی طرح کاهش تولید نقش مهمی در تعیین قیمت نفت، در بودجه سال ۹۶ دارد.

تعیین قیمت نفت بودجه ۹۶ در انتظار نشست آتی اوپک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بر اساس قانون، دولت باید تا 15 آذر ماه لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند. طبق اعلام نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، قرار شده است لایحه بودجه سال 96،  14آذر ماه تقدیم مجلس شود. در سه سال اخیر که دولت یازدهم بودجه سالانه را تدوین و ارائه کرده، در دو سال در مهلت قانونی (نیمه آذر) بودجه را به مجلس ارسال ولی در سال قبل 94 به دلیل نامشخص بودن سرنوشت مذاکرات هسته ای، دولت از ارائه لایحه پیشنهادی بودجه در آذرماه خودداری کرد. در نهایت با چند ماه تأخیر، رئیس جمهور  یک روز بعد از توافق قطعی برجام، لایحه بودجه95 را به مجلس تقدیم کرد.

    تعیین قیمت مناسب برای نفت  یکی از ارکان اصلی تدوین لایحه بودجه کشور است که میتواند نقش مهمی در پیشبرد اهداف عمرانی و توسعه ای داشته باشد. از این رو پیش بینی صحیح از روند تحولات بازار جهانی نفت از سوی مسئولان و کارشناسان باعث میشود، در پایان سال آتی، برنامه‌های عمرانی با مشکلاتی از قبیل کسری بودجه مواجه نشوند.

    در حالی  که برخی کارشناسان قیمت نفت 40دلاری را برای بودجه 96 پیش بینی میکنند، اگر در نشست آینده اعضای اوپک که  دهم آذر ماه  برگزار می‌شود  بر سر کاهش تولید توافقی حاصل نشود این احتمال وجود دارد که قیمت نفت به بشکه‌ای زیر 30 دلار  برسد.

    بر اساس این گزارش، در صورتی که اوپک بتواند در نشست پیش روی مجمع این سازمان در روز 30 نوامبر در وین اتریش، توافق ماه سپتامبر را نهایی کند، این احتمال وجود دارد که این توافق از سوی کشورهای تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک نیز حمایت شود.

    وزیر انرژی روسیه اعلام کرده است کشورهای عضو اوپک در حال نزدیک شدن به توافق نهایی هستند.

    وی تأکید کرد: در صورت نهایی شدن توافق اوپک و موفق شدن این کشورها در کاهش عرضه نفت به بازار جهانی، روسیه نیز آماده خواهد بود تا به این توافق پیوسته و به مدت 6 ماه یا بیشتر تولید نفت خود را محدود کند. البته احتمال دارد دیگر کشورهای نفتی غیر عضو اوپک نیز به این توافق بپیوندند.

    به نظر می‌رسد همگرایی اوپک در جهت تقویت بازار جهانی نفت و قیمت‌ها شکل گرفته است. بر این اساس برخی رشد قیمت جهانی نفت تا 70 دلار را در این رابطه پیش‌بینی می‌کنند. در واقع توافق نهایی بر سر طرح کاهش تولید اوپک در جلسه ده روز آینده اوپک می تواند یک اجماع جهانی برای کنترل عرضه نفت ایجاد کند و به این ترتیب قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت. این موضوع می تواند درامدهای نفتی کشور را در سال آینده افزایش دهد از طرفی با پیش بینی دقیق قیمت نفت در بودجه 96،  زمینه‌های مالی لازم برای طرحهای توسعه‌ای کشور در سال آتی فراهم میشود.

    برچسب ها