عصر خودرو

۶دلیلی که نباید با چین جنگ تجاری کرد

عصر بازار- به دنبال وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا،کارشناسان هشدار می دهند که جنگ تجاری با چین به زیان این کشور خواهد بود.

۶دلیلی که نباید با چین جنگ تجاری کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، رییس جمهوری منتخب آمریکا اعلام کرده که تعرفه های صادرات به  چین را  45 درصد افزایش خواهد داد .او همچنین  وعده داده که برای مراورده با چین سیاست کنترل ارز را برقرار می کند.

    ترامپ گفته « ما نمی توانیم به چینی ها اجازه بدهیم که به کشورمان تجاوز کنند؛ به همین دلیل باید این برنامه ها را اجرایی کنیم.»

    هنوز زود است تا قضاوت کنیم که رییس جمهوری آمریکا به وعده های خود در زمان رقابت های انتخاباتی عمل می کند یا نه، ولی امکان ایجاد جنگ تجاری بین چین و آمریکا تشدید شود.

    کارشناسان 6 دلیلی که نباید با چینی ها در زمینه تجارت جنگ راه اندازی را به این شرح دسته بندی می کنند:

    1. چین سریعا واکنش نشان می دهد.

    ترامپ در زمان کاندید های خود گفته بود که مردم ما متوجه نیستند که ما بر چین برتری اقتصادی داریم.

    این درست که آمریکا به لحاظ اقتصادی قدرت قابل توجهی نسبت به پکن دارد، اما چینی ها بیشتر از اینکه از شرکت های آمریکایی خریداری کنند به آنها کالا می فروشند. پس اگر این جنگ رخ دهد، پکن بازار خود را از دست می دهد.

    اما این دلیل نمی شود که پکن پاسخ این مبارزه را ندهد. اگر آمریکا تعرفه های خود را بالا ببرد، پاسخ هوشمندانه چین به این موضوع تلافی خواهد بود.

    2. برند های بزرگ آسیب پذیر هستند.

    برخی شرکت های بزرگ آمریکا در این فرآیند آسیب های زیادی خواهند دید.

    استارباکس، بویینگ و اپل شانس خود را در بازار 13 میلیاردی نفری چین امتحان کردنه اد. این سه شرکت اعلام کرده بودند که این کشور 1.3 میلیارد نفری یکی از بهترین بازار های بزرگ فروش آنهاست. اما با درگیری تجاری بین دو کشور، این بازار برای شرکت ها از بین خواهد رفت.

    به طور مثال خیلی از هواپیماهای خطوط هوایی این کشور که از بویینگ خریداری شده با ایرباس جایگزین خواهد شد و فروش آیفون و خودروهای آمریکایی در این کشور با مشکل زیادی مواجه می شوند.

    3. تجربه ای که در گذشته بدست آمد.

    در سال 2009 کاهش تعرفه‌های صادرات برخی از مواد خام که دربازار جهانی با  افزایش قیمت مواجه شده بود، مراودات تجاری چین و آمریکا را به چالش کشید.آمریکا در سازمان تجارت جهانی موفق به پیشبرد اهداف خود بر ضد پکن شد.مردم آمریکا توانایی خرید با قیمت های بالاتر را دارند، ولی تعرفه های زیاد باعث می شود که تمامی کالاهای چینی از بازار آمریکا خارج شود.

    کارشناسان بر این باورند که آمریکا نمی تواند کالاهایی مانند چین را پیدا کند و جایگزین کند.. جایگزین این کالاها قیمت بالاتری خمی طلبد و باعث ایجاد تورم در این کشور می شود.

    4.چین درحال تزریق پول به آمریکا است. و دارای شرکت های بزرگ جهانی است. آن ها حتی اکنون در حال سرمایه گذاری در بازارهای امریکا هستند.

    آمریکایی ها در حال حاضر حدود 225 میلیارد دلار از سال 1990 در چین سرمایه گذاری کرده است. در حالی که چین 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و همچنان در حال رشد است.

    به گفته گروهی از کارشناسان، در 5 سال گذشته چینی ها بیش از ده ها میلیارد دلار درآمریکا سرمایه گذاری کرده اند. سرمایه گذاران چینی حتی شرکت های آمریکایی را با نرخ های بی سابقه ای خریداری کرده اند.در حالی که چین دارای بیشترین اوراق قرضه آمریکا با 1.3 هزار میلیارد دلار است.

    5. شغل ها برنمی گردد.

    ترامپ وعده داده که شغل های از دست رفته آمریکا را برگرداند. به خصوص در بخش تولیدات.این درحالی است که کارشناسان معتقدند که دیگر آن شغل ها ازبین رفته و برنمی گردد. در حال حاضر مشاغل به سمت کشورهای بنگلادش و ویتنام رفته که نیروی کار ارزانی دارند.به همین دلیل تعرفه ها این شرایط را بهبود نمی بخشد، بلکه بدتر هم می کند.

    6. راهپیمایی طولانی یوان

    ایده های ترامپ در رابطه با جنگ ارزی با چین خیلی قدیمی است؛  او بارها پکن را به دلیل دستکاری در یوان متهم کرده و عقیده دارد که چین ارزش پول خود را پایین نگه می دارد به همین دلیل صادرات خود را افزایش می دهد.

    اما فدرال رزرو معتقد است که ارزش پول چین بر روی اصول است و بلعکس در تلاش است که ارزش پول کشورش افت نکند.

    برچسب ها