عصر خودرو

کدام صنایع بورسی تا شب عید لیدر بازار هستند؟

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورتی که ارز تک نرخی شود، قیمت خوراک پتروشیمی ها افزایش پیدا می کند که به افزایش هزینه منجر می شود.

کدام صنایع بورسی تا شب عید لیدر بازار هستند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادآنلاین، علی تیموری، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به وضعیت صورت های مالی شرکت های بورسی گفت: به نظر می رسد ، مجموعه تحولات بازارهای جهانی برای صنایع بورسی به منزله فرصت تنفس است. اکنون گروه هایی که به قیمت کالاهای اساسی وابسته هستند، جهشی در صورت های مالی داشته اند. این موضوع باعث خروج آهسته صنایع از رکود می شود. به نظر می رسد که تا پایان سال مالی 95، در EPS شرکت های مربوط به کالاهای اساسی و صادرات محور تغییرات رو به رشد نسبت به سال های قبل دیده شود.

    وی در خصوص تاثیرات تک نرخی شدن ارز در بورس گفت: تک نرخی شدن ارز باعث منفعت صنایعی می شود که خریدهای ریالی و فروش های دلاری دارند که به طور خاص در صادرات فعالیت دارند. البته برای صنایعی که رقبای بیرونی دارند، به عنوان عوارض نانوشته تلقی می گردد. این موضوع باعث کاهش حاشیه سود پتروشیمی ها می شود، اما به قدر مطلق سود در این صنعت لطمه ای نمی زند. دلیل کاهش حاشیه سود نیز این است که در پتروشیمی ها، خوراک دریافتی با ارز مبادلاتی گرفته می شود و فروش محصولات با ارز آزاد انجام می شود. در صورتی که ارز تک نرخی شود، قیمت خوراک پتروشیمی ها افزایش پیدا می کند که به افزایش هزینه منجر می شود.

    تیموری در خصوص ادغام سایپا برای تامین نقدینگی از طریق انتشار اوراق مرابحه  در بازار سهام گفت: هم اکنون شرکت خودرو سازی سایپا مانند سایر شرکت های خودروسازی، وضعیت سودآوری مناسبی ندارد هر چند که سهام این شرکت در وضعیت خوبی از لحاظ نقد شوندگی قرار دارد. همچنین شرکت سایپا نیز به زودی مجددا صکوک منتشر می کند.

    وی افزود: هم اکنون شرکت ایران خودرو نیز قصد انتشار اوراق مشارکت با حجم 700 میلیارد تومان را دارد. البته هنوز نوع اوراق مشخص نیست. تیموری در پاسخ به چرایی عدم انتشار اوراق استصناع برای سایپا به منظور توسعه خط تولید گفت: توسعه بخش تولیدی که فعلا سایپا در نظر دارد، مربوط به خرید مواد اولیه نیز می شود، به همین دلیل نمی شد از اوراق استصناع استفاده کرد.

    برچسب ها