عصر خودرو

دبیرکل اوپک:

توافق نفتی الجزایر بدون رهبری ایران غیرممکن بود

عصر بازار- دبیرکل اوپک سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حاشیه دیدار با وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در تهران اعلام کرد: توافق اعضای این سازمان در نشست الجزایر بدون همراهی سازنده و نقش رهبری ایران ممکن نبود.

توافق نفتی الجزایر بدون رهبری ایران غیرممکن بود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نفت، محمد بارکیندو امروز (شنبه) پس از دیدار با «بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، افزود: نمایندگی ایران را زنگنه برعهده داشت؛ به سبب انعطاف و همراهی که داشت و نقش رهبری که ایفا کرد تا تضمین کند ما با یک توافق از الجزایر خارج شویم، از او سپاسگزارم.
    وی به سفر پیشین خود به ایران در شهریورماه اشاره کرد و گفت: پیش از نشست الجزایر با زنگنه دیدار کردم و وی به من اطمینان داد ایران، نه فقط در پیوستن به اجماع بلکه برای رسیدن به آن، از هیچ اقدامی دریغ نمی‎کند.
    بارکیندو درباره اهداف سفر کنونی خود به تهران گفت: هدف اصلی من از این سفر ارایه گزارشی درباره رایزنی‎های گسترده پس از نشست الجزایر در ماه سپتامبر (اوایل مهرماه) است؛ تاکنون به چند کشور عضو اوپک رفته‎ام و فکر کردم باید به اینجا بیایم تا به طور شخصی و کامل به وزیر نفت ایران گزارش بدهم و از مشورت وی استفاده کنم.
    وی اعلام کرد: در این سفر افزون بر تبادل نظر و گزارش دهی، در پی درخواست از ایران برای نشان دادن همراهی بیشتری در نشست وین هستیم تا بتوانیم توافق الجزایر را اجرا کنیم.
    نشست الجزایر اوایل مهرماه برگزار شد و موافقت اعضای اوپک را با اجرای فریز نفتی دربرداشت. قرار است اعضا در نشست وین (دهم آذرماه) درباره جزییات آن تصمیم گیری کنند.
    بر اساس توافق اولیه، ایران، لیبی و نیجریه از مشارکت در اجرای فریز نفتی معاف شده اند.
    چنانچه طرح فریز نفتی شکل اجرایی به خود گیرد، روند افزایش تولید نفت تثبیت می شود و برخی کشورها مانند عربستان نیز ناچار باید تولید را کاهش دهند.
    اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شامل الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، اندونزی، ایران، عراق، کویت، لیبی، قطر، عربستان، امارات، ونزوئلا و نیجریه دیک به 40 درصد نفت خام جهان را تامین می کنند.

    برچسب ها