عصر خودرو

عراق، امیدوار به کاهش تولید نفت اوپک

عصر بازار- وزیر نفت عراق درباره دستیابی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق در نشست بعدی خود ابراز خوش بینی کرد.

عراق، امیدوار به کاهش تولید نفت اوپک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که علی جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، گفته است: من واقعا به نتیجه نشست بعدی (٣۰ نوامبر، ١۰ آذر ماه) اوپک خوش‌بین هستم.

    این در حالی است که بغداد بی‌میل‎ترین عضو اوپک برای موافقت با کاهش تولید به منظور بهبود قیمت های نفت به نظر می رسید.

    چهارده عضو این سازمان که بیش از یک سوم نفت جهان را تولید می کنند، در ماه سپتامبر (هفتم مهر ماه) در باره کاهش تولید به منظور کمک به کاهش مازاد عرضه که موجب افت قیمت های جهانی شده است، موافقت کردند.

    جزئیات اجرای این توافق در باره چگونگی کاهش دو تا چهار درصدی تولید، مشخص نشده است.

    عراق تولید نفت خود را از دو سال پیش بالا برده و در ماه های گذشته به بیش از چهار میلیون و ٥۰۰ هزار بشکه رسانده است.

    اللعیبی گفته است که عراق باید از طرح کاهش تولید معاف شود، زیرا به درآمد نفت برای تامین هزینه جنگ پرهزینه با گروه تروریستی داعش نیاز دارد.

    وی همچنین درستی آماری را که اوپک می خواهد به عنوان پایه و اساس کاهش تولید قرار دهد، به علت تفاوت با آمار رسمی دولت عراق، زیر سوال برده است.

    وزیر نفت عراق گفت که وی و اوپک در حل و فصل اختلافات موجود پیشرفت کرده‎اند.

    به گفته اللعیبی، در دیدار با محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، و دیگر مقام های این سازمان در حاشیه نشست اخیر ابوظبی، برخی مسایل را برطرف کرده است.

    وی در باره این ملاقات گفت: هر چند ما به توافقی نرسیدیم، اما به نوعی نتایج رضایت بخش دست یافتیم.

    سخنان اللعیبی پس از یک رشته رفت و آمدها و مذاکرات دیپلماتیک درون و بیرون اوپک برای دستیابی به توافقی در باره کاهش تولید منتشر شد.

    مقام های نفتی ٩ کشور عضو اوپک از جمله خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز جمعه (٢٨ آبان ماه) با مقام های روسیه و عمان، کشورهای تولید کننده غیرعضو اوپک دیدار و گفت‌وگو کردند.

    بر اساس گزارش خبرگزاری اینترفاکس، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، گفته است که این مذاکرات مثبت بود و مواضع طرف ها نزدیک تر و احتمال دستیابی به توافق بیش‌تر شده است. وی آماری در باره کاهش تولید بیان نکرد.

    یک مقام نفتی ایران نیز روز جمعه گفت که این کشور می خواهد تولید روزانه خود را از سه میلیون و ٩۰۰ هزار بشکه کنونی به دستکم چهار میلیون بشکه برساند.

    برچسب ها